چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

بیشتر افرادی که از طریق آگهی روزنامه‌ها قربانی سرقت یا کلاهبرداری شده‌اند، شاید اگر کمی دقت و توجه می‌کردند، هیچ وقت قربانی چنین تبهکارانی نمی‌شدند.

سرهنگ مهدی قزلباش، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران، در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری می‌گوید: تمامی سرقت‌های اینچنینی وقتی صورت می‌گیرند که شهروندان بدون اینکه کسی را بشناسند، به او اعتماد می‌کنند و وی را به خانه‌شان راه می‌دهند. او ادامه می‌دهد: در همین پرونده می‌بینید که مالباختگان، زنانی هستند که تنها در خانه بوده‌اند و بعد از چاپ آگهی فروش لوازم خانه، به راحتی در خانه را به روی سارقان که تصور می‌کردند مشتری هستند، بازکرد‌ه‌اند.

سرهنگ قزلباش اضافه می‌کند: همین اعتماد به افراد ناشناس است که باعث می‌شود چنین جرایمی رخ دهد. درصورتی که افرادی که آگهی فروش لوازم را در روزنامه‌ها چاپ کرده ‌بودند، می‌توانستند در همان آگهی ساعتی برای مراجعه خریدار درج کنند که در آن ساعت، اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندانشان نیز در خانه باشند، در چنین شرایطی، سارقان هیچ وقت جرات سرقت پیدا نمی‌کردند و مالباختگان به راحتی می‌توانستند اموال و لوازم خود را با امنیت کامل به فروش برسانند.

سرقت از خانه‌ها توسط خدمتکاران و پرستاران خانگی یکی دیگر از جرایمی است که از طریق آگهی‌های تبلیغاتی صورت می‌گیرد. در این نوع سرقت‌ها، شهروندان با دیدن آگهی استخدام خدمتکار و پرستار با فرد مورد نظر تماس می‌گیرند و آنها را برای نظافت استخدام می‌کنند؛ غافل از اینکه فرد استخدام شده ممکن است نقشه سرقت از خانه آنها را در سر داشته باشد. سرهنگ قزلباش می‌گوید: سارقانی که در پوشش خدمتکار یا پرستار وارد خانه‌ها می‌شوند، در روزهای نخست اقدام به بررسی اوضاع داخل خانه و وضعیت مالی طعمه‌شان می‌کنند و بعد در فرصتی مناسب نقشه خود را عملی کرده و متواری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از موارد حتی ممکن است خسارت وارد شده به مالباخته خیلی بیشتر از سرقت اموالش باشد، ادامه می‌دهد: افرادی که با این شگرد دست به سرقت می‌زنند در هنگام سرقت اگر احساس کنند از سوی مالباخته شناسایی شده‌اند، حتی ممکن است برای فرار دست به جنایت هم بزنند. بنابراین استخدام خدمتکار یا پرستار خانگی کاری با ریسک بسیار بالاست که باید نهایت دقت را هنگام اجرای آن به کار گرفت.

دستورالعملی برای جلوگیری از سرقت‌ها

معاون مبارزه با سرقت های خاص پلیس آگاهی تهران برای جلوگیری از اینگونه سرقت‌ها نیز راه‌حل مناسبی ارائه می‌کند. او می‌گوید: حتی‌الامکان برای نظافت یا پرستاری باید از افرادی استفاده کرد که از سوی یک فرد آشنا معرفی شده باشند. کسانی که یک معرف داشته و چندسالی سابقه‌ کار داشته باشند اگر هم مرتکب جرم شدند به راحتی می‌شود آنها را شناسایی کرد. او تصریح می‌کند: در غیراین‌صورت شهروندان باید از شرکت‌هایی برای استخدام خدمتکار یا پرستار خانگی استفاده کنند که دارای اعتبار و سابقه‌ فعالیت بیشتری هستند. متأسفانه برخی از شرکت‌ها به خاطر فرار از پرداخت بیمه کارگرانشان، آنها را برای مدت کوتاهی به کار می‌گیرند و بعد اخراج می‌کنند.

در چنین شرایطی، این شرکت‌ها ضمانتی معتبر از این کارگران دریافت نمی‌کنند و اگر آنها در هنگام کار در خانه‌ای مرتکب سرقت شوند و پا به فرار بگذارند، به سختی می‌شود دستگیرشان کرد. به همین دلیل باید قبل از تماس با شرکت‌های خدماتی از اعتبار و مدت فعالیت آنها مطمئن شد. به‌طور مثال، شرکتی که هنگام چاپ آگهی به یک شماره تلفن همراه اعتباری بسنده کرده مطمئنا از شرکتی که چند خط ثابت در آگهی درج کرده اعتبار بیشتری دارد و این یکی از فاکتورها در انتخاب شرکت‌های خدماتی مناسب خواهد بود.

کد خبر 136737

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز