پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: زندانیان چینی در شمال‌غربی این کشور مجبورند به نفع مسئولان زندان در شیفت‌های 12 ساعته بازی کامپیوتری انجام بدهند.

online gaming

انجام بازی کامپیوتری و کسب درآمد در قبال دراختیار گرفتن اعتبار انجام این بازی‌ها و داشتن خود بازی، به صورت رایگان بخشی از خط مشی تولید‌کننده‌های بازی کامپیوتری است؛ بازی‌هایی مانند "ورلد آو وارکرفت" (دنیای ماشین جنگی)و ...

بانک‌جهانی تخمین زده این بخشی از بازار 3 میلیارد دلاری بازی‌های مجازی است.و هیچ جای دیگر به‌اندازه چین این موضوع همه‌گیر نشده است.

طبق گزارش‌های موجود در برخی رسانه‌های دنیا و بررسی‌های تحلیل‌گران این صنعت در چین محل‌ها و به‌عبارتی فروشگاه‌‌های بسیاری هستند که 20 تا 40 نفر در شیفت‌های مختلف بازی کامپیوتری انجام می‌دهند و به عبارتی "طلا می‌کارند".

آنها این کار را به کار در کارخانه‌ها مانند کارخانه‌ةای نساجی ترجیح می‌دهند چون پول بیشتری به‌دست می‌آورند.

اما ماجرا فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود.این کار وجهی خطرناک هم می‌تواند به‌همراه داشته باشد:کار اجباری در زندان.

یک زندانی پیشین در اردوگاه کار اجباری در زندان جیکسی که به‌خاطر "دادن فراخوان غیرقانونی" درباره فساد دولت در زندان بوده در گفت‌و‌گو با رسانه‌‌ها اعلام کرده او صدها نفر دیگر در شیفت‌ةای 12 ساعته مجبور بودند بی‌وقفه بازی‌های آنلاین مانند ورلد آو وارکرفت را انجام بدهند.مسئولان زندان با وادار کردن زندانیةا به انجام این بازی‌ها بیش از انجام کار جسمی و کار اجباری معمول توسط زندانی‌ها، پول در‌می‌آورند.

او اظهار کرده که زندانی‌ها خودشان رنگ این پول‌ها را هم نمی‌دیدند و مسئولان زندان همه را به جیب می‌زدند.او همچنین گفته است که کامپیوترها هیچ‌وقت خاموش نمی‌شدند و اگر میزان تعیین‌شده کارش یا همان بازی آنلاینش را انجام نمی‌داد تنبیه فیزیکی می‌شد.

زندانی که در حد تعیین شده نمی‌توانست از پس کار بر بیاید ابتدا باید برای مدتی دست‌هایش را در هوا نگه می‌داشت و سپس بعد از برگشت به خوابگاه با شلنگ‌های پلاستیکی از زندانبانان کتک می‌خورد.

طبق گفته این زندانی آنها باید آن‌قدر بازی می‌کردند که گاهی چشمشان دیگر چیزی نمی‌دید.او معتقد است در بسیاری از زندان‌های شمال‌غربی چین این کار انجام می‌شود.این درحالی است که دولت این کشور تلاش می‌کند تجارت غیرقانونی درآمدهای مجازی را متوقف کند.

برخی کارشناسان به خط مشی‌های تولیدکنندگان بازی ایراد می‌گیرند و به مسائلی چون خودکشی و انفجار در مراکز تولید دستگاه‌ةای اپل در فاکس‌کان تا فروشگاه‌ها و کار اجباری در زندان برای انجام بازی مجازی اشاره می‌کنند و معتقدند بازی باید برای تفریح و سرگرمی برای افراد به‌همراه داشته باشد نه این‌که برای کسی به‌صورت کار اجباری و طاقت‌فرسا دربیاید و دیگری به منافع برسد.

 

کد خبر 136670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز