گروه حوادث: روز گذشته با از کار افتادن کلیه‌های آتنا کوچولو، پزشکان بیمارستان بعثت سنندج از به هوش آمدن این دختربچه 3 ساله، قطع امید کردند.

آتنا

در همین حال وزیر بهداشت و درمان از پیگیری علت مرگ این دختر‌بچه خبر داد و گفت: میان هزاران عمل جراحی روزانه، مرگ اینچنینی طبیعی است.با گذشت 6 روز از بستری شدن آتنا 3 ساله، دختربچه‌ای که بعد از عمل جراحی لوزه دچار مرگ‌مغزی شده بود، روز گذشته کلیه‌های او نیز از کار افتاد تا پزشکان از زنده ماندن او قطع امید کنند. آتنا کوچولو، زمستان سال‌گذشته که به خاطر سرماخوردگی دچار تنگی نفس و تورم لوزه ‌شد، توسط والدینش به یک کلینیک خصوصی در سنندج برده شد اما در آنجا به آنها گفته شد که باید لوزه دختربچه عمل شود، چرا که ممکن است در آینده دچار مشکلات قلبی یا مغزی شود. پدر این دختربچه درگفت‌وگو با همشهری می‌گوید:

«وقتی گفتند عمل لوزه هیچ خطری ندارد، موافقت کردیم و بعد از انجام آزمایش‌های لازم، دخترم را در کلینیک بستری کردیم و عمل انجام شد اما چند ساعت بعد از عمل، اتفاقی که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد افتاد و آتنا دچار مرگ‌مغزی شد.» بعد از این ماجرا، دختربچه توسط والدینش به بیمارستان بعثت سنندج منتقل و در آنجا بستری شد اما با گذشت 6روز از مرگ مغزی او، پزشکان اعلام کرده‌اند که کلیه‌ها و مغز او از کار افتاده‌ است و دیگر امیدی به بازگشت وی نیست. به‌دنبال این ماجرا، پدر و مادر آتنا که از این ماجرا شوکه شده بودند، تصمیم گرفتند از کلینیک خصوصی که دخترشان در آنجا دچار مرگ مغزی شده بود، شکایت کنند. پدر آتنا ادامه می‌دهد: «ابتدا به دادسرا رفتیم و بعد از طرح شکایت ما، در آنجا پرونده‌ای تشکیل شد. دادسرا هم دستور داد که پرونده پزشکی دخترمان به پزشکی قانونی فرستاده شود تا با بررسی‌های صورت گرفته در آنجا، علت مرگ آتنا مشخص شود.» او می‌گوید: «ما هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم که یک عمل ساده باعث مرگ دخترمان شود. او تنها همبازی پسر 6 ساله‌مان بود و او دلتنگ خواهرش است. به ما گفته بودند که عمل جراحی لوزه مثل بخیه زدن راحت و سریع است اما حالا همین عمل، باعث مرگ دخترمان شده است.

ملاقات در بیمارستان

با انتشار خبر دردناک مرگ‌مغزی دختربچه 3 ساله در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، واکنش‌ها به این حادثه آغاز شد.بعدازظهر یکشنبه گذشته، نماینده استاندار و معاون دادستان سنندج با حضور در بیمارستان به ملاقات آتنا کوچولو رفتند و پای حرف‌های پدر و مادرش نشستند. در همین حال، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، نیز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درباره علت مرگ مغزی این دختر‌بچه گفت: این بیمار برای عمل جراحی لوزه به یک کلینیک خصوصی در سنندج مراجعه کرد که دچار عارضه‌آمیزم زیرجلدی شد که با اصرار والدینش و به‌علت مشکلات تنفسی به بیمارستان دولتی بعثت سنندج انتقال یافت اما متأسفانه قبل از اینکه به بیمارستان منتقل شود، دچار مرگ مغزی شده بود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در طول روز ده‌ها هزار جراحی در کشور انجام می‌شود، بروز چنین پدیده‌ای را طبیعی و در‌عین حال تاسف‌بار عنوان کرد و گفت: البته علت بروز چنین اتفاق ناگواری در دست بررسی است زیرا به‌طور یقین والدین این کودک شکایت خواهند کرد اما باید به این نکته توجه کرد که بالاخره خطای پزشکی در همه کشورها رخ می‌دهد با این حال، علت این اتفاق را بررسی خواهیم کرد.

بی‌تدبیری مسئولان

از سوی دیگر امین شعبانی، نماینده مردم سنندج در مجلس، نیز در واکنش به وضعیت آتنا کوچولو به خبرگزاری مهر گفت: بی‌تدبیری مسئولان حوزه سلامت استان کردستان به‌ویژه دانشگاه علوم پزشکی باعث بروز حوادث ناگواری در این استان شده است و متأسفانه به‌رغم هشدارهای مختلف نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، این حوادث دلخراش همچنان ادامه دارد.با این حال مدیرعامل کلینیک خصوصی‌ای که آتنا در آنجا تحت عمل جراحی قرار گرفت نبود تجهیزات مراقبت‌های ویژه بعد از عمل و اهمال پزشکان را در بروز این پدیده رد کرد و گفت: دلایل مختلفی می‌تواند در ایجاد مرگ مغزی نقش داشته باشد.

چنین اتفاقاتی تعمدی یا ناشی از کم‌کاری نیست بلکه بسته به شرایطی در هنگام عمل یا بعد از عمل برای بیمار رخ می‌دهد. او در گفت‌وگو با فارس گفت: نای آتنا یا حین لوله‌گذاری برای بی‌هوش کردن، یا هنگام برداشتن لوزه وی سوراخ شده است و این از خطاهای تکنیکی به شمار می‌آید. ریسک‌پذیری در انجام عمل‌های جراحی وجود دارد و نباید به خاطر درجه ریسک ضعیف، مریض را از انجام عمل جراحی محروم کرد.

کد خبر 136507

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز