یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

مریم غفاری: محققان ایتالیایی اظهار داشته‌اند که «تمرینات فیزیکی توانایی حرکتی افراد را بهبود می‌بخشند و اثرات مثبتی روی بازتوانی قلب داشته، خطر سکته‌های مجدد را کاهش می‌دهند چراکه توان قلب را افزایش داده و همزمان چربی خون را کاهش می‌دهند». این محققان همواره تأکید دارند که با نیم ساعت پیاده‌روی روزانه، قلبتان را بیمه کنید!

مرد - بیماری قلبی


این پزشکان افزوده‌اند: هیچ محدودیت سنی برای شروع حرکات فیزیکی وجود ندارد. کافی است که روش‌ها و زمان‌های مناسب برای هر بیمار به‌طور مجزا شناسایی شود. به‌علاوه، در دوره توانبخشی بیماران متأثر از سکته قلبی، تمرینات فیزیکی در کنار اجتناب از سیگار و پیروی از یک رژیم غذایی سالم در کنار مصرف داروها می‌تواند اثرات درمان را 4 برابر کند.

دکتر بهزاد سلیمانی، جراح قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه به همشهری گفت: یک حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی رخ می‌دهد که یک منطقه از عضله قلب به‌علت نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل، دچار صدمه دائمی یا مرگ شود. بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگ‌های کرونر را مسدود می‌کند (رگ‌های خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می‌رسانند) ایجاد می‌شوند. لخته معمولاً در یک رگ کرونر که قبلاً به‌علت تغییرات آترواسکلروز باریک شده، تشکیل می‌شود. لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژن‌رسانی به عضله قلبی را مختل می‌کند که سبب مرگ سلول‌های قلبی در آن ناحیه می‌شود. ماهیچه قلبی آسیب‌دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می‌دهد و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب‌دیده وارد عمل خواهد شد.

بعد از یک حمله قلبی، پیگیری بیمار برای کاهش خطر بروز یک حمله دیگر ضروری است. اغلب یک برنامه بازتوانی قلبی برای بازگشت به زندگی روزمره توصیه می‌شود. برنامه ورزش، تغذیه، و داروها را مطابق تجویز پزشکتان ادامه دهید. بیشتر مواقع افراد درصورت متحمل شدن یک هزینه و خسارت مالی، شدیدا در پی رفع موانع و ایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از خسارت مجدد برمی‌آیند. مثلا اگر یک‌بار اتومبیل شخصی‌شان به سرقت برود که قبلا دارای بیمه بدنه نبوده است سریعا برای بیمه شدن اقدام می‌کنند اما متأسفانه این مسئله برای جبران خسارات جسمی خیلی کمرنگ‌تر است چراکه بسیاری از افرادی را می‌بینید که یک‌بار دچار سکته قلبی شده‌اند ولی بــرای پیشگیری از تکــرار آن حاضر به بیمه‌کردن قلب خود که فقط با نیم‌ساعت پیاده‌روی روزانه قابل جبران است نیستند.

عوامل خطرساز سکته‌های قلبی


به گفته دکتر سلیمانی، گاهی استرس شدید ناگهانی می‌تواند یک حمله قلبی را شروع کند و گاهی نیز عوامل خطرساز دیگر شامل، سیگار، فشار خون بالا، چربی زیاد و کنترل نامناسب کلسترول خون، به‌ویژه LDL (کلسترول بد) بالا و HDL (کلسترول خوب)پایین، بیماری قند خون، سن و وراثت که بسیاری از فاکتورهای خطر نامبرده به اضافه وزن مربوط است.

درد سینه پشت جناغ(استخوان وسط سینه) یک علامت عمده حمله قلبی است ولی در بسیاری افراد، به‌خصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد (به‌نام حمله قلبی خاموش). اغلب درد از ناحیه سینه به بازوها یا شانه، گردن، دندان‌ها، فک، شکم یا پشت انتشار می‌یابد. گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می‌شود.

پیامد بیماری بسته به وسعت و حجم بافت آسیب‌دیده متفاوت است. پیامد بیماری درصورت آسیب به سیستم هدایت الکتریکی قلب (سیستم الکتریکی که انقباض قلب را کنترل می‌کنند) وخیم خواهد بود و تقریباً یک‌سوم موارد منجر به مرگ می‌شود. اگر بیمار 2ساعت پس از حمله زنده بماند، احتمال زنده ماندن زیاد است ولی ممکن است با عوارض همراه باشد.
بیماران بدون عارضه ممکن است کامل خوب شوند.حملات قلبی لزوماً فرد را زمینگیر نمی‌کند. معمولاً فرد به‌تدریج فعالیت‌های طبیعی روزمره را به‌دست می‌آورد.

این متخصص قلب در مورد پیشگیری از حمله قلبی گفت که این اقدامات را انجام دهید:
روزانه یا چندبار در هفته پیاده‌روی یا سایر ورزش‌هایی که کارایی قلب را بهبود می‌بخشد انجام دهید. (ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.)
فشار خونتان را کنترل کنید.
سطح کلسترول خونتان را کنترل کنید.
اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید.
غذای کم‌چربی حاوی میوه و سبزیجات فراوان و فاقد روغن حیوانی مصرف کنید.
بیماری قند را کنترل کنید.
اگر چاق هستید وزنتان را کم کنید.
اگر دارای یک یا چند فاکتور خطر بیماری‌های قلبی هستید، با پزشکتان در مورد تجویز آسپرین برای پیشگیری از حمله قلبی مشورت کنید.

شناخت علائم اخطار دهنده

اکثر حملات قلبی با شروع ناگهانی دردهای فشارنده که اغلب هم در فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی نشان داده می‌شود، آغاز می‌شود. اغلب این حملات قلبی در آغاز آهسته‌اند و به‌صورت درد کم یا احساس ناراحتی در ناحیه سینه بیان می‌شوند.
شایع‌ترین علامت اخطار برای مردان و زنان همین درد سینه است. اغلب حملات قلبی ناحیه مرکزی قفسه صدری را به‌صورت درد ناراحت کننده‌ای که حداقل چند دقیقه طول می‌‌کشد درگیر می‌کند. بیمار احساس فشار ناراحت‌کننده یا درد را دارد. این ناراحتی می‌‌تواند خفیف تا شدید باشد.

ناراحتی در قسمت‌های دیگر بدن از قبیل یک یا 2بازو، پشت، گردن، فک و معده نیز رخ می‌‌دهد. نفس‌های کوتاه که اغلب همراه با ناراحتی قفسه صدری است اتفاق می‌‌افتد، اما می‌‌تواند قبل از شروع، علائم قفسه صدری آغاز شده باشد.
دیگر علائم شامل: تهوع، سبکی‌سر، عرق و سردرد است.

شما بایستی به‌طور سریع عمل کنید، زیرا داروهای از بین برنده لخته خون و دیگر تکنیک‌های درمانی برای باز نگه‌داشتن سرخرگ‌‌ها می‌‌توانند حمله قلبی را متوقف سازند.

شما حتماً باید اجازه دهید که یک معاینه کامل برای تشخیص حمله قلبی در شما انجام شود و اگر دچار حمله قلبی شده‌اید، اجازه دهید هرچه سریع‌تر درمان برای متوقف کردن حمله آغاز شود.

کد خبر 136317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز