چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گلف دیلی نیوز - 17 ژانویه: دولت ایران اخیراً تحت فشار انتقادات نمایندگان مجلس به علت افزایش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی قرار گرفته است.

 نمایندگان مجلس در آخرین انتقاد دسته‌جمعی خود از سیاست اقتصادی دولت، اقدام به انتشار نامه‌ای کردند و در آن از دولت خواستند در بودجه سال آینده از افزایش وابستگی به درآمدهای نفتی خودداری کند. محمد خوش‌چهره اقتصاددان برجسته و اصولگرای مجلس در این باره می‌گوید: استفاده از درآمدهای نفتی بر خلاف برنامه‌های بلندمدت کشور، نه تنها کاهش نیافته بلکه در حالت واقعی با افزایش نیز مواجه شده است و این در شرایطی است که موجودی حساب ذخیره ارزی در سطح مطلوبی قرار ندارد و کاهش قیمت جهانی نفت، نگران‌کننده است. خوش‌چهره در ادامه سخنان خود، اهمیت نفت به عنوان منبع درآمدی در بودجه دومین تولیدکننده نفت اوپک را نگران‌کننده می‌داند.
احمدی‌نژاد در شرایطی هم‌اکنون تحت انتقادات اقتصادی قرار گرفته است که در ژوئن 2005 در سایه وعده‌های آوردن پول نفت بر سفره مردم و کاهش فاصله طبقاتی میان فقرا و ثروتمندان توانست بر اریکه ریاست جمهوری ایران تکیه بزند.
عادل آذر دیگر اقتصاددان برجسته مجلس نیز با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌گوید: میزان هزینه‌های جاری در بودجه با رشد 14 تا 17 درصدی مواجه شده که این امر نگرانی نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است. وی نگرانی نمایندگان را علاوه بر بیکاری، رشد اقتصادی و وابستگی به نفت، مسأله کیفیت بودجه سال آینده می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌رسد کیفیت بودجه سال آینده از بودجه سال جاری نیز پایین‌تر باشد و وابستگی بودجه به نفت کاهش نیابد.
نمایندگان مجلس معتقدند بودجه دولت قربانی وعده‌های سفرهای استانی و تغییرات مدیریتی صورت گرفته در نهاد برنامه‌ریزی شده است. احمدی‌نژاد همچنین به علت تصمیمات و مصوبات استانی دولت و در نظر نگرفتن بودجه‌های مصوب تحت انتقاد نمایندگان مجلس قرار دارد. نامه 150 نماینده مجلس در واقع، هشداری به دولت نسبت به بودجه سال آینده آن بود و هشت شرط ویژه برای تدوین بودجه مطلوب را برای دولت نشان می‌داد.
نمایندگان مجلس ایران معتقدند تلاش‌ها و برنامه‌های دولت برای سال آینده و تدوین بودجه باید بر کاهش هزینه‌های جاری و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشد. در همین حال، روزنامه‌های میانه‌رو و نمایندگان مجلس خواستار توجه دولت به کاهش قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور در سال آینده شده‌اند و از دولت خواسته‌اند قیمت پایه نفت در بودجه سال آینده را کمتر از رقم امسال در نظر بگیرد.
کد خبر 13623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز