گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه به فوریت لایحه متمم بودجه سال 85 کل کشور و اصلاح جداول 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه رای دادند

 که در صورت تصویب نهایی این لایحه، به دولت اجازه داده می شود برای تامین اعتبارات هزینه‌ای دستگاههای اجرایی و تسریع در اجرای عملیات طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اتمام طرحها و پروژه‌های ناتمام 25 هزار میلیارد ریال از محل حساب ذخیره ارزی هزینه نموده و معادل مبلغ 5 هزار میلیارد ریال نسبت به فروش سهام شرکت‌های دولتی که از قابلیت نقدپذیری مناسبی برخوردارند اقدام نماید. بخش عمده این اعتبارات برای اتمام پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده این در حالی است که هنوز اعتبارات عمرانی مصوب به‌طور کامل جذب نشده است. با ولی آذروش مخبر کمیسیون عمران پیرامون این لایحه، نحوه جذب و روند اجرای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی گفتگو کردیم.

در چارچوب لایحه متمم بودجه 85 تامین اعتبارات عمرانی چگونه پیش‌بینی شده است؟
 در لایحه متمم بودجه 85 برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و پرداخت تعهدات پیمانکاران دولت درخواست برداشت بیش از 20 هزار میلیارد ریال اعتبار از محل حساب ذخیره ارزی نموده است که در مجموع بخش عمده  این لایحه 30 هزار میلیارد ریالی برای اعتبارات عمرانی در نظر گرفته شده است، این در حالی است که هنوز برخی اعتبارات مصوب قانون بودجه 85 تخصیص نیافته و یا این اعتبارات به طور صددرصد جذب نشده است. در واقع می توان گفت این اعتبارات بیشتر برای اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی در سراسر کشور و تعهدات دولت به  پیمانکاران پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.
 به نظر شما اعتبارات عمرانی پیش بینی شده در قانون بودجه سال جاری تا چه حد جذب و چگونه هزینه شده است؟
 لایحه بودجه 85 در شرایطی به مجلس ارایه شده است که هنوز اعتبارات عمرانی مصوب در چارچوب قانون بودجه سال جاری جذب نشده است گرچه به دلیل گردش مالی این اعتبارات هنوز برخی از بودجه عمرانی سال جاری تخصیص نیافته است. اما مجلس در بررسی لایحه متمم میزان جذب این اعتبارات و نحوه هزینه شدن بودجه تخصیص یافته در ماههای گذشته را از دولت پیگیری خواهد کرد .این در حالی است که حتی در گزارش چندی پیش دولت به مجلس در زمینه جذب اعتبارات عمرانی نیز اعلام شده طی 9ماهه گذشته تنها حدود 70تا 80 درصد اعتبارات عمرانی مصوب جذب شده است یا برخی از اعتبارات هنوز تخصیص نیافته است. معتقدم با روند کنونی دولت قادر به جذب اعتبارات عمرانی پیش بینی شده در لایحه متمم عمرانی نیست اما در صورتی که دولت در جذب و هزینه اعتبارات عمرانی گذشته موفق عمل کرده باشد امکان جذب اعتبارات عمرانی لایحه متمم نیز وجود دارد.
با توجه به تاثیر برداشت از حساب ذخیره ارزی بر افزایش رشد نقدینگی و تورم آیا لایحه متمم آثار تورمی به دنبال نخواهد داشت ؟
 در صورت تصویب لایحه متمم در مجلس، این لایحه به طور قطع آثار تورمی خواهد داشت چرا که هرگونه برداشت از حساب ذخیره ارزی و تزریق آن به اقتصاد کشور برای مصارف جاری و حتی عمرانی در افزایش نقدینگی و تورم موثر خواهد بود. علاوه بر این تصویب لایحه متمم بودجه دولت در مجلس آثار روانی نیز در افزایش قیمت‌ها خواهد داشت. براین اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه متمم بودجه به آثار  تورمی این لایحه توجه خواهند کرد. بخشی از افزایش قیمت های کنونی ناشی از برداشت‌هایی است که قبلا از حساب ذخیره ارزی صورت گرفته و افزایش نقدینگی رشد تورم و گرانی را در پی داشته است. در حالی که اکنون گرانی برخی کالاها و خدمات به عنوان معضلی پیش روی دولت است تصویب لایحه متمم بودجه می تواند این آثار را تشدید نماید. بر این اساس گرچه تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه های عمرانی و اتمام پروژه های نیمه تمام از اولویت بالایی برخوردار است اما باید مجلس در تصویب این لایحه به آثار و نتایج برداشت از حساب ذخیره ارزی بر رشد تورم و افزایش قیمت‌ها توجه کند.
کد خبر 12475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز