مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

در سال 1301 هیچ‌یک از شهرهای ایران محلی معین برای فرود و پرواز هواپیما نداشت. در تیرماه سال 1301 انگلیسی‌ها تصمیم گرفتند 2فروند هواپیما به ایران اعزام کنند. به همین دلیل از دولت وقت خواستند تا محلی برای فرود این هواپیماها در نزدیکی تهران مشخص کنند.

بوستان ولایت

 دولت وقت نیز پس از بررسی، زمین قلعه‌مرغی را برای این منظور انتخاب کرد. بعد از فرود نخستین هواپیما در 8مرداد 1301 قلعه‌مرغی به‌طور رسمی به‌عنوان نخستین فرودگاه کشور درآمد.

به تدریج در این مکان باند و تأسیسات مختلف ساخته شد و قلعه‌مرغی به یک فرودگاه رسمی تبدیل شد. در 5 اسفند سال 1304 نیز نخستین خلبان ایرانی در قلعه‌مرغی به زمین نشست. سرهنگ نخجوان که پیشگام پرواز طولانی پاریس- تهران بود برای نخستین بار در قلعه‌مرغی به زمین نشست. قلعه‌مرغی از ابتدای فعالیت محل استقرار نیروهای مختلف بود. ابتدا نیروی هوایی ارتش در این محل مستقر شدند.

پس از آن نیز ژاندارمری سابق(نیروی هوایی نیروی انتظامی فعلی) در سال 1337در این محل استقرار یافت و در نهایت هوانیروز در سال 1341 در این مکان مستقر شد. سرتیپ خلبان عباس قمهاری، نخستین فرمانده هوانیروز بود و نخستین گردان در قلعه‌مرغی تشکیل شد. که شامل 14خلبان و مهندس بود.با شروع ناآرامی‌ها در کردستان یکی از یگان‌های تأمین‌کننده تجهیزات و فعال در ماموریت‌ها پادگان قلعه‌مرغی بود. در جنگ تحمیلی نیز این نیرو در مناطق جنگی حضوری فعال داشت. برای پادگان قلعه‌مرغی این یک افتخار است که تنها این پادگان در طول 8 سال دفاع مقدس 13 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد. در کنار فعالیت‌های رزمی، پادگان قلعه‌مرغی که بخشی از هوانیروز بود، در فعالیت‌های مختلف امدادی و خدمات‌رسانی به شهروندان ایران نقش مستقیم داشت. از آن جمله شرکت در حوادث غیرمترقبه همچون سیل، زلزله و حتی شرکت فعال در زلزله بم از دیگر اقدامات هوانیروز بعد از دوران دفاع مقدس است.

از جمله افتخارات پادگان قلعه مرغی، انتقال پیکر حضرت امام(ره) توسط بالگردهای این نیرو بود.تمام موارد ذکر شده بخشی از فعالیت‌های هوانیروز بود. تردیدی نیست که هوانیروز در پاسداری و حراست از کیان جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس اقدامات چشمگیری انجام داده که برخی از آنها همچنان زبانزد بسیاری از مردم این مرز و بوم است.بعد از دستور جابه‌جایی پادگان قلعه‌مرغی از سوی فرماندهی محترم کل قوا، به‌رغم همه مشکلات، مسئولان تلاش بسیاری کردند تا در کمترین زمان ممکن این پادگان منتقل شود. هوانیروز مجبور بود با احداث یک پادگان دیگر و با دقت و امنیت بالا تمام امکانات و تجهیزات خود را از قلعه‌مرغی به پادگان جدید در آبیک منتقل کند. در فاصله زمانی نزدیک به 40روز همه امکانات پادگان قلعه‌مرغی به پایگاه آبیک منتقل شد و امکانات هوانیروز در این مکان مستقر شد.هرچند این جابه‌جایی مشکلاتی را برای هوانیروز در بر داشت.

از جمله آن وضعیت کارکنان این پایگاه بود. هم اکنون برخی از کارکنان پایگاه قلعه مرغی که در آبیک مستقر شده‌اند، به‌صورت ترددی مشغول به‌کارند و برخی نیز در پایگاه جدید مستقر شده‌اند تا در اسرع وقت بتوانیم کارکنان را ساماندهی کنیم.همه این تلاش‌ها و همکاری‌ها به این دلیل بود که شهرداری بتواند در قلعه‌مرغی بوستان ولایت را تا سوم خرداد ماه به بهره برداری برساند و تجلی اراده تازه‌ای باشد از خدمتگزاری و خدمت‌رسانی. تردیدی نیست که اگر نبود صداقت و همکاری سلسله مراتب ارتش جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از دستاوردها به این زودی محقق نمی‌شد. باشد که این خدمت و همکاری هوانیروز و ارتش جمهوری اسلامی خاطره روشنی باشد در ذهن مردم جنوب تهران.

26 فروردین: مراسم تجلیل مردمی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران که در احداث بوستان ولایت نهایت همکاری را با مدیریت شهری داشته‌اند و با حضور شهردار منطقه 19 برگزار شد.

27 فروردین: شهردار منطقه 19 اعلام کرد: فرهنگسرای صدف ویژه بانوان تهرانی در فضایی به وسعت 20 هزار متر مربع در بوستان ولایت راه‌اندازی می‌شود.

28 فروردین: مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد به نام هر یک از شهدای جنوب شهر درختی در بوستان ولایت غرس خواهد شد.

29 فروردین: محمد هادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، از راه‌اندازی جاده تندرستی، مسیر دوچرخه سواری، مسیر پیاده‌روی و فضاهای کالبدی فرهنگی در بوستان ولایت خبر داد.

2 اردیبهشت: بازدید ائمه جمـاعـات شهر تهران از بوستان ولایت

7 اردیبهشت: کاشت نهال توسط خانواده معظم شهدا در بوستان ولایت

8 اردیبهشت: محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از پیشرفت 50درصدی احداث فاز اول بوستان ولایت خبر داد.

10 اردیبهشت: شهردار منطقه19 گفت: در 6 هزار متر از رینگ بوستان ولایت آسفالت رنگی اجرا خواهد شد.

11 اردیبهشت: اعلام 60 درصد پیشرفت فیزیکی بوستان ولایت

13 اردیبهشت: علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز از پیشرفت 65درصدی بوستان ولایت خبر داد.

18 اردیبهشت: محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی اقدامات در فاز اول بوستان ولایت از مرز 70درصد عبور کرده است.

19 اردیبهشت: احداث شهربازی بوستان ولایت در فضای 10هزار متر مربعی

21 اردیبهشت: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی فاز اول احداث بوستان ولایت خبر داد.

24 اردیبهشت: رونمایی از شهربازی بوستان ولایت 10 روز مانده به افتتاح رسمی این بوستان و آماده بهــره‌برداری بودن 8 ساختمان از 10 ساختمان اصلی در بوستان ولایت

26 اردیبهشت: بیش از 95 درصد از بوستان ولایت آماده بهره‌برداری است.بوستان به تدریج آماده مراسم افتتاح می‌شود.

3 خرداد: بهره‌برداری از بوستان 68 هکتاری در جنوب تهران

کد خبر 135652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز