شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش "سینه‌فونداسیون" جشنواره فیلم کن، دیشب با اعطای جوایز خود به فیلم‌های "نامه"، "دراری" و "پرواز در شب" پایان یافت.

جشنواره فیلم کن

به گزارش ایسنا،‌ بخش "سینه‌فونداسیون" جشنواره فیلم کن امسال با ریاست هیات داوران میشل گوندری، کارگردان سرشناس فرانسوی و خالق "درخشش ابدی یک ذهن پاک" بر پا بود.

دوروتی دروموا فیلمساز آلمانی روز جمعه با" نامه" جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن را دریافت کرد.

جایزه دوم بخش سینه‌فونداسیون به "دراری" ساخته کمال لازارق از فرانسه اعطاء شد و جایزه سوم به "پرواز در شب" به کارگردانی تای گایوم از کره جنوبی رسید.

جایزه نفر اول بخش سینه‌فونداسیون 15 هزار یورو، جایزه دوم 11 هزار و 250 یورو و جایزه نفر سوم 7500 یورو است.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس فعلی جشنواره کن سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال فیلم‌هایی از مدارس فیلمسازی سراسر دنیا انتخاب می‌کنند.

گروهی از فیلمسازان مانند نادین لبکی که امسال "الان کجا برویم؟" را در بخش نوعی نگاه جشنواره کن دارد، با حضور در بخش سینه‌فونداسیون به شهرت رسیده اند.

بخش سینه‌فونداسیون که در سال 1998 با هدف حمایت و ترغیب نسل جدید فیلم‌سازان جوان دنیا راه‌اندازی شد، امسال در چهاردهمین سال برگزاری میزبان 16 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند از 11 کشور جهان بود.

جولی گایت، بازیگر و تهیه‌کننده فرانسوی به‌همراه جسیکا هاسنر، کارگردان اتریشی که در سال 2009 با فیلم "لوردس" جایزه فیپرشی جشنواره ونیز را دریافت کرد از اعضای هیات داوران هستند.

همچنین کورنلیو پورومبوی، کارگردان رومانیایی که در سال 2006 با فیلم "دوازده و هشت دقیقه به وقت شرق بخارست" دوربین طلای جشنواره کن را کسب کرد در کنار خوآ پدرو رودریگز، کارگردان پرتغالی دیگر اعضای هیات داوران بخش سینه‌فونداسیون کن خواهند بود.

امسال 1589 اثر از 360 مدرسه فیلم سراسر جهان متقاضی حضور در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن بودند که از از معروف‌ترین آثار حاضر در این بخش می‌توان به "ببرهای کیسی" از جمهوری چک، "سو و اوچیگاوا" از سنگاپور، "مسافرت" از آمریکا، "در آستانه خانه من" از اسرائیل، "روح" از آمریکا، "نامه" از آلمان، "داستان جعبه ناهار" از بلژیک، "دوئل پیش از شب" از برزیل، "جشن عروسی" از آرژانتین، "تا وقتی تابستان بیاید" از ایتالیا، "پرواز در شب" از کره‌جنوبی، گچالش‌آمیز" از آلمان و "آشفته  بزرگ از آمریکا اشاره کرد.

شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن که با نمایش فیلم "نیمه‌شب در پاریس" وودی آلن آغاز شد، روز یکشنبه پایان خواهد یافت و هیات داوران به ریاست رابرت دنیرو، بازیگر سرشناس آمریکایی جایزه نخل طلا را به اپر برتبر اعطا خواهد کرد.

بخش رقابتی جشنواره امسال فیلم کن شاهد رقابت نزدیک کارگردانان سرشناس سینما بود و این درحالی است که برخلاف سال گذشته، فیلم‌سازان زن حضور پررنگی در کنار کارگردانان مرد خواهند داشت.

 

کد خبر 135562

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز