همشهری آنلاین: امیر کاستاریکا،کارگردان سرشناس برنده دو نخل طلای کن نشان "لژیون دونور" فرانسه را به‌پاس یک عمر دستاورد هنری دریافت کرد.

امیر کاستاریکا

به گزارش ایسنا،در چهارمین روز برگزاری شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم کن، وزیر فرهنگ فرانسه نشان "لژیون دونور" را که بالاترین نشان دولتی این کشور است بر گردن "امیر کاستاریکا"،کارگردان سرشناس صربستانی آویخت.

"کاستاریکا" که امسال رییس هیات داوران بخش "نوعی نگاه" کن است، از برگزارکنندگان این رویداد سینمایی تشکر کرد و جشنواره کن را تنها رویداد سینمایی دنیا دانست که بر اهمیت تنوع فرهنگی تاکید کرده و کشورهای کوچک هم فرصت نشان دادن خود را دارند.

وی همچنین دریافت نشان "شوالیه" ازسوی دولت فرانسه را افتخاری بزرگ برای کشور صربستان دانست.

"کاستاریکا" 56 ساله بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشکده فیلم آکادمی هنر پراگ، به‌عنوان کارگردان فیلم‌های کوتاه تلویزیونی در یوگسلاوی آغاز به‌کار کرد.

وی در 27 سالگی با ساخت اولین فیلم بلند خود با نام "دالی بل را یادت می‌آید؟" موفق به کسب شیر طلای ونیز برای بهترین اثر اول یک کارگردان شد.

او دومین فیلم بلندش را در سال 1985 با نام "وقتی پدرم برای کار رفته بود" به سینما آورد که موفق به کسب نخل طلای جشنواره‌ کن شد و تا آستانه‌ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز پیش رفت.

کاستاریکا دهه‌ 90 را با ساخت فیلم کمدی "رویای آریزونا" در سال 1993 آغاز کرد و دو سال بعد با فیلم "زیرزمین" دومین جایزه‌ نخل طلا را به کارنامه‌ افتخارات خود افزود.

در سال 1998 کارستاریکا با فیلم "گربه سیاه، گربه سفید" توانست شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را برای بهترین کارگردانی دریافت کند.

این کارگردان صاحب‌نام به‌عنوان بازیگر نقش‌آفرینی‌های بسیار معدودی داشته است که نخستین آنها در سال 2000 در فیلم "بیوه‌ سنت پیر" به کارگردانی "پاتریس لکونته" رقم خورد.

کاستاریکا در سال 2005 ریاست هیات داوران جشنواره‌ کن را عهده‌دار بود. وی در سال 2007 سفیر ملی یونیسف در صربستان منصوب شد و یک سال بعد نشان عالی هنر و ادبیات فرانسه را به گردن آویخت.

خالق آثاری چون "زمان کولی‌ها"، "زندگی معجزه است" و "این را به من قول بده"، آخرین فیلم خود با نام "مارادونا" را در دوره گذشته جشنواره‌ کن اکران جهانی کرد.

کاستاریکا ساخت جدید‌ترین فیلم خود را فوریه 2011 آغاز کرده است. فیلم جدید او که درباره‌ زندگی شخصیت انقلابی مکزیک، "پانچو ویا" خواهد بود از پانزدهم فوریه سال آینده میلادی مقابل دوربین خواهد رفت. این فیلم که "رز‌های وحشی، رزهای نازک" نام خواهد داشت با حضور"جانی دپ" و "سلما هایک" به زبان اسپانیولی ساخته می‌شود.

کاستاریکا این فیلم را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فیلم کارنامه‌ سینمایی‌اش توصیف کرده و قرار است در اسپانیا ساخته ‌شود. پیش از آغاز این پروژه، کاستاریکا تابستان امسال به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد تا فیلم "آب سرد" را بسازد.

کاستاریکا که اخیرا دو جایزه دستاورد سینمایی را از جشنواره‌های بخارست رومانی و تورین ایتالیا دریافت کرده است، افتخارات سینمایی متعددی را از آن خود ساخته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خرس نقره‌ای جشنواره برلین در سال 1993 برای "رویای آریزونا"، جایزه‌ بهترین کارگردانی (1989) جایزه فیپرشی (1985) و دو نخل طلا از جشنواره‌ کن، جایزه‌ بهترین فیلم اروپایی جوایز سزار فرانسه در سال 2005، جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز لومیر فرانسه در سال 1996، جایزه‌ شیر طلای کوچک و شیر نقره‌ای جشنواره‌ ونیز در سال 1998 برای "گربه سیاه، گربه سفید" و جایزه شیر طلا و جایزه‌ فیپرشی ونیز در سال 1981 برای "دالی بل را یادت می‌آید؟" اشاره کرد.

 

کد خبر 135015

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز