دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

در روزهایی که پاکستان به خاطر پیدا شدن اسامه‌بن‌لادن در چند کیلومتری پایتخت این کشور هدف حملات دوست و دشمن قرار دارد، نخست‌وزیر هند با سفر به افغانستان از تقویت همکاری‌ها با حیاط‌خلوت دیرینه پاکستان خبر داد.

موهان سینگ - نخست وزیر هند

 مان موهان سینگ، نخست‌وزیر هند در این سفر 3روزه در مجلس افغانستان سخنرانی کرد و گفت که آمده‌است تا به رابطه میان هند و افغانستان جان‌تازه‌ای ببخشد.

نخست‌وزیر هند اعلام کرد که با حامد کرزی بر سر متن یک پیمان استراتژیک توافق کرده که به زودی امضا خواهد شد و امضای آن، روابط تجاری، فرهنگی و سیاسی در سطوح مختلف بین هند و افغانستان را افزایش خواهد داد.

سینگ نخستین مقام بلندپایه خارجی است که در مجلس نمایندگان افغانستان سخنرانی کرده است. او با اشاره به چالش‌هایی که افغانستان با آن مواجه است بر نقش کشورهای منطقه و همکاری‌های منطقه‌ای برای حل آن تأکید کرد و گفت: کشورهای دیگر نیز می‌توانند در حل این مشکلات کمک کنند اما کشورهای منطقه در بیرون رفتن افغانستان از این مرحله نقش حیاتی دارند.

سینگ همچنین به مشابهت‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین هند و افغانستان اشاره کرد و گفت: تجربه هند نشان می‌دهد که دمکراسی مشارکتی در واقع وسیله‌ای برای توانمند‌سازی‌ اقتصادی و اجتماعی است و می‌تواند حکومت را پاسخگو سازد.

دمکراسی مشارکتی که نخست‌وزیر هند به آن اشاره می‌کند، همان چیزی است که رهبران گروه‌های مختلف در اجلاس بن روی آن توافق کرده‌اند و افغانستان بعد از طالبان بر اساس آن توافق بنا گذاشته شد.

به‌نظر می‌رسد تأکید سینگ بر این نکته در شرایطی که عده‌ای از سیاسمتداران افغان،دولت را متهم می‌کنند که به خاطر راضی کردن طالبان به مصالحه حاضر است از اصولی که در اجلاس بن روی آن توافق شد عدول کند، اشاره معنی‌دار و روشنی است و به‌طور ضمنی موضع هند را روشن می‌کند. هند پیش از این دخالتی در شیوه تعامل یا تقابل با طالبان در افغانستان و پاکستان نداشت و موضع‌گیری نکرده‌بود. این نخستین‌بار است که یک مقام بلندپایه هندی در این باره سخن می‌گوید.

نخست‌وزیر هند، در این سخنرانی از پروژه‌های باز‌سازی‌ که هند در سال‌های اخیر در افغانستان اجرا کرده یاد کرد و به‌طور ضمنی اشاره کرد که چقدر پروژه‌هایی که توسط هند به اجرا گذاشته شده، حیاتی و اساسی بوده است.

مردم افغانستان نسبت به هند بر خلاف پاکستان نظر مثبتی دارند. هندی‌ها هم تلاش می‌کنند در این شرایط و با توجه به اینکه همه حملات اکنون متوجه پاکستان است، از فرصت استفاده کرده و جای پای خود را در افغانستان محکم کنند.

جاده زرنج دلارام که شاهراه کابل- هرات را به زابل، ایران و در نهایت به بندر چابهار ایران وصل می‌کند، توسط هند ساخته شده است، پروژه انتقال برق ازبکستان از پلخمری در شمال افغانستان تا کابل (پایتخت)، نیز توسط هند عملی شد.

هند نخستین کشوری بود که ده‌ها اتوبوس نوع تاتا را به شبکه حمله و نقل کابل وارد کرد. هند همچنین در 5سال گذشته، سالانه، ٥٠٠ بورسیه تحصیلی به افغانستان داده است که بسیاری از مردم افغانستان آن را مؤثر‌ترین کمک به افغانستان می‌دانند.

کد خبر 135128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز