سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

گروه سربداران، امین‌الدین عبدالرزاق را به سرداری خود انتخاب کرد. آنها به‌دلیل کمی تعداد و ضعف‌قدرت، قیام خود را به شکل حمله‌ به قافله‌ها شروع کردند.

سربداران

پس از به دست آوردن اموال و اسباب لازم، عبدالرزاق بر خواجه علاء‌الدین‌محمد، وزیر خراسان غلبه کرد و پس از کشتن وی شهر سبزوار را در 13جمادی‌الثانی سال738 قمری به تصرف خود درآورد. سربداران گروهی بودند که از ظلم و تعدی مغولان که در آن زمان ایران را تحت سلطه خود داشتند به ستوه آمده بودند. آنان تحت رهبری روحانیون مبارزی چون شیخ‌خلیفه، شیخ‌حسن‌جوری و عبدالرزاق، با مغولان و عوامل دست‌نشانده آنها مبارزه کردند. شعارشان‌ این بود که یا ظلم و ستمکار را نابود می‌کنیم یا بالای دار می‌رویم ولی ننگ را نمی‌پذیریم‌.‌

1359 شمسی: ورود امام به جماران

امام در پی کسالت قلبی از بیمارستان قلب به جماران‌ نقل مکان کردند و در آنجا‌ اقامت گزیدند.‌ نام «جماران» در دنیا با نام امام‌خمینی(‌ره)‌ عجین شد و از همین منطقه ساده و بی‌پیرایه سیاست‌های استکباری مستکبران به چالش کشیده شد.‌ در خانه و حسینیه محقر آن، فردی حضور داشت‌ ‌که‌ به واسطه حضور او، «جماران» اتاق فرمان و مدیریت موج انقلاب مستضعفان عالم در قرن20 لقب گرفت و تاروپود معادلات سیاسی جهان از همین جا و با کلمات روح‌بخش امام(‌ره)‌ در هم ریخته شد‌. حضرت امام(ره)، در تاریخ 27اردیبهشت 1359 شمسی بنا به تمایل خود‌، به منزلی محقر در محله جماران نقل مکان کردند و تا زمان رحلت در همین منزل ماندند.

1803 میلادی: نقض پیمان انگلیسی‌ها

قرارداد صلح آمین که روز‌ 25مارس‌ 1802 میلادی با شور و شعف بسیار میان فرانسه و انگلستان به امضاء رسیده بود‌‌، ‌ ‌در‌ 17‌مه‌ ‌سال‌ 1803 ‌میلادی با نقض عهد و خلف وعده انگلیسی‌ها از بین رفت و علت عمده این نقض عهد آن بود که انگلیسی‌ها می‌خواستند بندر آنورس که در بلژیک‌ ‌و در دست فرانسه بود متعلق به آنان باشد و تجار انگلیسی اجازه تجارت با فرانسه را داشته‌ ‌باشند‌.

1987 میلادی: حمله عراق به ناو آمریکایی

ناو یو‌اس‌اس استارک که نام خود را از نام آدمیرال هارولد رینز‌فورد‌استارک گرفته است در مارس 1987میلادی وارد خلیج‌فارس شد و ماموریتش گشت در شمال و مرکز خلیج‌فارس طی دوره‌ای ۸ هفته‌ای بود. در ‌17‌مه‌ همان سال این ناو مورد حمله یک فروند جنگنده‌ ‌میراژ‌ ‌اف‌1 قرار گرفت و آسیب جدی دید. ۳۷نفر از ملوانان کشتی نیز در این حادثه کشته شدند. نخستین موشک به سمت چپ کشتی و روی عرشه دوم فرود آمد. این موشک منفجر نشد اما به 2بخش تقسیم شد که در حدود ۳۰۰پوند سوخت قابل‌اشتعال آن وارد اقامتگاه خدمه کشتی شد که ملوانان در آن لحظه در آنجا حضور داشتند و تا سمت دیگر کشتی پیش رفت. موشک دوم نیز به اقامتگاه خدمه کشتی برخورد کرد. انفجار موشک دوم باعث شد تا سوخت به جای مانده از موشک اول نیز به آتش کشیده شده و در نهایت ۶۰۰پوند سوخت 2موشک در محل اقامت خدمه کشتی مشتعل شود. رژیم‌ ‌بعثی‌ عراق از انجام این حمله عذرخواهی و غرامت جانباختگان را پرداخت کرد. اما نکته‌ ‌جالب‌ ‌این‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌آمریکا‌ ایران را متهم کرد که با گسترش جنگ در خلیج‌ ‌فارس‌ موجبات این قبیل حوادث را به‌وجود آورده است.

کد خبر 135097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز