روز مادر روزی است که به افتخار مادران در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

روز مادر

در کشور ما روز مادر و روز زن به‌طور رسمی ۲۰جمادی‌الثانی مصادف با زادروز فاطمه‌زهرا(س) است. در میان هر قوم و نژاد و ملتی، با هر آداب و آیینی، مقام و منزلت مادر گرامی است و نام او سرشار از شور‌وعشق و حرارت و مهر و محبت است. اسلام نیز برای مادر، مقام و ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شده است تا آنجا که رسیدن به بهشت را با رضای مادر میسر می‌داند. در بیان توصیه به احترام و تکریم مادر، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر کس پیشانی مادر خویش را ببوسد، از آتش مصون شود. نیز توصیه فرمودند: هر گاه پدر و مادر هر دو با هم تو را صدا کردند، ابتدا مادر را اجابت نما.

1359 شمسی: اعدام سرکرده گروهک فرقان

پس از پیروزی انقلاب، برخی از نیروها نتوانستند با شرایط جدید کنار بیایند. در تفکر آنان اوضاع فعلی با حقیقت انقلاب و تلقیات ذهنی‌شان از مفهوم حکومت و تشکیل دولت متفاوت بود. از این روی به این فکر افتادند که شرایط را به نفع خود تغییر دهند اما با عنایت به اینکه نتوانستند به شیوه‌های معمول حزبی و تشکیلاتی حرف خود را به کرسی بنشانند از حربه ترور به‌عنوان ابزاری برای تغییر شرایط استفاده کردند. گروهک فرقان از‌جمله این گروه‌ها بود که در مدت فعالیت کوتاه خود ضایعات جبران‌ناپذیری به پیکره انقلاب نوپای اسلامی وارد کرد. برداشت انحرافی از دین، علت اساسی انحراف فکری این گروهک و اعضای آن از مسیر واقعی اسلام بود. سوم خرداد‌1359 اکبر گودرزی، سرکرده گروهک ضاله فرقان به خاطر جنایات این گروهک اعدام شد.

1361 شمسی: آزادسازی شهر پروانه‌های سوخته

خرمشهر پیش از محاصره و تجاوز ارتش تا دندان مسلح عراق، یکی از شهرهای زیبای جنوب و از بزرگ‌ترین بنادر خاورمیانه و خلیج‌فارس به شمار می‌آمد. این بندر، می‌توانست کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما را پذیرا شود و با داشتن 13‌اسکله، نقش ویژه‌ای در بازرگانی منطقه ایفا می کرد. صدام ، خرمشهر را مروارید شط‌العرب می‌نامید و با حمله و تجاوز ناگهانی به آن، خود را بر قله‌های پیروزی می‌دید اما خرمشهر سرزمینی نبود که در اسارت بماند . رزمندگان اسلام در نبردی که ده‌ها هزار سرباز عراقی مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها، تانک‌ها و تجهیزات در آن مستقر بودند، در سوم خرداد سال‌1361 طی عملیات بیت‌ المقدس خرمشهر را آزاد کردند. حسین الکامل- داماد صدام- شرایط روحی صدام را به هنگام فتح خرمشهر بسیار بد توصیف می‌کند و می‌گوید: به حدی فشار روحی بر صدام زیاد بود که در 24‌ساعت اول یک پزشک دائما بالای سر صدام بود . روز آزادسازی خرمشهر روز مقاومت ، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است .

1991 میلادی: خروج یهودیان اتیوپی

در سال1991میلادی دولت اتیوپی که با قوم تیگرای-تیگرینیا و کشور اریتره در جنگ بود، دچار شکست‌های استراتژیک مهمی شد و اتیوپی در خطر سقوط قرار گرفت. رژیم اشغالگر صهیونیستی به بهانه خطر جانی برای یهودیان اتیوپیایی و در واقع برای اسکان یهودیان در سرزمین اشغالی در تاریخ 24 می سال1991 میلادی در عملیاتی موسوم به سلیمان اقدام به تصرف 36‌ ساعته فرودگاه آدیس آبابا کرد و با کمک 34‌هواپیمای ال‌ عال، 14325 یهودی اتیوپیایی را به سرزمین‌های اشغالی منتقل کرد .

کد خبر 135760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز