یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

طاهر‌بن‌حسین از سرداران هارون الرشید و فرزندش مأمون عباسی بود و در بسیاری از جنگ‌ها به نفع عباسیان شمشیر زد و سپاهیان عباسی را به پیروزی رسانید.

او در منازعه بین مأمون و امین (دو فرزند هارون الرشید) در به دست آوردن خلافت، جانب مأمون را گرفت و او را در این راه یاری داد. مأمون، وی را به فرماندهی سپاه خود منصوب و در رأس لشکریان بی‌شماری از خراسان به سوی عراق گسیل داشت. طاهر بن حسین پس از جنگ‌های زیاد، بر سپاهیان امین پیروز شد و شهر بغداد و تمامی مناطق تحت سیطره وی را تصرف کرد. اما مدتی بعد، برکنار و حسن بن سهل به جای وی به فرماندهی اعظم عراق منصوب شد. به هر روی، این فرمانده سپاه عباسی در بیست و پنجم جمادی الثانی، سال 207 قمری و در عصر خلافت مأمون عباسی وفات یافت.

1908 میلادی: اختراع بالگرد

در 29 می 1908میلادی، هواپیمای جدیدی که سیکورِسْکی، مخترع لهستانی‏الاصلِ آمریکایی اختراع کرده بود باموفقیت به پرواز درآمد و به این ترتیب فصل نوینی در تاریخ ارتباطات هوایی بشر به‌وجود آمد. این وسیله که بالگرد نامیده شد دارای ویژگی‌های متعددی بود و می‌ توانست هم به جلو و هم به عقب حرکت کند و هم به‌طور عمودی بنشیند و بلند شود. همچنین می‏توانست در یک نقطه در فضا بی‏حرکت بماند. بالگرد برای پرواز در مسافت‏های دور به کار نمی‌رود ولی چون به راه انداختن آن آسان است و از پهنه کوچکی از زمین می‏تواند برخیزد و بر آن بنشیند، موارد استعمال فراوان پیدا کرده است.

1934 میلادی: تولد پنج‌قلوهای پولساز در کانادا

در 29 می سال 1934 میلادی مادری در استان اونتاریو کانادا پنج قلو به‌دنیا آورد که به پنج‌قلوی دیون معروف شدند . مقامات، این پنج قلو را از مادرشان گرفتند و در معرض نمایش قراردادند. آنها برای مدت کوتاهی به بزرگ‌ترین جاذبه کانادا تبدیل شدند و حدود 3میلیون گردشگر را به‌خود جذب کردند. کودکان پنج‌قلوی معروف به دیون، پدر و مادرشان مردمی فقیر بودند ولی سیل هدایایی که از سراسر دنیا اعم از پول و جنس به سوی آنان سرازیر شد آن قدر بود که برای پنج‌‌قلوها که همه دختر بودند ثروتی تشکیل داد که به خوبی رشد کنند. این 5 خواهر آنت، ماری، سیسیل، ایلان و امیلی نام داشتند .

1994 میلادی: مرگ مدافع سرسخت احداث دیوار برلین

اریش هونْکِر، رهبر پیشین آلمان شرقی با حمایت اتحاد جماهیر شوروی، به ریاست‌جمهوری و دبیرکلی حزب واحد سوسیالیست آلمان شرقی برگزیده شد. وی ابتدا کوشید تا آلمان شرقی را به عضویت سازمان ملل متحد درآورد، سپس سیاست خارجی و داخلی آلمان شرقی را به‌گونه‏ای رهبری کرد که اکثر دولت‏های جهان، آلمان‌شرقی را که تحت انزوای شدید جهانی قرار داشت به رسمیت شناختند. هونکر از مدافعان سرسخت احداث دیوار برلین بود؛ دیواری که به‌منظور جلوگیری از موج فرار اتباع آلمان شرقی احداث شد. وی تأسیسات مرگباری را در کنار دیوار برلین احداث کرد تا کسی نتواند خود را به دیوار برساند.هونکر به‌شدت با سیاست‌های اصلاح‏طلبانه گورباچف مخالفت کرد، اما در نهایت در برابر موج بنیان‏کنی که در اروپای شرقی علیه هستی کمونیسم به راه افتاده بود، چاره‏ای جز استعفا نیافت و در نهایت در بیست و نهم ماه‌ سال می 1994میلادی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در شیلی درگذشت.

کد خبر 136185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز