ابوجعفر، محمد‌بن‌عثمان بن‌سعید عَمری اسدی، دومین نایب و وکیل منصوب امام‌زمان(عج) بود که پس از وفات پدرش عثمان بن سعید، به این مقام برگزیده شد.

امام‌حسن عسکری(ع) درباره وثاقت این پدر و پسر، به یکی از یارانش فرمود: عثمان بن سعید عَمری و فرزندش محمد بن عثمان، مورد اطمینان و اعتمادند. پس آنچه به تو می‌رسانند، از سوی من ادا می‌کنند. بدین جهت هرگاه، چیزی به تو بگویند، بدان که از سوی من به تو گفته‌اند. از آن دو شنوایی داشته و آنان را پیروی نما. زیرا آن دو مورد اطمینان و امنیتند. آنگاه که عثمان بن سعید وفات یافت، توقیع شریفی از ناحیه مقدسه به دست بزرگان شیعه رسید که صراحت در نمایندگی و مقام نیابت و وکالت فرزندش محمد بن عثمان داشت. این مرد بزرگ و پدر ارجمندش به‌مدت 50سال نمایندگی 3 امام معصوم(ع) را برعهده داشتند. سرانجام در آخرین روز جمادی‌الاولی، در سال 305 و به قولی سال 304 قمری وفات یافت.

1340 شمسی: استعفای شریف‏امامی به دنبال اوج‏گیری تظاهرات معلمان

جعفر شریف امامی به دنبال اعتصاب معلمان در اعتراض به پایین بودن حقوق خود و کشته شدن یکی از آنان به نام ابوالحسن خانعلی به دست پلیس و استیضاح وی در مجلس در 14اردیبهشت سال 1340 از نخست‌ وزیری استعفا داد. شریف امامی به هنگام استیضاح یکی از وکلای مجلس که قبلاً وزیر فرهنگ بوده را مورد حمله قرار داده و او را توبیخ کرد. ولی رئیس مجلس از ادامه سخنان شریف امامی جلوگیری کرد و شریف امامی نیز با اعتراض جلسه مجلس را ترک کرد. شریف امامی که در حقیقت از مجلس اخراج شده بود، از مجلس به دربار رفت و استعفای خود را به شاه تسلیم کرد.

1361 شمسی: سرنگونی هواپیمای وزیر خارجه الجزایر

محمد بن یحیی، وزیر خارجه وقت الجزایر، پیشنهاد صلحی را به تهران و بغداد آورد. با این حال، زمانی که وی عازم کشورش بود، هواپیمای او در14 اردیبهشت سال 1361 در نقطه مرزی مشترک میان ایران و عراق و ترکیه، هدف موشک جنگی قرار گرفت و منفجر شد و همه سرنشینان آن جان‌باختند. در آن زمان کشورهای عربی، جمهوری اسلامی ایران را به سرنگونی هواپیمای وزیرخارجه الجزایر متهم کردند اما وزیر خارجه اسبق عراق، فاش کرد که این حمله توسط عراق و به دستور صدام انجام شده است. حامد الجبوری، از اعضای برجسته حزب بعث عراق و از نزدیکان صدام که اکنون در لندن زندگی می‌کند، اظهار کرد: هواپیما با یک موشک جنگی سقوط کرد و بعدا مشخص شد، این حمله، به دستور صدام انجام شده است. شوروی هم تأیید کرد این موشک‌ها که لاشه آنها به دست آمده بود، در قراردادی از سوی شوروی به عراق فروخته شده بود.

1945 میلادی: انحلال حزب نازی آلمان

در 4 مه سال 1945 میلادی و در پی شکست آلمان از متفقین دوران حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان مشهور به حزب نازی، که با استفاده از دیکتاتوری، خشونت و سرکوب شدید، از سال 1932میلادی زمام امور آلمان را به دست گرفته بود، به پایان رسید. حزب نازی که در اکتبر 1920میلادی ایجاد شده بود در سال 1933میلادی 2میلیون عضو داشت و در سال‌های بعد 6میلیون نفر را جذب خود کرد. این حزب قصد داشت با اتحاد ملل آلمانی زبان، آلمان مقتدری ایجاد کند که بتواند مرزهای خود را گسترش دهد. حزب نازی پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم از هم پاشید و برای همیشه غیرقانونی اعلام شد.

کد خبر 134054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز