یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

غلامرضا رشید یاسمی نویسنده ، مورخ ، مترجم و شاعر معاصر ایرانی در ۲۹ آبان ۱۲۷۵شمسی در شهرگهواره از توابع کرمانشاه‌ زاده شد.

تحصیلات مقدماتی را در کرمانشاه به پایان برد. سپس به تهران رفت و دوره متوسطه را در دبیرستان سن لویی گذراند. از همان هنگام به تشویق نظام وفا که معلم ادبیات او بود به سرودن شعر پرداخت. یاسمی ضمن همکاری با مجله دانشکده، با نویسندگان و شعرای آن دوره همچون محمد تقی بهار ، سعید نفیسی ، عباس اقبال ، ابراهیم الفت و دیگران همکاری می‌کرد. در همین دوران نخستین تألیف خود را در احوال ابن یمین فریومدی شاعر سلسله سربداران، انتشار داد. اوهنگام سخنرانی در دانشکده ادبیات دچار سکته شد و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۰شمسی در تهران درگذشت.

1794 میلادی: سپردن لاوازیه به گیوتین

آنتوان لوران لاوازیه دانشمند فرانسوی و بنیانگذار شیمی نوین بود. وی نخستین کسی بود که ترازو را جهت سنجش و تحقیق در فعل و انفعالات شیمیایی درآزمایشگاه وارد عمل کرد . او در 26 اوت 1743 میلادی در پاریس از پدر و مادری ثروتمند و مرفه‌زاده شد و زیر نظر استادانی قابل، نجوم ، گیاه ‌شناسی ، شیمی و زمین شناسی را به خوبی فراگرفت. بیشترین اعتبار تحولات شیمی مدیون زحمات لاوازیه است . ازجمله خطراتی که جان لاوازیه را به مخاطره انداخت و بیشتر جنبه سیاسی داشت، هنگام انقلاب فرانسه که انقلابیون زمام امور پاریس را در دست داشتند، رخ داد. قبل از پیروزی انقلاب مسئولیت جمع‏آوری مالیات مردم فرانسه به او داده شده بود اما پس از انقلاب مسئولان آن به‌صورت افرادی خونخوار و منفور معرفی شدند که همچون زالوهای خونخوار خون مردم را می‏مکیده‏اند و از آنها مالیات می‏گرفته‏اند لذا همگی را دستگیر و محاکمه کردند. لاوازیه هم که نتوانسته بود بی‏گناهی خود را در این محاکمه جنجالی ثابت کند، محکوم به اعدام شد و سرانجام در روز هشتم می 1794میلادی زیر تیغ گیوتین رفت.

1914 میلادی: تولد تنها نویسنده ای که 2 جایزه کنگور گرفت

رومن گاری با نام اصلی رومن کاتسف نویسنده ، فیلمنامه نویس ، کارگردان ، خلبان در جنگ جهانی دوم و دیپلمات فرانسوی در ۸ می سال ۱۹۱۴ میلادی در لیتوانی به دنیا آمد. رومن در 14سالگی به همراه مادرش به فرانسه رفت که خاطرات نخستین سال‌های زندگی در فرانسه را در کتاب وعده سپیده دم نوشته است . او در فرانسه به تحصیل حقوق پرداخت . پس از جنگ جهانی به‌عنوان دیپلمات در شهرهای مختلف کار کرد. همچنین به‌عنوان سخنگوی هیأت نمایندگان فرانسوی سازمان‌ملل ابتدا در نیویورک و سپس در لندن به فعالیت پرداخت. هنگام اقامت در نیویورک به نوشتن رمان ریشه‌های بهشتی پرداخت. این داستان نخستین رمان وی بود که برنده جایزه کنگور شد. وی دومین جایزه کنگور را با نام مستعار امیلی‌آجر به‌دلیل نوشتن رمان زندگی در پیش رو به دست آورد. وی تنها نویسنده‌ای است که 2مرتبه موفق به اخذ این جایزه شده‌است. این جایزه تنها یک‌بار به هر نویسنده تعلق می‌گیرد. پسرعمویش پائول پالویچ، به جای وی این جایزه را دریافت کرد. رومن بعدها در کتابی به نام زندگی و مرگ امیلی آجر حقیقت را فاش کرد. او در 2دسامبر 1980 میلادی خودکشی کرد.

کد خبر 134319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز