گروه بین‌الملل: شصت و سومین سالگرد روز نکبت امسال با تحولات صورت گرفته در جهان‌عرب و آشتی ملی گروه‌های فلسطینی متمایز از سال‌های گذشته و با تظاهرات گسترده‌تر مردمی برای حمایت از فلسطینی‌ها همراه بود.

فلسطین

روزگذشته درحالی‌که بیش از 10هزار نیروی امنیتی رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس و کرانه‌باختری به حالت آماده‌باش درآمده بودند هزاران فلسطینی و فعال حقوق بشر اقدام به برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی درگیری‌های شدیدی را به‌دنبال داشت.

یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات فلسطینی‌ها در نزدیکی اردوگاه قنلدیه در بیت‌المقدس برگزار شد که نظامیان رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن معترضان به 63 سال اشغالگری بسیار از گازاشک‌آور استفاده کردند. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بر اثر تیراندازی‌ نظامیان صهیونیست و شلیک گازاشک‌آور حداقل 24 فلسطینی در این منطقه به‌شدت مجروح شده‌اند. خبرگزاری فرانسه همچنین از زخمی شدن شدید 5 نفر بر اثر اصابت گلوله‌های پلاستیکی خبر داده است.

در نوار غزه هم تیراندازی نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها شهادت حداقل یک‌نفر و مجروح شدن 45 نفر دیگر را به‌دنبال داشته است. منابع بیمارستانی این منطقه اعلام کرده‌اند که اکثر مجروحان را نوجوانان بین 12 تا 17 سال تشکیل می‌دهند که جراحات آنها براثر اصابت گلوله و خمپاره بوده است. منابع مستقل اعلام کرده‌اند فلسطینی‌ها به مناسبت شصت‌وسومین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی در نزدیکی گذرگاه بیت حانون (‌اریز ) در شمال نوار غزه در حال تظاهرات بودند که هدف حملات توپخانه‌ای و تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

در بیت‌المقدس شرقی هم مانند روزهای گذشته نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی عملیات دستگیری فلسطینی‌ها را ادامه دادند. از روز جمعه صدها فلسطینی به خاطر تظاهرات علیه این رژیم ربوده شده‌اند. روز جمعه در درگیری‌های این منطقه یک نوجوان فلسطینی در شهر سیلوان مورد اصابت گلوله نیروهای صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید. برگزاری مراسم تشییع جنازه این پسر 17 ساله خشم فلسطینی‌ها را به اوج خود رسانده است.

صهیونیست‌های ساکن فلسطین در سال 1948 در چنین روزی با اعلام موجودیت اسرائیل، اقدام به اشغال این سرزمین و کوچ اجباری 700 هزار فلسطینی و تصرف زمین‌و اموال آنان کردند. سربازان صهیونیست در این اقدام بسیاری از مردم فلسطین را به شهادت رساندند و 400 روستا را به کلی ویران کردند که تاکنون به بیش از 60 سال آوارگی چند نسل از مردم فلسطین انجامیده است.

شهادت 8نفر در جولان و مرز لبنان

نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین روز گذشته اقدام به تیراندازی به سوی صدها فلسطینی و غیرفلسطینی در ارتفاعات جولان کردند. ارتش این رژیم روز گذشته اذعان کرد که به سوی گروهی از شهروندان سوریه که درصدد عبور از مرز جولان بودند، شلیک کرده است. گروهی از فلسطینی‌ها و مردم سوریه در حال نزدیک شدن به نوار مرزی بین این کشور و رژیم صهیونیستی در منطقه بلندی‌های اشغالی جولان بودند که هدف تیراندازی نیروهای رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

آخرین گزارش‌ها از شهادت حداقل 8 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در این درگیری در منطقه مجدل شمس در جولان خبر می‌دهد. گروه زیادی از جمعیت حاضر در این منطقه را آوارگان فلسطینی تشکیل می‌دادند که در اردوگاه‌های سوریه ساکن هستند. همچنین منابع خبری عصردیروز گزارش دادند که تانک‌های اسرائیلی به سمت مرز با لبنان و اسرائیل حرکت کرده‌اند تا مردم معترض در این منطقه را مرعوب کنند.

تظاهرات در اردن، مصر و لبنان

روز گذشته همچنین هزاران نفر در اردن، مصر و لبنان در اعتراض به روز نکبت و تاسیس رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری تظاهرات علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی کردند. در امان، پایتخت اردن صدها نفر درحالی‌که پلاکاردهایی به شکل کلید را به‌عنوان نماد خانه‌های اشغال‌شده خود در دست داشتند با برگزاری تجمع بر حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین خود تاکید کرده و خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین شدند. روزنامه دیلی استار لبنان هم از تظاهرات ده‌ها هزار آواره فلسطینی به سمت مرزهای این کشور با سرزمین‌های اشغالی خبر داده است.

در قاهره هزاران نفر از مردم این کشور در میدان التحریر که نقش نمادین در انقلاب این کشور داشته است اقدام به برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین کردند. روز شنبه کاروانی از جوانان مصری از این میدان راهی رفح (شهر مرزی با نوار غزه) شدند و روز گذشته در این منطقه اقدام به برگزاری تجمع کردند. این اقدام توسط گروه‌های انقلابی این کشور ازجمله جنبش جوانان 6 آوریل سازماندهی شده بود.

جوانان این کشور همچنین با تجمع در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی خواستار آغاز انتفاضه سوم فلسطین شده‌اند. عصر شنبه هم در شهر اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر هزاران نفر با تظاهرات در مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که تا آخرین قطره خون برای رهایی فلسطینی‌ها تلاش خواهند کرد.

حمایت از فلسطین در رم، لندن و استانبول

پایتخت‌های ایتالیا و انگلیس هم روز گذشته شاهد تجمع مردمی در حمایت از مردم فلسطین و علیه ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی بود. هزاران نفر از مردم ایتالیا با برگزاری تظاهرات ضد‌صهیونیستی در شهر رم، ضمن ابراز همبستگی با ملت فلسطین، پایان محاصره غزه را خواستار شدند. در لندن هم شهروندان انگلیسی در راستای فعالیت‌های مردمی برای بزرگداشت این روز، راهپیمایی باشکوهی را با حضور اعضای پارلمان این کشور، سفیر فلسطین در لندن و تعدادی از نمایندگان نهادها و تشکل‌های سیاسی و جنبش‌های همبستگی، نمایندگان جنبش‌های دانشجویی و تشکل‌های زنان و جوانان برگزار کردند.

اعضای پارلمان انگلیس و هیات نمایندگی جنبش‌های همبستگی نامه‌ای را به دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور تحویل داده و خواستار تلاش دولت انگلیس برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی و لغو محاصره نوار غزه شدند. آنها در این نامه همچنین خواستار حمایت لندن از شرکت‌کنندگان در ناوگان آزادی 2 شدند که قرار است اواخر ماه ژوئن به سمت نوار غزه حرکت کند. دیروز مردم ترکیه نیز در استانبول در حمایت از مردم فلسطین تجمع کردند.

پروژه صهیونیسم رو به پایان است

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین روزگذشته تاکید کرد: فلسطینی‌ها امسال در حالی سالروز فاجعه تاسیس رژیم اشغالگر را برگزار می‌کنند که امید آنها برای نابودی پروژه صهیونیستی در فلسطین بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. وی در سخنان خود پس از اقامه نماز صبح در مسجد العمری در مرکز شهر غزه با اشاره به اینکه قرن گذشته قرن جهاد، مقاومت، ثبات و ایستادگی در مقابل حملات رژیم صهیونیستی بود اعلام کرد:

رهبری یکپارچه از طریق وحدت ملی شرطی اساسی برای آزادی فلسطین است و البته امت عربی و اسلامی نیز باید از این مسئله حمایت کنند. وی گفت: بعد از گذشت 63 سال از فاجعه فلسطین شاهد 3 تحول اساسی هستیم که امضای توافق آشتی ملی نخستین مورد از آنها بوده است و اجرای آن امانتی برعهده ماست و ما هم اهتمام زیادی به اجرای توافقات قاهره داریم تا زمینه موفقیت طرح وفاق ملی فراهم شود.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب هم روز گذشته در پیامی اینترنتی بر همبستگی کشورهای عربی و همراهی آنها با تلاش ملت فلسطین و ملت‌های طرفدار فلسطین تاکید و اعلام کرد که باید روز نکبت به روز پیروزی فلسطینی‌ها تبدیل شود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم در دیدار با جمعی از فرهنگیان در رام‌الله تاکید کرد: رهبری فلسطین هرگز از حق بازگشت فلسطینی‌ها کوتاه نخواهد آمد. بازگشت به سرزمین فلسطین صورت خواهد گرفت؛ چراکه سرزمین فلسطین متعلق به ملت فلسطین است.

کد خبر 135090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز