چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

کمیته جوانان انتفاضه سوم فلسطین خواهان حرکت مردم لبنان، سوریه، مصر، اردن، غزه و کرانه باختری به سمت مرزهای اراضی اشغالی فلسطین در روز جمعه شد.

فلسطین

 به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، کمیته جوانان انتفاضه سوم فلسطین از طریق شبکه‌های اجتماعی اینترنتی اعلام کردند که روز جمعه تحت عنوان پاسداشت شهدای سالگرد نکبت باید به سمت مرزهای فلسطین اشغالی حرکت کنند. این کمیته همچنین اعلام کرد که این حرکت بعد از اقامه نماز جمعه از لبنان، سوریه، اردن، مصر، نوار غزه، کرانه باختری و درون اراضی خط سبز آغاز می‌شود.

این درخواست بعد از مشارکت هزاران تن از آوارگان فلسطینی و اعراب در راهپیمایی‌ها به سمت مرزهای اراضی اشغالی همزمان با سالروز نکبت (اعلام تشکیل رژیم صهیونیستی) مطرح شد. روز یکشنبه همزمان با شصت و سومین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی که در میان اعراب به روز نکبت معروف است، نیروهای رژیم صهیونیستی با شلیک به سمت فلسطینیانی که در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در نقاط مرزی سوریه، لبنان و اردن تجمع کرده‌بودند، 21 نفر را به شهادت رسانده و 500 نفر را مجروح کردند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به همین دلیل 3 روز عزای عمومی در اراضی فلسطینی و خارج از آن اعلام کرد.

گزینه‌های نخست‌وزیری فلسطین

در همین حال منابع آگاه خبری در قاهره از معرفی 3شخصیت از سوی جنبش فتح و یک شخصیت از سوی حماس برای انتخاب به‌عنوان نخست‌وزیر آتی دولت وحدت ملی خبر می‌دهند. روزنامه الحیات دیروز به نقل از منابع آگاه نزدیک به مذاکرات نوشت، مذاکرات 2 روز گذشته مقامات فتح و حماس در قاهره در فضایی مثبت و بسیار سازنده پیش رفته است و دو طرف درباره ساز و کار انتخاب نخست‌وزیر به توافق رسیده اند؛ نخست‌وزیری که ریاست بر دولت وحدت ملی فلسطین را پس از سال‌ها اختلاف میان این دو جریان سیاسی بر عهده خواهد گرفت. پیش از این دو طرف توافق کرده بودند شخصیتی حائز مقام نخست‌وزیری در دولت فلسطین شود که مستقل بوده و وابستگی کمتری به احزاب و جنبش‌ها داشته باشد.

این مسائل همگی در پی امضای توافق 2 هفته پیش میان فتح و حماس رخ داد که به 4 سال اختلاف میان این دو جریان پایان داد و زمزمه‌ها برای وحدت در فلسطین را شدت بخشید. براساس این گزارش، از سوی جنبش فتح 3 شخصیت معرفی شده‌اند که شامل سلام فیاض نخست‌وزیر کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین، زیاد ابو عمرو و منیب‌المصری از شخصیت‌های تقریبا مستقل فلسطینی می‌شود. همچنین در مقابل حماس تاکنون فقط جمال الخضری را به‌عنوان گزینه موردنظر خود معرفی کرده است. بنابر گزارش الحیات فتح و حماس شاید اسامی دیگری را نیز به‌عنوان نامزد احراز پست نخست‌وزیری دولت وحدت ملی فلسطین معرفی کرده تا در نهایت درباره آن به توافق نهایی برسند.

از سوی دیگر، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی با اشاره به اینکه سلام فیاض در بین 4 گزینه اصلی احراز نخست‌وزیری قرار دارد، نوشت: توافق در این مسئله برای معرفی نخست‌وزیر تا 10 روز دیگر در قاهره پایان می‌یابد.بنابر گزارش الشرق الاوسط مقامات فتح تقاضا کرده‌اند تا توافق بر سر انتخاب نخست‌وزیر در جلسه بعدی 2 جریان در قاهره که تا 10 روز دیگر برگزار می‌شود، نهایی شود. گفته می‌شود فتح در اینجا درنظر داشته اعلام تشکیل دولت را به بعد از سخنرانی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا موکول کند که قرار است امروز صورت گیرد.

کد خبر 135392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز