گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته و ساعتی بعد از سخنرانی باراک اوباما دستور ساخت 1550 واحد مسکونی جدید را در سرزمین‌های اشغالی در بیت‌المقدس صادر کرد و برای مذاکراتی سخت با رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنگتن شد.

اوباما

اوباما در سخنرانی پنجشنبه شب خود هرچند اشاره‌ای به 2مسئله مهم یعنی بیت‌المقدس و بازگشت آوارگان فلسطینی نکرد اما ضمن اعلام حمایت کامل از رژیم صهیونیستی از مقام‌های این رژیم خواست تا با پایان دادن به شهرک‌سازی‌ به گفت‌وگو با فلسطینی‌ها بازگردند و مرزهای 1967 را بپذیرند.پذیرش این موضوع به‌معنای برچیدن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه‌باختری و شرق بیت‌المقدس است. اوباما گفت: که مرزهای سال ۱۹۶۷ باید مبنای مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها در آینده باشد. این شرط ساده و بدیهی هم اما به مذاق مقام‌های رژیم صهیونیستی خوش نیامد و نخست‌وزیر این رژیم با واکنش سخت به این مسئله در سفری از پیش برنامه‌ریزی شده برای مذاکراه راهی کاخ سفید شد.

رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌‌ای بازگشت به مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ را رد و اعلام کرد که دولت آمریکا در سال ۲۰۰۴ در این خصوص به اسرائیل تعهد داده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به این مسئله تاکید کرد که این رژیم به مرزهای 1967 عقب نشینی نخواهد کرد. وی گفت: نباید از اسرائیل خواسته شود تا به مرزهای سال 1967 عقب نشینی کند. از آمریکا می‌خواهیم تا به تضمین‌های خود که جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق این کشور در سال 2004 در قبال اسرائیل ارائه داده بود، پایبند باشد. یکی از این تضمین‌ها و تعهدات این است که اسرائیل را مجبور نکند تا به مرزهای 1967 عقب‌نشینی کند؛ چرا که شهرک‌های اسرائیلی در پشت این مرزها قرار می‌گیرد.

وی همچنین پیش از پرواز به سوی واشنگتن با اشاره به اینکه بازگشت به مرزهای 1967 می‌تواند این رژیم را در شرایط «غیر قابل دفاع» قرار دهد اعلام کرد: ما همچنان خواهان به‌رسمیت‌شناختن کشور اسرائیل به‌عنوان کشور ملت یهود هستیم نه تنها آمریکا بلکه فلسطینی‌ها هم باید اسرائیل را به رسمیت بشناسند و هرگونه امضای توافق صلح با آنها باید در برگیرنده درخواست‌های اسرائیلی‌ها باشد.
یک مقام ارشد این رژیم هم روز گذشته با اشاره به ناامیدی بنیامین نتانیاهو از اظهارات اوباما اعلام کرد که این سخنرانی باعث به‌وجود آمدن این احساس میان مقام‌های رژیم صهیونیستی شده است که واشنگتن درک درستی از آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم ندارد.

به همین خاطر بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که مذاکرات اوباما و نتانیاهو در کاخ سفید در آستانه اجلاس آیپک(لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا) همراه با اختلاف‌های فراوان خواهد بود. اظهارات اوباما حتی باعث خشم دمکرات‌های آمریکا شده است که نگران هستند این مسئله باعث وارد آمدن ضربه‌‌ای سخت به این حزب در انتخابات سال 2012 با خشم لابی رژیم صهیونیستی شود. جمهوریخواهان هم از این شرایط برای حمله به اوباما استفاده کردند. میت رامنی، از جمهوریخواهان برجسته و فرماندار سابق ماساچوست اعتقاد دارد که اوباما با این گفته‌ها در واقع رژیم اسرائیل را به زیر چرخ‌های اتوبوس انداخته و حتی پیش از آنکه گفت‌وگو بین طرف‌ها بتواند ازسرگرفته شود، یک پیروزی را به فلسطینی‌ها داده است. نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان هم در این رابطه گفت: این خطرناک‌ترین سخنرانی بوده که تاکنون برای بقای اسرائیل از سوی یک رئیس‌جمهور ایراد شده است!

اعلام ساخت 1550واحد مسکونی جدید

درحالی‌که شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی مورد انتقاد شدید نهادهای بین‌المللی قرار دارد، بنیامین نتانیاهو پیش از سفر به واشنگتن در واکنش به سخنرانی اوباما دستور ساخت 1550 واحد مسکونی جدید را در اطراف بیت المقدس صادر کرد. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان این مسئله را ضربه جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی به فرایند صلح دانست. وی گفت:‌ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده است که رهبران فلسطینی بر تمامی توافقنامه‌های بین‌المللی‌، نقشه راه و طرح صلح کشورهای عربی پایبند هستند. امیدواریم اسرائیل نیز به تمامی تعهدات خود با هدف زمینه‌سازی‌ برای تحقق صلح پایبند باشد. محمود عباس بعد از سخنان باراک اوباما از رهبران فلسطینی خواست تا هر چه زودتر نشست فوق العاده برگزار کرده و با برادران عرب خود درخصوص این سخنان رایزنی کنند.

کد خبر 135469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز