گروه اقتصادی: پس از مناقشه‌های فراوان در مورد چگونگی پرداخت یارانه شیر و پرداخت این یارانه به دامداران از ابتدای تیر ماه، قیمت شیر تک نرخی شده و افزایش خواهد یافت.

شیر

براساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، مقرر شده از ابتدای تیرماه یارانه شیر از طریق تامین خوراک دام به تولید‌کننده و دامدار پرداخت شود و با کاهش احتمالی قیمت تمام‌شده شیر، نرخ این فراورده نیز کاهش یابد.درصورت تک نرخی شدن قیمت شیر، نرخ نیمه یارانه‌ای شیر بالاتر از نرخ 350‌تومانی کنونی شیر یارانه‌ای خانوار و نرخ 850 تومانی شیر آزاد خواهد بود و عملا قیمت شیر یارانه‌ای را افزایش خواهد داد. با وجود این، روز گذشته معاون وزیر بازرگانی از احتمال تک‌نرخی شدن یارانه شیر از ابتدای تیر ماه خبر داد و پیش‌بینی کرد که قیمت جدید شیر کمتر از قیمت آزاد فعلی باشد.

محمد‌علی ضیغمی با تاکید بر حذف سایر یارانه‌های پرداختی شیر به فارس گفت: وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای تیرماه یارانه شیر را در قالب تأمین خوراک دام در اختیار دامداران قرار می‌دهد و از این به بعد فقط یک نوع یارانه و آن هم در قالب خوراک دام به دامدار داده می‌شود و هیچ نوع یارانه دیگری وجود نخواهد داشت.

وی در مورد قیمت شیر یارانه‌ای از ابتدای تیرماه نیز گفت: قیمت شیر خام موکول به نوع تفاهم وزارت جهاد کشاورزی با اتحادیه دامداران یا هر تشکل دیگری است اما پیش‌بینی می‌شود که از اول تیر ماه و با تک‌نرخی‌ شدن، قیمت جدید شیر کمتر از قیمت آزاد فعلی باشد.

بنابراین گزارش، خبرهای منتشرشده از برگزاری جلسات کارشناسی تعیین قیمت ملی شیر یارانه‌ای نیز حاکی از آن است که این قیمت عددی بین شیر یارانه‌ای 350 تومانی و غیریارانه‌ای 850 تومانی خواهد بود که عملا نرخ شیر یارانه‌ای خانوار را افزایش خواهد داد.

همچنین مهر از سناریوی دیگری برای تعیین قیمت شیر خبر داده و اعلام کرده که ممکن است دولت قیمت شیر را نیز مانند نان به‌صورت استانی و منطقه‌ای تعیین کند اما هنوز تصمیم قطعی در مورد این موضوع در ستاد هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ نشده‌ است.

کد خبر 135075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز