علی ابراهیمی: با گذشت چند ماه از بلاتکلیفی نحوه پرداخت یارانه و مشکلات توزیع شیر یارانه‌ای، بازهم توزیع شیر یارانه‌ای به شیوه گذشته در خرداد ماه امسال مدنظر قرار گرفته است.

دامداری

همچنین گرچه تصمیماتی برای پرداخت یارانه شیر و خرید علوفه به دامداران از تیر ماه امسال اتخاذ شده اما هنوز هم تولید‌کنندگان از میزان کارآمدی سیاست‌های جبرانی پیش‌بینی شده برای کاهش قیمت تمام شده تولید شیر نگرانند.
با این شرایط، سردرگمی تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان شیر یارانه‌ای ادامه داشته و حتی تصویب یارانه 100 میلیارد تومانی تأمین علوفه نیز قادر به رفع نگرانی دامداران نبوده است.

رئیس اتحادیه گاوداران استان تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به مصوبه ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها برای پرداخت 100 میلیارد تومان یارانه تهیه علوفه دامداران به وزارت جهاد کشاورزی گفت: این یارانه هنگامی در کاهش قیمت شیر مؤثر خواهد بود که کار خرید علوفه ارزان‌قیمت به کمیته‌ای متشکل از دامداران و وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و با واردات علوفه ارزان‌قیمت، قیمت شیر نیز کاهش یابد. احمد مقدسی با بیان اینکه واردات علوفه و عرضه آن با قیمت بالا به دامداران مشکلی را حل نمی‌کند، افزود: کمیته مذکور باید راهکارهای اجرایی برای کاهش قیمت تمام‌شده علوفه وارداتی ارائه دهد با عرضه علوفه ارزان‌قیمت به دامداران نرخ شیر خام نیز کاهش یابد.وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن قیمت تمام‌شده و سود 10درصدی تولید یک کیلوگرم شیر، می‌توان به هر میزانی که یارانه پرداختی دولت بابت تأمین علوفه، هزینه تمام شده این محصول را کاهش دهد، نرخ شیر خام را نیز کاهش داد.

مقدسی، افزود: اکنون قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم شیرخام 551 تومان است که با احتساب 10 درصد سود مصوب، این نرخ به 607 تومان افزایش می‌یابد اما به‌دلیل اشباع بازار از شیرخشک وارداتی اکنون کارخانه‌های لبنی شیرخام را به نرخ 450 تومان خریداری کرده و قیمت مصوبی نیز وجود ندارد.

وی افزود: اکنون نرخ واردات هرکیلوگرم جو 350 تومان و قیمت جهانی این محصول 220تومان است اما این محصول به نرخ 600 تومان به دامداران عرضه می‌شود. با این شرایط حتی تخصیص 100‌میلیارد تومان یارانه و عرضه علوفه به نرخ‌های مذکور نیز قادر به کاهش هزینه تمام‌شده تولید و نرخ شیرخام نخواهد بود. از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان 2 گزینه برای تخصیص یارانه شیر به دامداران اعلام کرده است، یکی از گزینه‌ها کاهش یارانه شیر از 700‌میلیارد تومان به 551میلیارد تومان است.

سعید سلطانی سروستانی در مورد ساز و کار‌های خرید شیر یارانه‌ای نیز گفت: اتحادیه، مباشر خرید شیر یارانه‌ای در کشور شده است و این طرح از اول تیر ماه آغاز می‌شود. وی افزود: برای تعیین میزان یارانه شیر اتحادیه 2گزینه را پیشنهاد داده است که براساس گزینه اول، سقف یارانه شیر مانند سال 89 تغییری نمی‌کند و بالغ بر 2میلیون و 300 هزار تن شیر با 700میلیارد تومان یارانه خریداری می‌شود و در گزینه دوم میزان یارانه شیر به‌دلیل کمبود منابع اعتباری دولت کاهش یافته و 1800 تن شیر با رقمی معادل 551 میلیارد تومان و با همان قیمت از دامداران خریداری می‌شود.

کد خبر 135116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز