سرانجام طرح نظارت مجلس بر مجلس در صحن علنی مجلس بررسی شد و کلیت آن به تصویب رسید. با این حال، انتقاداتی که برخی نمایندگان به این طرح وارد کردند، سبب شد تا در نهایت این طرح به‌صورت دو شوری به تصویب برسد و به همین دلیل این طرح مجددا به کمیسیون مشترک بازگشت.

موسی قربانی

در همین رابطه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام موسی قربانی، سخنگوی کمیسیون مشترک رسیدگی به این طرح مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

  • اجرایی شدن این طرح چه تأثیری در روند کاری مجلس دارد؟

فکر می‌کنم که این طرح باعث صیانت از مجلس می‌شود. شاید این قانونی باشد که هیچگاه مصداق هم پیدا نکند اما نفس اینکه چنین قانونی وجود داشته باشد، تأثیرات مثبت خود را برجا می‌گذارد و زمینه خطا را از بین می‌برد.

  • در این طرح ضمانت اجرایی برای برخورد با تخلفات پیش‌بینی شده؟

اینکه بگوییم ضمانت اجرا وجود ندارد بدبینانه است. به هر حال، سایر دستگاه‌ها بخش نظارتی دارند، قوه قضاییه دادسرای انتظامی قضات دارد، برای دستگاه اداری هیأت رسیدگی به تخلفات اداری پیش‌بینی شده و در مجلس هم گفته‌اند هیأت نظارت باید باشد. البته اعتبارنامه‌ها هم موضوع دیگری است که امکان نظارت را ایجاد می‌کند و پیش از این نیز در برخی ادوار مجلس اعتبارنامه نمایندگان رد شده است.

  • به‌صورت واضح‌تر اگر بخواهید بگویید ابزار هیأت نظارت بر نمایندگان برای رسیدگی به تخلفات چیست؟

ابزارهایی که هیأت نظارت بر نمایندگان در دست خواهد داشت، از کسر حقوق، تذکر، توبیخ تا لغو اعتبارنامه نمایندگی جزو اختیارات این هیأت است.

  • برای هدیه‌ها و سفرهای بعضا بی‌ضابطه نمایندگان چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

در این طرح گرفتن هدیه غیرمتعارف منع شده است.

  • یعنی نمایندگان هدیه متعارف می‌توانند دریافت کنند؟

نماینده‌ای مثلا در هنگام بازدید از یک اداره یا مکانی، کتابی به وی هدیه می‌دهند؛ این موضوع مانعی ندارد.

  • هدیه غیرمتعارف شامل چه مواردی می‌شود؟

درخصوص تعیین مصادیق هدایای غیرمتعارف هیأت رئیسه تصمیم می‌گیرد البته در برخی از کشورها برای هدیه غیرمتعارف مبلغ گذاشته‌اند، حالا در اینجا مبلغی را ما مشخص نکردیم و قرار بر این شده که هیأتی مصادیق را روشن کنند تا به‌روز رسانی شده و نیاز به اصلاح قانون نباشد و البته کسی هدیه غیرمتعارف استفاده نمی‌کند، اگر موارد سنگین باشد منجر به لغو اعتبارنامه می‌شود منتها در این رابطه باید مجلس رأی بدهد.

  • در رابطه با وضعیت تاخیرها که مقام معظم رهبری تأکید زیادی داشتند، در طرح نظارت تدبیری اندیشیده‌اید؟

بله، درخصوص تاخیرها هم تدبیر لازم اندیشیده شده است.

  • استدلال نمایندگان مخالف تصویب این طرح را صحیح می‌دانید؟

خیر، استدلال آنها منطقی نیست چون اساسا تصویب این طرح سبب افزایش قدرت مجلس می‌شود. در قانون اساسی آمده که نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی قابل تعقیب نیستند اما دادگستری کار خود را انجام می‌دهد. ما در این طرح آورده‌ایم که تشخیص اینکه چه چیزی در حیطه نمایندگی هست یا نیست، با هیأت نظارت بر نمایندگان است. این طرح اگر تصویب شود معنایش این است که دادگستری نمی‌تواند با نمایندگان برخورد کند البته اگر کسی اقدام مجرمانه انجام دهد، نظام رسیدگی و اقدام لازم را انجام می‌دهد.

کد خبر 134885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز