جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

علی آقامحمدی، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در روزهای گذشته اعلام کرده بود که لیست 20 مفسد اقتصادی به قوه قضاییه ارسال شده است اما محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه گفت که لیستی به قوه قضاییه ارسال نشده است.

عزت‌الله یوسفیان ملا

پس از سخنان اژه‌ای، علی آقامحمدی با ارائه توضیحاتی درباره پرونده قضایی 20 مفسد اقتصادی گفت که این افراد به‌علت ارتکاب عمل فساد انگیز در دریافت تسهیلات از سوی بانک‌ها به قوه قضاییه معرفی شده‌اند. برای روشن شدن ابعاد دیگر این خبر به سراغ عزت‌الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی رفتیم که وی در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

  • سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر از ارسال لیست 20 نفره مفسدان اقتصادی به قوه قضاییه داد اما سخنگوی این قوه از ارسال این لیست اظهار بی‌اطلاعی کرد، آیا این لیست ارسال شده است؟

لیستی که سخنگوی ستاد از آن سخن گفته است ابتدا تعداد 150 نفر از بدهکاران را شامل می‌شد. این افراد با توجه به تصمیم ستاد برای ارسال پرونده شان به قوه قضاییه مورد به مورد برای پرداخت معوقات خود مراجعه کردند و به‌عنوان نمونه فردی که دارای 1200 میلیارد معوقه بانکی بود، معوقات خود را پرداخت کرد تا اینکه لیست نهایتا به عدد 20 نفر رسید که آقای آقامحمدی آن را اعلام کردند.

  • اما سخنگوی قوه قضاییه از ارسال لیست اظهار بی‌اطلاعی کردند.

نامه اسامی مفسدان اقتصادی که قطعاً به قوه قضاییه ارسال شده است اما تاخیر به این علت بود که هر روز که تصمیم به ارسال گرفته می‌شد، تعدادی از افراد برای رد دین حضور می‌یافتند . اما اصل لیست مفسدان اقتصادی ارسال شده و قطعا در راه است.

  • لیست مفسدان اقتصادی از طریق ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به قوه قضاییه ارسال شده یا بانک‌ها؟

این لیست را ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به قوه قضاییه ارسال می‌کند.

  • پس چرا آقای آقامحمدی گفت از طرف بانک‌ها لیست مفسدین ارسال شده است؟

بانک‌ها لیست را به ستاد ارائه می‌کنند و آقای آقامحمدی شخصا لیستی ندارند ولی لیست بانک‌ها نهایتا از طریق ستاد به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

  • با این اوصاف به چه علت آقای آقامحمدی، لیستی را که هنوز به قوه قضاییه ارسال نشده اعلام کردند که ارسال شده است؟

لیست برای ارسال به قوه قضاییه امضا شده است اما علت این که نرسیده را باید بپرسم. شاید هم لیست در مسیر مانده باشد.

  • در نوبت‌هایی که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال جدید تشکیل جلسه داده است چه فعالیت شاخصی داشته‌اید؟

درخصوص بانک‌ها، مصوبات مهمی در جلسه ستاد به تصویب رسیده است . از این به بعد طلب بانک فقط در حد وثیقه نیست زیرا تمامی بانک‌ها مدعی هستند که وثیقه‌ها دچار مشکل است و بعضا کارشناسان با تبانی متناسب با قیمت وام وثیقه تعیین نکرده‌اند، ازاین‌رو به بانک‌ها اختیار دادیم که اگر مشکل میزان نامتناسب وثیقه برایشان بروز کرد بتوانند از اموال منقول و غیرمنقول بدهکار طلب خود را اخذ کنند.

  • یعنی با این مصوبه میزان معوقات بانکی کاهش پیدا می‌کند؟

بله، معوقات بانکی کاهش می‌یابد و از طرف دیگر مانعی بزرگ بر سر راه افرادی که قصد تبانی برای وثیقه‌گذاری را داشته باشند، می‌شود و این مصوبه در ماده 90 الحاقی بودجه آمده است و بدین شکل بخش مهمی از مشکلات بانک‌ها را رفع کرده‌ایم.

کد خبر 134846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز