گروه بورس: با افزایش ابعاد بورس و رشد ارزش آن تا سقف 120 میلیارد دلار، سیاست سازمان بورس به سمت کاهش دستکاری در بازار و آزاد‌سازی نوسان قیمت‌های‌ سهام سوق پیدا کرد.

بورس تهران

به گزارش همشهری، سیاست دستکاری در بازار که از گذشته توسط مسئولان بازار سرمایه دنبال می‌شد، در دوره جدید بورس تکرار نشد و کاهش کف و سقف قیمت برای نوسان‌های روزانه قیمت برای کنترل بازار سهام از دستور کار خارج شد. مرور عملکرد سازمان بورس، از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد؛ با وجود اینکه شاخص بورس تهران در برخی روزها فراز و فرود شدیدی داشته اما این سازمان دستکاری خاصی برای کنترل قیمت‌ها انجام نداده و بازار را با نوسان‌های طبیعی‌اش آزاد گذاشته است.

در حالی که سنت عملکرد مدیران بورس در یک دهه گذشته نشان می‌دهد؛ هرگاه بورس تهران با نوسان‌های شدیدی مواجه شده است، متولیان بازار سهام با تعیین کف و سقف‌های مدت‌دار از حرکات طبیعی بازار جلوگیری کرده‌اند. این رویه که به سیاست دستکاری در بازار سهام معروف است، مدت‌ها مورد انتقاد کارشناسان بود، اما عملکرد بورس تهران از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد؛ چنین روشی در سال‌جاری دنبال نشده و سازمان بورس سیاست جدیدی را در بورس به اجرا درآورده است.

به‌نظر می‌رسد تصمیم مدیران بورس در امتداد سیاست‌های کلان دولت برای رشد سرمایه‌گذاری در بورس دنبال می‌شود.
تا سال گذشته عملکرد سازمان بورس به‌دلیل دستکاری در بازار با روش باز و بسته کردن نماد‌های اثر‌گذار مورد انتقاد کارشناسان بود. بر این اساس سازمان بورس سعی می‌کرد با بستن نماد شرکت‌هایی که وزن زیادی بر شاخص دارند، از شدت و ضعف نوسان شاخص در بورس جلوگیری کند.

در همین رابطه سید علی حسینی، عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس در گفت‌وگو با همشهری، درباره رویه جدید سازمان بورس گفت: در ادبیات بورس واژه‌ای وجود دارد به نام میکرو استراکچر به معنای قواعد و کارکرد‌های اصلی بازار که نقش زیادی در حرکت بازار دارند. بنای اصلی سازمان بورس این است که حتی‌الامکان دخالتی در کارکرد‌های بازار نداشته باشد و حسب مورد و موقعیت خاص، تغییر خاصی در بازار ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه این رویه سازمان در آینده نیز اجرا خواهد شد، گفت: بدیهی است ساختار بورس تهران و بازار سرمایه نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده و ابعاد آن بزرگ‌تر شده است، بنابراین، این تغییر ابعاد به‌خودی خود مانع از اجرای سیاست دستکاری در بازار می‌شود و ایجاب می‌کند که تغییر خاصی در قواعد بازار ایجاد نشود. حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه خاصی برای تغییر دامنه نوسان قیمت سهام در بورس دنبال می‌شود، گفت: برنامه‌ای برای افزایش دامنه نوسان قیمت وجود ندارد اما سیاست بازارگردانی سهام در بازار دنبال می‌شود.

کد خبر 134729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز