مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان دانشگاه میشیگان موفق به ترمیم بافت‌های زخمی با استفاده از نانوفیبر شدند.

نانو

به گزارش ایرنا و به نقل از نشریه علمی پی ان ا .اس دانشمندان برای نخستین بار موفق به ساخت پلیمری شده‌اند که به شکل ستاره است و این قابلیت را دارد که در بافت‌های بدن، خون، روده و معده به‌صورت زیستی تجزیه شود.

این پلیمرها به‌صورت خودکار درون نانوفیبرهایی که به شکل کروی هستند جایگزین می‌شوند- نانو فیبر به رشته‌ها (الیافی ) اطلاق می‌شود که ضخامت آنها کمتر از هزار نانومتر است- سپس کره‌ها به‌همراه سلول‌ها به محل زخم تزریق می‌شوند. کره‌های مذکور به محض ورود، به‌صورت زیستی تجزیه می‌شوند ولی سلول‌ها به‌صورت یک بافت زنده به فعالیت و تکثیر ادامه می‌دهند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که نانوفیبرهای کروی‌شکل نقش حمل سلول‌ها به مقصد را برعهده دارند. به گفته پروفسور پیتر ام آ، استاد دانشگاه میشیگان، نانوفیبرهای کروی‌شکل به‌عنوان حامل سلول، نقش بسزایی در تحریک محیط رشد طبیعی سلول و درنتیجه ترمیم بافت آسیب‌دیده دارند.

وی می‌گوید : ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده فرآیند بسیار دشواری است و امکان موفقیت آن با توجه به کمبود بافت دهنده اندک است. این روش بهترین گزینه برای ترمیم بافت‌های پیچیده و بافت‌هایی که شکل عجیبی دارند محسوب می‌شود. مهمترین دلیل این امر جایگزین‌شدن دقیق سلول‌ها در بافت موردنظر است.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش عدم نیاز به عمل جراحی و مراقبت از بیمار پس از تزریق سلول‌هاست.

محققان دانشگاه میشیگان امیدوارند که توسعه این روش برای درمان بیمارانی که از صدمات وارده به غضروف رنج می‌برند به‌کاررود چون در حال حاضر هیچ شیوه درمان موثری برای آنان وجود ندارد.

کد خبر 134643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز