چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه‌های تهران، بلژیک و هلند با انجام مطالعاتی با استفاده از نانو ذزات اکسید آهن روشی را برای درمان عفونت‌های ناشی از کاشتنی‌ها در بدن ارائه کردند

فناوری نانو

به گزارش خبرنگار مهر، کارایی آنتی‌باکتریالی این نانوذرات چند برابر آنتی بیوتیک جنتامایسین برای کاهش این عفونت‌ها است.

مواد زیستی (بیومتریال) برای بازگرداندن عملکرد و یا ترمیم بخشی از بافت بیمار یا مجروح به عنوان ایمپلنت‌های ارتوپدی از قبیل پروتز یا ایمپلنت قلبی-عروقی به کار می‌رود. ولی علی رغم طراحی مناسب و کاشت موفق این ایمپلنت‌ها، در برخی موارد به علت عفونت‌های ایجاد شده ناشی از ایمپلنت، کاربر آن با مشکلاتی همراه می‌شود.

عفونت‌های ایجاد شده در بیومتریال معمولا با تجویز آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. ولی به دلیل تشکیل لایه‌های پایدار از باکتری‌ها به صورت بیوفیلم در سطح ایمپلنت و افزایش مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، درمان آن با مشکل مواجه می‌شود به گونه‌ای که در برخی موارد موجب عدم کارایی بیومتریال کاشته شده و برداشتن منطقه آلوده و کاشت مجدد بیومتریال می‌شود.

تکرار جراحی‌ها برای بیمار بسیار سخت و دردناک است. از این رو نیاز به راه حل‌های دیگر برای جبران این کاستی‌ها در استفاده از آنتی بیوتیک‌ها احساس می‌شود. در این راستا پژوهشگران مرکز تحقیقاتی نانوفناوری دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه‌های بلژیک و هلند با اجرای پروژه روشی را برای رفع مشکلات ناشی از کاشت ایمپلنت ارائه دادند.

دراین طرح تحقیقاتی با بررسی خاصیت آنتی باکتریالی نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن و زیست سازگاری این نانوذرات پرداختند. این محققان برای برطرف کردن کاستی‌های آنتی بیوتیک‌های رایج در درمان عفونت‌های بیومواد کاشته شده، از یک میدان مغناطیسی خارجی برای هدایت این نانو ذرات مغناطیسی به محل کلونی باکتری‌ها استفاده کردند که این عمل باعث افزایش چند برابری خاصیت آنتی باکتریالی آنها نسبت به "جنتا مایسین" شد.

باکتری‌هایی که موجب عفونت در کاشتنی‌ها می‌شوند، اغلب در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند. نتایج به دست آمده از این پروژه تحقیقاتی نشان می‌دهد که SPOINها (نانوذرات سوپرپارامغناطیسی اکسیدآهن) خواص سمیت ندارد و تنها باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود می‌شود و به سلول‌های بدن انسان آسیبی وارد نمی‌کند.

کد خبر 180448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز