مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده به‌منظور تکریم ساحت مقدس شهیدان و ایثارگران پرداخت و در ادامه اعضای شورای شهر 18 خیابان تهران را به نام شهدا نامگذاری کردند.

شورای شهر

احمد اسماعیلی در همان آغاز گزارش خود از همراهی، تعامل و ارتباط تنگاتنگ شهرداری تهران با بنیاد شهید در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدردانی کرد و گفت: خدمات رسانی شهرداری تهران در این حوزه قابل تحسین است؛ به‌طوری که موفق شده با سرلوحه قراردادن برنامه‌های فرهنگی از جمله یادواره‌های بسیار سنگین به‌منظور پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت و اختصاص ظرفیت‌های مناطق و اماکن تفریحی و فرهنگی خود به این بخش و بازدید، سرکشی و خدمات‌رسانی به خانواده‌های شهدا، ماهیت خود را از قالب نهادی صرفا خدماتی ارتقا بخشد.

وی با اعلام اینکه استان تهران 36 هزار شهید، 46 هزار جانباز و 5هزار و 700 آزاده تقدیم انقلاب و اسلام کرده است، گفت: سیاست جدید ما این است که با نگاه حل مشکل توجه خود را به سمت آن گروه از خانواده‌های شهید، ایثارگر و جانباز متمرکز کنیم که تا‌کنون مراجعه‌ای به ما نداشته‌اند و ارتباط ما با آنها تا‌کنون ضعیف بوده است.

رئیس بنیاد شهید همچنین با اظهار نگرانی از افت تحصیلی و بیکاری فرزندان شاهد و ایثارگر گفت: حدود 2هزارو 25 فرزند شهید و جانباز بیکار در پایتخت داریم که چون دیگر مجوز استخدام در تهران وجود ندارد این امر به مشکلی جدی برای ما تبدیل شده است.
وی همچنین از تشکیل مجلس ایثارگران سخن گفت که قرار است با 225 عضو، به دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر تهران در مورد بحث‌های تخصصی مرتبط با ایثارگران نظرات مشورتی داده و آنها را در هنگام تصمیم‌گیری و تصویب مصوبات قانونی در باره جانبازان و ایثارگران یاری رساند.

به گزارش همشهری، دیروز پس‌از پایان گزارش رئیس بنیاد شهید، معصومه‌آباد رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران نخستین کسی بود که به طرح یکسری موضوعات مرتبط با این گزارش پرداخت.وی با اعلام اینکه بنیاد شهید تاکنون بانک اطلاعات اسامی شهدا را به‌منظور استفاده در کمیته نامگذاری به شورای شهر ارائه نکرده است، گفت: در مورد نامگذاری‌ معابر به نام شهدا تعامل زیادی با بنیاد شهید داشتیم اما این بنیاد تاکنون بانک اطلاعات اسامی شهدا را ارائه نکرده است و آن را محرمانه اعلام کرده‌اند.

آباد پخش برخی اخبار مبنی‌براینکه شهرداری به جای نام شهدا ازاسامی گل و بلبل روی معابر شهر استفاده می‌کند را به‌شدت مردود دانست و گفت: فقط درصورت تکراری بودن نام شهیدی بر معابر شهر آن را تغییر می‌دهیم.بنا براین گزارش، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم ضمن اشاره به اینکه قراراست به یاد هر شهید در تهران نهالی در بوستان ولایت کاشته شود خواستار آن شد تا در کنار تابلوی ویژه نامگذاری شهدا در هر کوچه، خیابان، بوستان یا بزرگراه بهتر است تمثال یا بخشی از زندگینامه آن شهید نیز ذکر شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز طی سخنانی به مشکلات عدیده جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان اشاره کرد و خواستار بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علم پزشکی در درمان اینگونه جانبازان شد.وی افزود، علاوه براین درصد جانبازی بسیاری از جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی در زمان اولیه مصدومیت کم است اما با مرور زمان بر میزان جراحت‌هایشان افزوده می‌شود که ضروری است برای حل این مشکل راهکاری اندیشیده شود.

در مورد معضل بیکاری فرزندان شهید و جانباز نیز ابتکار موضوع کارآفرینی و توانمندسازی فرزندان شهید را مطرح کرد تا با فراهم شدن دوره‌های علمی و کاربردی به جای استخدام در ادارات به سمت مشاغل مولد و پایدار سوق داده شوند و اما مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورا معتقد بود که بنیاد شهید بیشتر برفعالیت‌های تبلیغی تا فرهنگی تمرکز کرده است که این امر بعضا نتایج معکوس به‌دنبال دارد.

مسجد جامعی خواستار آن شد تا با انجام یک کار تحلیلی شیوه فعلی بنیاد شهید در انجام تبلیغات شهری مورد ارزیابی قرار گیرد. این عضو شورای شهر تهران همچنین خواستار آن شد تا بخشی از همه ورزشگاه‌های سطح شهر را برای جانبازان و معلولان آماده‌سازی‌ کنند تا از جامعه جدا نشوند و فاصله‌گذاری بین این قشر با مردم صورت نگیرد.

پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم ضمن تقدیر از عملکرد بنیاد شهید گفت: شاید اقدامات صورت گرفته انتظار مطلوب ما نیست اما فضای فرهنگی نشان‌دهنده اشاعه فرهنگ شهید است و نمودهای عینی این توجه را می‌توان در تشییع جنازه‌ شهدای گمنام دید که چطور انبوهی از اقشار مختلف مردم و جوانان از آن استقبال می‌کنند. در ادامه جلسه احمدلو مدیرکل اداره ایثارگران شهرداری تهران نیز از تغییر و تبدیل تکریم گفتاری به ساختاری سخن گفت و افزود: با وجود حاکمیت رویکرد کوچک‌سازی‌ در شهرداری تهران اما در 123 ناحیه شهرداری تمامی شهرداران نواحی موظف به پاسخگویی به خانواده‌های جانبازان و شهدا و ایثارگران شدند.

به همین مناسبت 146 بازدید در هفته، 1200 بازدید در ماه و 14 هزار و 400 بازدید در سال از بیت خانواده شهید توسط شهرداران مناطق و نواحی تهران صورت می‌گیرد. بنا بر این گزارش در ادامه جلسه شورای شهر 18 خیابان و معبر به نام شهدا تغییر نام پیدا کرد و به تصویب اعضا رسید.

سالانه ‌٢٥ کشته و ‌١٠٠ زخمی حاصل گودبرداری‌های غیراصولی

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در پایان جلسه روز گذشته گزارشی از ریزش یک ساختمان در خیابان سازمان برنامه جنوبی ارائه کرد که منجر به فوت 3نفر شد.حمزه شکیب گفت: این حادثه بر اثر گودبرداری 6‌متری بدون سازه نگهبان، راس ساعت 8 شب هجدهم اردیبهشت‌ماه در منطقه 5 شهرداری تهران رخ داد؛ ضمن اینکه هنوز خطر به‌طور کامل برطرف نشده است.

به گفته شکیب درحالی‌که استفاده از سازه نگهبان جزو ابتدایی‌ترین اقدامات در دانش مهندسی ساختمان است اما سالانه به‌طور میانگین 250 حادثه بر اثر گودبرداری‌های غیراصولی رخ می‌دهد.وی گفت: در اثر این حوادث سالانه به‌طور میانگین 25‌کشته و 100 زخمی برجای می‌ماند و هر سال نیز تعداد این حوادث و خسارات بیشتر می‌شود.

شکیب خاطرنشان کرد: یک بار پس از حادثه سعادت‌آباد، در مورد رعایت ضوابط فنی ساختمان و حسن نظارت بر آن تاکید کردیم و تعاملی با سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن در این باره برقرار شد اما به نتیجه نرسیدیم. به همین دلیل رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خواستار آن شد تا وزیر مسکن با حضور در شورای شهر گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه را ارائه کند.
وی همچنین از شهرداری‌های مناطق خواست تا تنها به ضوابط هندسی و ظاهری ساختمان توجه نکرده و اگر موارد نگران‌کننده مشاهده می‌کنند، با آن برخورد کنند.

کد خبر 134630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز