سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: ظاهرا وزارت بهداشت در برابر موج انتقادات رسانه‌ها درباره مشکلات نظام درمانی کشور، اهرم دیگری جز شکایت از آنها به مراجع قضایی پیدا نکرده است.

بیمار - بیمارستان

 «وبدا» سایت رسمی خبری وزارت بهداشت در صفحه اول خود 3 خبر درج کرده که حکایت از عزم این وزارتخانه برای پیگرد قانونی برخی رسانه‌ها دارد.

1 - سه‌شنبه 90/2/13 شماره خبر 33087: شکایت وزارت بهداشت و درمان از جنجال‌آفرینی جدید خبرگزاری فارس؛ متأسفانه خبرگزاری فارس و سایت خبری فردا با تحریف سخنان وزیر محترم بهداشت اینگونه اعلام داشته است که وزیر بهداشت موضوع رها کردن بیماران را تکذیب کرده و با پر و بال دادن آن، مطالب کذب و خلاف واقعی را بیان داشته‌اند و تهمت‌های ناروایی را در حق ایشان و همکاران وی مرتکب گردیده‌اند. در حالی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 90/2/13 در نشست روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور اظهار داشتند موضوع رهاسازی بیماران با آن کیفیت و نحوه‌ای که بیان شده است واقعیت ندارد. رئیس دفتر حقوقی این وزارتخانه با طرح شکایت به دادستان عمومی و انقلاب اسلامی پیگیری این ماجراجویی رسانه‌ای را خواستار شد.

2 - چهارشنبه 90/2/14 شماره خبر 33116: خبر تخلیه مرکز جذامیان در مشهد کذب محض است. یکی از روزنامه‌های این استان (خراسان رضوی) خبری کذب مبنی بر آوارگی جذامیان این آسایشگاه منتشر کرد در حالی که این خبر کاملا کذب بوده و واقعیت ندارد و این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم.

3 - سه‌شنبه 90/2/13 شماره خبر 33026: اخراج بیمار تبعه افغان از بخش مراقبت‌های ویژه «آی‌سی‌یو» کذب محض است. رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک گفت: مسئولین حوزه سلامت استان مرکزی دفاع از عملکرد صادقانه پرسنل درمانی این بیمارستان را وظیفه خود می‌دانند و موضوع برخورد با عوامل نشر این خبر کذب و شایعه‌ساز، از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.
البته گردن رسانه‌ها از مو باریک‌تر است و دستگاه‌های دولتی می‌توانند نه تنها جوابیه و تکذیبیه به رسانه‌ها ارسال کنند و طبق قانون مطبوعات درخواست انتشار 2برابر حجم خبر اولیه را داشته باشند بلکه می‌توانند از ابتدا بدون ارسال جوابیه یا حتی لزوم پاسخگویی به رسانه‌ها در برابر سؤالاتشان، از ایشان شکایت کنند.

در قانون مطبوعات چند فصل وجود دارد که البته همواره یکی از فصل‌های آن که مربوط به مجازات رسانه‌هاست کاملا و به‌طور جدی اجرایی شده است اما فصل حقوق مطبوعات هیچ‌گاه اجرا نشده و تاکنون سابقه هم نداشته است که مسئولی به استناد فصل حقوق مطبوعات، به دادگاه مطبوعات کشانده شود. در فصل سوم قانون مطبوعات با عنوان حقوق مطبوعات چنین آمده است:

ماده 3. مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند.

ماده 4- هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.

ماده 5- کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.

تبصره 1ـ متخلف از مواد(4) و (5) به شرط داشتن شاکی به حکم دادگاه به انفصال خدمت از 6ماه تا 2سال و درصورت تکرار به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

همان طور که می‌بینید به موجب ماده 5 این قانون کسب و انتشار اخبار داخلی حق قانونی مطبوعات است و متخلف از این ماده به انفصال از خدمت محکوم می‌شود. در ماجرای همین 2بیمار رها شده، تلاش همه رسانه‌ها در روزهای اول برای کسب خبر
و صحت و سقم ماجرا با کارشکنی مسئولین بیمارستان و وزارت بهداشت مواجه شد. هیچ مقامی حاضر به ارائه اطلاعات نبود، تلاش می‌شد ماجرا اساسا مخفی نگه داشته شود در حالی که فعالیت مطبوعات برای کسب و انتشار اخبار به منظور افزایش آگاهی عمومی صورت می‌گیرد.

این حق مردم است که بدانند چه رویدادهایی در کشور به‌وقوع می‌پیوندد. رسانه‌ها در واقع وکیل مدافع مردم هستند. بزرگ‌ترین ضمانت اجرای عدالت و توسعه در جامعه مردم‌سالار نظارت مردم بر مسئولین از طریق روش‌های مدنی مانند رسانه‌ها است. اگر قرار باشد با هر خبر و اطلاع‌رسانی، رسانه‌ها متهم به کذب‌گویی شده و تیغ شکایت علیه آنها بلند شود، هیچ حقی اعاده نخواهد شد. در همین 3خبر می‌بینید که منابع مختلفی در سراسر کشور به درج چنین اخباری مبادرت ورزیده‌اند. آیا از نظر مسئولین وزارت بهداشت همه رسانه‌ها در همه نقاط کشور دست به یکی کرده‌اند که عملکرد این وزارتخانه را زیر سؤال ببرند؟

یعنی همه رسانه‌ها دروغ می‌گویند و غرض‌ورزی می‌کنند و بالای چشم سیستم درمانی کشور ابرویی نیست؟ به‌نظر می‌رسد نظام اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیاز به دگرگونی و اصلاح دارد. اگر مشکلات به صورت صادقانه با مردم در میان گذاشته شود و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات اندیشیده شود نیازی به شمشیر کشیدن علیه رسانه‌ها نخواهد بود.

مردم در مراجعات روزمره به بیمارستان‌ها و نظام درمانی کشور، مشکلات را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس می‌کنند، دست بر قضا همان نظرات مردمی که یک خبرگزاری اعلام کرده از سوی مردم دریافت نموده به روزنامه همشهری هم رسیده است. در واقع این مردم هستند که نسبت به مشکلات نظام درمانی کشور انتقاد دارند. هیچ توطئه‌ای در کار نیست، منتقدان،
به عملکرد دستگاه‌ها خرده می‌گیرند چرا که بیشترین قشری که مشکل با سیستم درمانی دارند جزو اقشار مستضعفی هستند که حامیان اصلی نظامند، طبقه بالادست که اساسا به بیمارستان دولتی مراجعه نمی‌کند که مشکل داشته باشد، مدیریت کردن نظام درمانی یعنی اینکه بگذارید همین مشکلات در آیینه شفاف رسانه‌ها مطرح شود تا نهادهای قانون‌گذار و سیاستگذار تدبیری مناسب اتخاذ کنند.

در اینکه وضعیت بهداشت و درمان کشور رو به توسعه و بهبود است شکی نیست، در اینکه دانشمندان علوم پزشکی ابداعات و پیشرفت‌های درخشانی داشته‌اند تردیدی وجود ندارد، اما باید این واقعیت را هم پذیرفت که زیرمیزی، بدرفتاری با بیماران، سرگردانی بیماران، اشتباهات پزشکی، شلوغی بیمارستان‌ها، تاخیر در رسیدگی‌ها و کمبود امکانات نیز در همین سیستم درمانی وجود دارد که نادیده گرفتن آنها به حل مشکل منجر نمی‌شود.

کد خبر 134555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز