گروه دانش و سلامت: کمتر از یک هفته بعد از انتشار گزارشی در روزنامه همشهری با تیتر «پول چای برای نوبت جراحی»، معاون درمان وزارت بهداشت از تشکیل کمیته‌ای ویژه در زمینه ساماندهی سیستم نوبت دهی در بیمارستان‌های دولتی خبر داد.

دکتر حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با ایسنا،  با اشاره به اقدامات در نظر گرفته شده در زمینه ساماندهی نوبت‌دهی‌های طولانی در بیمارستان‌های دولتی گفت: اقداماتی در این زمینه پیشنهاد و کلیات آن مصوب شده است.

وی عمده بیمارستان‌های پرازدحام را بیمارستان‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: به‌علت اعتماد مردم به بیمارستان‌های آموزشی، این بیمارستان‌ها اغلب شلوغ هستند.

به‌منظور ساماندهی سیستم نوبت دهی در این بیمارستان‌ها، قرار شده در همان بیمارستان یا بیمارستان‌های اقماری بیمارستان‌های معروف آموزشی، خدمات درمانی اضافه شود. امامی رضوی ادامه داد: به این ترتیب ظرفیت‌های خالی بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا علاوه بر ارائه خدمات درمانی مناسب، بیماری در نوبت نماند.

وی تاکید کرد که ابتدا باید نظام ارائه خدمت اصلاح شود تا پس از آن خدمات‌رسانی به روز شود. معاون درمان وزارت بهداشت درباره فروش نوبت در بیمارستان‌های دولتی، گفت: در این زمینه نیز گفته‌ایم که تمام موارد را بررسی کنند. با هر موردی که در این‌باره گزارش شود، به‌شدت برخورد می‌کنیم.

امامی رضوی گفت: در صورت وجود گزارش‌های مردمی در زمینه فروش نوبت در بیمارستان‌ها، این گزارش‌ها مورد به مورد بررسی می‌شود. مردم نیز می‌توانند اعتراضات خود را در این زمینه به تلفن‌ گویای وزارت بهداشت گزارش دهند.

در گزارش همشهری آمده بود: طولانی شدن نوبت جراحی در برخی بیمارستان‌های دولتی باعث شده عده‌ای از این موضوع سوءاستفاده کنند و با دریافت مبالغی از بیمار، نوبت جراحی‌اش را جلوتر بیندازند؛ معضلی که مراجعان بیمارستانی از آن به‌عنوان پول چای نام می‌برند.

گزارش‌ها و آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود 80 درصد از موارد بستری بیماران در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. درواقع با توجه به این آمار بالا از میزان بستری در بخش دولتی، می‌توان نتیجه گرفت که روند انجام اعمال جراحی برخی بیماری‌های سخت و دشوار، به‌کندی و همراه با نوبت‌های تقریبا طولانی انجام شود؛

به‌طوری‌که بیشترین مراجعات بیماران نیازمند عمل جراحی سر و گردن و گوش و حلق و بینی مربوط به بیمارستان امیراعلم است. گزارش‌ها نشان می‌دهد نوبت عمل جراحی در این بیمارستان که قدمت ساخت آن به 95‌سال قبل باز می‌گردد، بعضا تا چند ماه طول می‌کشد.

همچنین دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت به‌تازگی در مواجهه با چنین رفتارهای غیراخلاقی در بخش سلامت کشور، خواستار برخورد شدید با این قبیل رفتارها شده و عنوان کرده که برای مقابله با پدیده زشت فروش نوبت جراحی، امسال نوبت‌رسانی در بیمارستان‌های دولتی به روز می‌شود.

البته دستجردی موضوع فروش نوبت جراحی در بیمارستان‌های دولتی را تایید نمی‌کند ولی در عین حال تاکید می‌کند که فروش نوبت بیمارستانی صددرصد خلاف قانون است و باید به‌شدت با آن برخورد شود.

کد خبر 108884

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز