گروه دانش و سلامت - سمیه شرافتی: برای نخستین بار در کشور بیمارستان هاشمی‌نژاد به‌عنوان نخستین بیمارستان هیات امنایی که در این زمینه کاملا موفق بوده است، اقدام به احداث بیمارستان یکصد تختخوابی محب، که یک بیمارستان مقاوم و کاملا ایمن است، کرد

دکتر مسعود اعتمادیان، رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه همشهری، درباره اهداف ساخت این بیمارستان گفت: برای آنکه جامعه ایمن داشته باشیم، 2 اقدام مهم انجام دادیم؛ یکی اینکه از آنجا که بیمارستان مقاومی در کشور نداریم، اقدام به ساخت یک بیمارستان مقاوم کردیم؛

چون جامعه ایمن شرطش این است که اگر حادثه‌ای رخ داد سلامتی و ایمنی همه مردم در درجه نخست حفظ شود. به گفته وی در کشور ما قریب به 800 بیمارستان احداث شده است که از این تعداد 80 تا 100 بیمارستان در تهران واقع‌شده‌اند. در زمان احداث این بیمارستان‌ها آیین‌نامه مقاوم‌سازی به‌طور جدی وجود نداشته است.

دکتر اعتمادیان ادامه داد: همین سبب شد که ما تصمیم بگیریم ظرف 18 ماه بیمارستان مقاوم ایجاد کنیم و از خرداد سال 87 تا آبان ماه 88 با کمک منابع بانکی و خیرین اقدام به احداث بیمارستان محب کردیم. با این حال به گفته وی مقاوم‌سازی یک بیمارستان در حال کار، امری نشدنی است؛ پس لازم است که مراکز جدید احداث شوند.

گفتنی است این بیمارستان ظرف 18 ماه ساخته شد و در حال حاضر نیز آخرین استانداردهای مقاوم‌سازی را دارد. رئیس بیمارستان‌های هاشمی‌نژاد و محب افزود: کار دیگری که انجام دادیم این بود که بالاترین جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی (تندیس بلورین بالاترین جایزه در بخش سلامت) را دوم و سوم اسفند88 کسب کردیم؛

به این ترتیب که همه شاخص‌هایی که در ایمنی و سلامت یک بیمارستان سنجیده می‌شود، توسط یک مجموعه بیرونی از قبیل وزارت بهداشت بررسی شد و در بین 15‌بیمارستان، بیمارستان محب نخستین رتبه را کسب کرد.

دکتر اعتمادیان با بیان این عبارات در توضیح پیشرفت‌های این بیمارستان ادامه داد: تا قبل از این متوسط اقامت بیمار در بیمارستان ما 9 روز بود ولی الان این مدت به 4 روز رسیده است.  یکی از مباحث دیگری که به عقیده رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد و بیمارستان محب در بیمارستان‌ها به آن توجهی نمی‌شود، بحث ایمنی بیمار است.

وی در این باره خاطر‌نشان کرد: چون ما می‌خواهیم بیمار خارجی نیز جذب کنیم، سمت و سو و جهتمان روی ایمنی بیمار بوده است. همچنین تلاش می‌کنیم از سازمان‌هایی که برای بیمارستان‌ها اعتباربخشی می‌کنند، استاندارد بین‌المللی بگیریم.

در فرایند این استاندارد‌سازی‌ نیز مهم‌ترین فاکتور ایمنی‌سازی است؛ یعنی به غیر از ایمنی بیمار، مسائلی چون آب، برق‌، آتش‌نشانی و محیط‌زیست بیمارستان هم باید ایمن باشد.
گفتنی است بخش‌های مهمی از بیمارستان محب هم‌اکنون افتتاح شده و در واحدهای کلینیکی و پاراکلینیکی مرتبط با ارولوژی، نفرولوژی، قلب و چشم مشغول فعالیت است؛ به‌طوری که بیماران جراحی قلب باز، ارولوژی، چشم، ارتوپدی، گوارش و پیوند کلیه در این بیمارستان پذیرش می‌شوند.

در این بیمارستان پروتکلی وجود دارد مبنی بر اینکه کدام زباله‌ها عفونی هستند و کدام عفونی نیستند. زباله‌ها با برچسب در ایستگاه موقت زباله براساس نوعشان تفکیک شده و در دستگاه امحای زباله خرد شده و با استفاده از گرمای خشک تا 150 درجه حرارت می‌بینند. در این بیمارستان زباله‌ها دیگر سوزانده‌ نمی‌شوند بلکه کاملا گندزدایی خواهند شد.

این روش گندزدایی هم توسط سازمان محیط‌زیست تایید شده است. همچنین تصفیه خانه فاضلاب این بیمارستان دارای یک فرایند به نام فرایند بیولوژی رشد چسبیده است که باعث شده درصد آلاینده‌های محیط‌زیستی کاهش یابد؛ به‌طوری که حتی آب تصفیه شده از فاضلاب این بیمارستان به گفته کارشناسان قابل استفاده برای آبیاری است.

کد خبر 104646

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز