سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

رضا کربلایی: نمایندگان مجلس در کمتر از 4 ماه تصمیم خود را درباره ممنوعیت هزینه‌کرد منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت ریالی مخدوش کردند و نادیده گرفتند و در اقدامی قابل تأمل و پرسش‌برانگیز، راه را برای انحراف درآمدهای نفتی و تضعیف صندوق توسعه ملی بازکردند.

گویا وکلای مردم در مجلس فراموش کرده‌اند که خود ایشان در قانون برنامه پنجم توسعه مصوب کرده‌اند که اختصاص تسهیلات ریالی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی ممنوع است. اکنون چه شده که هنوز جوهر قانون برنامه پنجم توسعه خشک نشده، تصمیم مجلس تغییر می‌کند و این انتظار نادرست را به ارمغان می‌آورد تا دولت همه‌ساله بخشی از کسری منابع بودجه‌اش را از طریق برداشت از منابع صندوق آیندگان تامین کند.

فراموش نکنیم که صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نسلی است و چون ابتدای راه، منفذی برای انحراف از ماموریت و اهداف آن ایجاد شد، تردیدی وجود ندارد که سرنوشتی تلخ‌تر از حساب ذخیره ارزی در انتظار خواهد بود. دست‌کم انتظار می‌رود مجلس یک سال روی تصمیم خود پایبند می‌ماند و به اختصاص 10 درصدی منابع صندوق به بخش کشاورزی و تخصیص تسهیلات توسط بانک کشاورزی به‌صورت ارزی و ریالی رای نمی‌داد تا دولت بداند نمی‌توان به راحتی به موجودی صندوق دست زد. به‌نظر می‌رسد هزینه کرد ریالی منابع صندوق توسعه ملی، قربانی کردن آن به پای نگرش‌های کوتاه مدت است و ناپایداری تصمیم‌های قانونی. کاش مجلس بر تصمیم خویش در صیانت از منابع صندوق بین نسلی توسعه ملی بماند.

کد خبر 134146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز