دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

کمیسیون اقتصادی مجلس در قالب طرح تامین منابع مالی برای بانک‌ها، ماده‌ای را به تصویب رسانده که براساس آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز مکلفند از حساب یا حساب‌های یک فرد نزد خودشان بدهی یک فرد به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری دیگر را پرداخت کنند.

فرید ضیاءالملکی

همچنین این بانک‌ها مکلفند تمامی اطلاعات اموال و دارایی‌های بدهکار و ضامن‌های وی را که نزد آنها موجود است، به میزان طلب بانک یا مؤسسه اعتباری مجاز طلبکار اعلام کنند. با فرید ضیاءالملکی، کارشناس امور بانکی گفت‌وگو کردیم.

  • آیا هم‌اکنون امکان و شرایط برداشت طلب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از حساب فرد بدهکار در بانک‌های دیگر وجود دارد؟

در حال حاضر این شیوه در سیستم بانکی تقریبا مرسوم است که در زمان تکمیل فرم پرداخت تسهیلات، فرد باید به بانک اجازه بدهد که درصورت پرداخت نکردن بدهی‌هایش، آن بانک طلب خود را از حساب‌های وی نزد خود برداشت کند؛ یعنی اگر این امضا از فرد گرفته نشود، برداشت از سایر حساب‌های وی با مشکل حقوقی مواجه خواهد شد. ضمنا باید گفت که برداشت از حساب بدهکار نزد سایر بانک‌ها رویه کاملا مرسومی نیست.

  • یعنی این شیوه هم در حال حاضر به‌عنوان یکی از راه‌های وصول مطالبات معوق مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

بله، ولی این بستگی به پیمان‌نامه‌های بین بانک‌ها دارد. به این معنی که برخی بانک‌ها با امضای پیمان‌نامه‌ای این کار را برای یکدیگر انجام می‌دهند اما برخی دیگر چون چنین پیمان‌نامه‌ای ندارند، خود را ملزم به انجام چنین کاری نمی‌دانند.

  • برای برداشت از حساب بدهکاران بانکی چه پیش‌شرط‌هایی لازم است؟

در وهله نخست باید توجه داشت که اصولا ارائه اطلاعات بانکی افراد یک امر محرمانه است و نمی‌توان بدون حکم قضایی آن را در اختیار هیچ کسی قرار داد. بنابراین ضمن اینکه باید از فرد در این باره امضا گرفته ‌شود، حکم قاضی نیز پشتوانه قانونی محکمی برای برداشت از حساب وی شود. اما درصورت تصویب قانونی در این ارتباط این قضیه به بانک مرکزی ابلاغ شده و از بانک مرکزی به تمام بانک‌ها به‌منظور اجرا بخشنامه می‌شود و بدین‌ترتیب خودبه‌خود این امر جنبه قانونی پیدا خواهد کرد. برای اجرای این قانون نیز یک سیستم اطلاعاتی کارآمد نیاز است تا امکان تشخیص حساب‌های یک فرد خاص در تمام شبکه بانکی فراهم شود.

  • پیش از این اخباری درخصوص تشکیل همین سیستم یکپارچه اطلاعاتی در نظام بانکی منتشر شده بود، آیا در حال حاضر این شبکه تکمیل شده و تمام بانک‌ها به عضویت آن درآمده‌اند؟

خیر، تا‌کنون تمام بانک‌ها به عضویت شرکت رتبه‌بندی که در بانک مرکزی تشکیل شده بود در نیامده‌اند.

کد خبر 135189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز