گروه اقتصادی: نخستین نشست شورای گفت‌وگوی اقتصادی دولت و بخش خصوصی در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه روز گذشته با حضور فعالان بخش خصوصی و وزیر اقتصاد در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد.

به گزارش همشهری، پیش از این قرار بود اولین نشست با تعداد بیشتری از مقامات اقتصادی دولت تشکیل شود که ظاهراً فقط وزیر اقتصاد حاضر بوده است.در این نشست محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران در نخستین موضع‌گیری انحصار بخش خصوصی را بدتر از انحصار دولتی خواند و افزود: دخالت تصدی گرایانه دولت محکوم است. شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد هم اظهار کرد: اگر در شرایط فعلی اقتصاد ایران، شکست و فاصله میان بخش دولتی و خصوصی کم نشود، نمی‌توان امید داشت که شکست‌های دیگر برطرف شده و جای خود را به پیروزی دهد.

به گزارش ایسنا، در نخستین همایش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نهاوندیان گفت: امروز روز تاسیس نهاد جدیدی در اقتصاد کشور و در حکمرانی اقتصادی کشور است که برای نخستین بار سیاستگذاران اقتصاد قرار است در یک سیستم منسجم با مدیران برتر بخش خصوصی کنار هم بنشینند و با همکاری 3 قوه مجریه، مقننه و قضاییه برای شکوفا کردن اقتصاد کشور تصمیماتی را رقم بزنند. وی با بیان اینکه تاکنون چنین نهادی در تاریخ اقتصادی کشور وجود نداشته افزود: دخالت متصدیانه دولت در اقتصاد، محکوم است. او یادآور شد: ما نیز دیرتر از دیگران در اقتصاد خود به نتیجه رسیدیم و دخالت متصدیانه دولت در فعالیت‌های اقتصاد خلاف مصلحت‌های عمومی است ولو با توجیه مصلحت عمومی انجام شود.

نهاوندیان خصوصی‌سازی‌های انجام شده در 2دهه گذشته را افراطی خواند و اظهار کرد:‌ انحصار خصوصی حتی از انحصار دولتی نیز می‌تواند بدتر باشد. ما باید دنبال فرمولی باشیم که در اقتصاد هم به دولت نیاز باشد و هم به بخش خصوصی. وی اضافه کرد: با تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت اصلا قرار نیست بخش خصوصی در شئون حاکمیتی دخالت کند بلکه تنها این نقش بسیار مهم برای شورا در نظر گرفته شده که هر سیاستی که دولت می‌خواهد در نظر بگیرد قبلا با فعالان بخش خصوصی در آن مورد مشورت شده باشد.

کاهش فاصله دولت و بخش‌خصوصی

اما وزیر امور اقتصادی و دارایی هم گفت: شورای گفت‌وگو فاصله دولت و بخش ‌خصوصی را کم خواهد کرد و راه را برای اعتلای بخش‌ خصوصی باز می‌کند. به‌گزارش مهر، حسینی اظهار کرد: برای اصلاح اقتصاد ایران باید ساختارهای اقتصادی کشور متحول شود، البته در کنار آن باید مشخص کرد که تحول ساختاری باید از سوی چه نهادی انجام شود؛ این در حالی است که بحث اصلی از راه‌اندازی شورای گفت‌وگو میان دولت و بخش خصوصی، کم‌کردن فاصله‌ها و شکست‌های میان دوطرف است.

حسینی با بیان اینکه ایران در بخش‌های دولتی و خصوصی، ثروت‌های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: اشکال کار این است که این ثروت‌ها جنبه زیرخاکی پیدا کرده است؛ اما باید فکر کنیم که چگونه می‌توان آنها را از زیرخاک بیرون آورد و از آنها حداکثر استفاده را در جهت اعتلای اقتصاد ایران صورت داد. وی افزود: تمامی تلاش‌ها در سال جهاد اقتصادی باید معطوف به حل مشکلات اقتصادی شود؛ به این معنا که اگر اقتصاد پدیده گستاخی است اما باید توجه داشت که این پدیده، پویاست. حسینی افزود: باید شکست فاصله‌ها را برای استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصاد ایران با راه‌اندازی شورای گفت‌وگو میان دولت و بخش خصوصی از میان برد.

اظهارنظر بهمنی تنها گمانه‌زنی بود

یک روز پس از اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه با حذف 3 تا 4 صفر از واحد پول ملی ریال، هر یک‌ریال با یک دلار برابر می‌شود و واحد دینار به چرخه پولی کشور برمی‌گردد، وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه اصلاح واحد پولی کشور در دولت مصوب شده است، گفت: تعداد صفرهای حذفی و واحد پول خرد کشور هنوز مشخص نیست و موارد مطرح شده، تنها گمانه‌زنی است. به گزارش مهر، سیدشمس‌الدین حسینی در حاشیه برگزاری نخستین جلسه شورای‌عالی گفت‌وگو میان دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: همه چیز از جمله اینکه تعداد صفرهای حذف شده چه عددی باشد یا واحد پول خرد کشور بعد از اصلاح واحد پولی چه واحدی باشد، هنوز مشخص نیست و دولت مصوبه‌ای در این مورد نداشته است.

کد خبر 132201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز