همشهری‌آنلاین: بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر سه‌شنبه،13 اردیبهشت،با حضور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه 24 در محل مصلی تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد - رییس‌جمهور - در این مراسم با بیان این‌که افق کمال انسان نامحدود است، گفت: وجهی از انسان که انسان را نامحدود می‌کند، عبارت است از اندیشه. در حقیقت همه‌ی انسان اندیشه است و انسان بدون اندیشه با سایر موجودات تفاوتی ندارد و اندیشه‌ای زیباتر و برتر است که سکویی برای پرش روح و اندیشه‌ی انسان‌ها به افق‌ بالاتر و متعالی‌تر شود.

او با بیان این‌که اندیشه‌ای حرکت‌دهنده است که دائم افق‌های بالاتر و والاتر را در برابر انسان بگشاید، افزود: البته راه ماندگاری اندیشه، ثبت آن است. راه اثرگذاری اندیشه، ثبت آن و تعامل با دیگران است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که نمایشگاه کتاب یک رویداد عظیم انسانی است، ادامه داد: از زیباترین صحنه‌هایی که در عالم انسانی خلق می‌شود، صحنه‌ی تبادل اندیشه‌هاست و همین تبادل راز و رمز حرکت تعالی انسان‌هاست.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که کتاب، زیباترین ظرف ثبت و ضبط و جاری کردن اندیشه در دل و جان انسان‌هاست، تصریح کرد: عظیم‌ترین میراث انسانی و فرهنگی بشر در لابه‌لای صفحات و سطور کتاب‌ها به ودیعه گذاشته شده است و ما خدا را سپاس‌گزاریم که علی‌رغم حضور رقبای جدید و پرجاذبه برای کتاب، کتاب همچنان در برقراری ارتباط بین جان‌ها، اندیشه‌ها و تبادل اندیشه‌ها حرف اول را می‌زند.

او افزود: ای کاش روزی می‌شد که فصل مشترک انسان‌ها و صفحه‌ی تلاقی انسان‌ها، فقط اندیشه، اندیشه و اندیشه بود و در آن زمان همه طعم حقیقی انسان بودن را می‌چشیدند.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ ای کاش به جای نمایشگاه‌های گوناگون که در خدمت تن انسان هستند، نمایشگاه کتاب و عرصه‌های گفت‌وگو و اندیشه گسترش پیدا می‌کرد. ای‌ کاش زبان تمام سیاستمداران عالم به جای زبان نفت، خودخواهی و غرور، زبان اندیشه، علم و انسانیت می‌شد. ای ‌کاش به جای 1200 میلیارد دلار که هر ساله هزینه‌ی دفاعی کشورها بخصوص سلطه‌گران و قدرتمندان ضدانسانی می‌شود، بخشی از آن صرف ترویج اندیشه و علم می‌شد.

او در ادامه تأکید کرد: آن‌هایی که مدعی هستند با جنگ می‌خواهند صلح برقرار کنند، بزرگ‌ترین دروغگویان تاریخ هستند.

احمدی‌نژاد گفت: اگر بخشی از هزینه‌های لشگرکشی‌ها و هجوم‌های نظامی صرف علم و دانش و کتاب شود، جایی برای نزاع و درگیری نمی‌ماند و من امیدوارم روزی برسد که همه‌ی سلاح‌ها تبدیل به قلم شود و آن روز دور نیست.

او در ادامه با تشکر از تمامی ناشران و اهالی اندیشه که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند، افزود:‌ امیدوارم که این نمایشگاه هر سال پررونق‌تر و غنی‌تر شود و با مشارکت هرچه گسترده‌تر ناشران و اهالی اندیشه برگزار شود.

رییس‌جمهور با اشاره به استقبالی که از برگزاری این نمایشگاه از سوی علاقه‌مندان صورت می‌گیرد و با بیان این‌که ایران، امروز پرچمدار اندیشه و حرکت انسان‌ها به سمت اندیشیدن و قله‌های کمال است، گفت: ما بیش از اقتصاد و نمایشگاه‌های اقتصادی، نیازمند نمایشگاه کتاب هستیم و امیدوارم با همت و کمک وزارت ارشاد و دیگر اعضای دولت فضایی فراهم شود که همه‌ی متقاضیان و داوطلبان بتوانند در این رویداد عظیم مشارکت داشته باشند.

بر اساس این گزارش سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز در آیین گشایش نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره)، گفت: مصلا فضایی معنوی دارد که با معماری ایرانی و اسلامی مزین شده است و نمایشگاه در بیش از 125هزار مترمربع برگزار می‌شود. این نمایشگاه از نظر برخی ویژگی‌ها مانند مخاطب، با نمایشگاه‌های بزرگ جهان مانند نمایشگاه فرانکفورت قابل مقایسه است که آن‌ها چندین دهه سابقه دارند.

او با اشاره به نقش برگزاری نمایشگاه کتاب در افزایش سرانه‌ی مطالعه گفت: برگزاری این نمایشگاه در افزایش سرانه‌ی مطالعه نقش دارد و اگر فرهنگ را به عنوان محوری‌ترین برگ توسعه محسوب کنیم، مطالعه نیز راه رسیدن به توسعه است و کتاب مهم‌ترین وسیله برای انتقال اندیشه‌ها محسوب می‌شود.

وزیر ارشاد گفت: با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیک به دلیل دسترسی آسان و ماندگاری، کتاب جایگاه خود را دارد و هیچ چیز جایگزین کتاب نخواهد شد.

او در ادامه تأکید کرد: کتاب ابزار انتقال پیام، فرهنگ، تمدن و افکار بلند و اندیشه‌های بزرگان است که این اندیشه‌ها در پرتو کتاب ماندگار می‌مانند.

حسینی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در آستانه‌ی روز معلم، اظهار کرد: اکنون در آستانه‌ی هفته‌ی معلم هستیم و من از آیت‌الله مطهری و امام (ره) یاد می‌کنم و جا دارد به این سخن از مقام معظم رهبری اشاره کنم که ایشان فرموده‌اند اگر سخنرانی من در تشویق به کتاب‌خوانی مؤثر است، من هر روز یک ساعت در تشویق به مطالعه صحبت می‌کنم.

وزیر ارشاد در ادامه به سخنانی از اینشتین، سقراط، مونتسکیو و ولتر اشاره کرد و گفت: برخی شاید فکر کنند این جملات تخیلی باشد؛ اما این جمله‌ها واقعی هستند و از درک این بزرگان نشأت گرفته‌اند و اگر کسی با کتاب مأنوس شد، یک کتاب مفید را بیش از یک بار خواهد خواند.

او افزود: جورج جرداق می‌گوید من 200 بار نهج‌البلاغه را مطالعه کردم تا توانستم درباره‌ی علی‌ بن ابی ‌طالب (ع) مطلبی را بیان کنم.

حسینی در ادامه تأکید کرد: کشور ما دارای پیشینه‌ی درخشان در توجه به علم و کتاب است و در سفرهای استانی که در محضر رییس‌جمهور برگزار می‌شود، همواره کارگروه فرهنگ و هنر تشکیل می‌شود و ایشان حرف‌های همه‌ی حاضران را می‌شنوند و گاه نیز به مشاهیر و مفاخر استان‌ها در این جلسات اشاره می‌شود و هر استان ما به اندازه‌ی چند کشور دارای مشاهیر و مفاخر و تمدن است.

او خاطرنشان کرد: شاید ما در برهه‌ای از تاریخ مانند قجر و پهلوی که سلاطین نادان بر کشور حاکم شدند، از قافله‌ی علم و ادب دور مانده‌ایم که بعد از انقلاب، گام‌های بلندی برداشته شده است که نمایشگاه کتاب را می‌توان یکی از این گام‌ها دانست.

او با اشاره به توصیه‌ی قرآن به کتاب‌خوانی گفت: در قرآن سه بار خطاب اقرأ، سه بار واژه‌ی قلم، 254 بار واژه‌ی کتاب و 582 بار واژه‌ی علم آمده است و این‌ها نشان‌دهنده‌ی تأکید قرآن بر این مسأله است.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به برگزاری نظرسنجی‌ای در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خاطرنشان کرد: در سال گذشته در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نظرسنجی‌ای انجام شد که البته این نظرسنجی‌ها همیشه دقت و قطعیت ندارند؛ اما ما را به درکی می‌رسانند. بر اساس این نظرسنجی که از بازدیدکنندگان از بیست‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران انجام شده است، 5/73 درصد از بازدیدکنندگان از نمایشگاه کم‌تر از 30 سال سن داشته‌اند که این نشان می‌دهد اگرچه ما مخاطبانی از اقشار مختلف داریم؛ اما بیش از 70درصد مخاطبان ما را جوانان تشکیل می‌دهند. همچنین 70درصد بازدیدکنندگان از بیست‌وسومین نمایشگاه تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند و 66درصد آن‌ها مجرد بوده‌اند که ما دعا می‌کنیم با بحث مسکن و اشتغال، بهانه از آن‌ها گرفته شود؛ چون با همت دولت این دو مانع هم از سر راه جوانان برداشته می‌شود.

او همچنین افزود: صددرصد پاسخگویان گفته‌اند زیاد و خیلی زیاد مطالعه می‌کنیم؛ یعنی کسانی که مخاطب نمایشگاه هستند، معتقدند که زیاد مطالعه می‌کنند، 32درصد از پاسخ‌گویان نیز بیست‌وسومین نمایشگاه کتاب را بهتر از سال پیش ارزیابی کرده‌اند، 48درصد نیز از برگزاری نمایشگاه کتاب در سال 88 رضایت داشته‌اند و بیش‌ترین رضایت پاسخ‌گویان از برخورد غرفه‌داران بوده است.

وزیر ارشاد تأکید کرد: پاسخ‌گویان همچنین خواستار امکانات رفاهی و بهداشتی و برپایی نمایشگاه‌های متعدد در طول سال شده‌اند که ما این موارد را درنظر داشته‌ایم. آن‌ها همچنین خواستار اطلاع‌رسانی بهتر درباره‌ی کتاب‌های نمایشگاه کتاب و توزیع گسترده‌تر بن کتاب بوده‌اند که توزیع گستره‌تر بن کتاب از خواسته‌های جدی آن‌ها بوده است که ما امسال با توجه به توصیه‌ی رییس‌جمهور، دو میلیارد تومان را برای بن کتاب دانشجویان اختصاص داده‌ایم که این مبلغ صدهزار نفر را دربر می‌گیرد.

حسینی با اشاره به شعار بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: شعار امسال نمایشگاه، معرفت دینی و بصیرت فرهنگی است که مخاطبان را به مطالعه‌ی کتاب‌های دینی فرامی‌خواند.

او در ادامه از همکاری 70 نهاد و وزارتخانه و 20 تشکل صنفی تشکر کرد و گفت: ما در بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران، 230 نشست تخصصی خواهیم داشت، همچنین کرسی‌های آزاداندیشی برگزار می‌شود و تلاش شده است تا کیفیت نمایشگاه‌ افزایش پیدا کند و نمایشگاه فقط محل فروش کتاب نباشد.

وزیر ارشاد سپس به برپایی غرفه‌های متعدد در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه کتاب تهران امسال غرفه‌ی عکس ادیان توحیدی و غرفه‌ی ویژه حضرت زهرا (س) با توجه به ایام فاطمیه برپا می‌شود. همچنین برای اولین‌بار سالنی برای کتاب‌های برگزیده درنظر گرفته شده است که در این سالن، کتاب‌های برگزیده‌ی کتاب فصل، کتاب سال، جایزه‌ی جلال، جایزه‌ی پروین و حوزه‌ی علمیه و کتاب‌هایی که بیش از دو بار چاپ شده‌اند، ارائه می‌شود.

حسینی با اشاره به حضور میهمانان خارجی در بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما امیدواریم که بتوانیم در نهضت ترجمه کتاب‌های اندیشمندان خود را به زبان‌های دیگر ترجمه کنیم.

همچنین بهمن دری - معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رییس بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران - برگزاری نمایشگاه کتاب را تحویل سال کتاب نامید و گفت: بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار ارتقای معرفت دینی و بصیرت فرهنگی در سال جهاد اقتصادی برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب تهران آوردگاه بزرگ فرهنگی و بزرگ‌ترین مانور فرهنگی و بزرگ‌ترین اقدام فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

او افزود: در این نمایشگاه حدود 400هزار عنوان کتاب ارزشمند توسط چهار هزار ناشر داخلی و خارجی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

دری همچنین گفت: نمایشگاه کتاب مبتنی بر شعار معرفت دینی و بصیرت فرهنگی در سالی که جهاد اقتصادی نامیده شده است، برگزار می‌شود و ما تلاش می‌کنیم نمایشگاه کتاب را نه تنها به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور برگزار کنیم که آن را به پویاترین و سالم‌ترین نمایشگاه جهان تبدیل کنیم و این آوردگاه را بزرگ‌ترین مانور فرهنگی در عرصه‌ی چاپ و نشر بدانیم.

او در پایان، ساعت برگزاری نمایشگاه کتاب را از ساعت 10 صبح تا 8 بعدازظهر اعلام کرد.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران از 14 تا 24 اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

 

 

کد خبر 134136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز