گروه ادب و هنر- کامران محمدی: برای بالا بردن قدرت خرید دانشجویان سراسر کشور از بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 2 میلیارد تومان هزینه می‌کند.

نمایشگاه

این 2 میلیارد البته با توجه به تعداد دانشجویان کشور، رقم زیادی نیست و آنطور که معاون فرهنگی ارشاد می‌گوید، به هر نفر چیزی در حدود 20هزار تومان می‌رسد. تازه، تنها در شرایطی این 20هزار تومان به دانشجویان تعلق می‌گیرد که خودشان نیز 20هزار تومان ته جیب‌شان داشته باشند و بتوانند و بخواهند خرج کتاب کنند. درواقع معاونت فرهنگی نیمی از هزینه 40هزار تومانی خرید کتاب را به دانشجویان پرداخت می‌کند تا روی هم رفته سهم دانشجویان کشور از خرید نمایشگاه، 4‌میلیارد تومان شود.

دانشجویان برای اینکه 20هزار تومان‌شان را دریافت کنند باید از حالا برای ثبت نام اقدام کنند. بهمن دری در این باره می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی صورت‌گرفته با بانک عامل، بیش از 350 شعبه اعلام‌شده در سراسر کشور نسبت به نام‌نویسی صدور کارت خرید کتاب برای دانشجویان پیش از برگزاری نمایشگاه اقدام می‌کنند تا دیگر شاهد ازدحام در ثبت نام دانشجویان در ایام برگزاری نمایشگاه نباشیم.

به گفته دری، قرار است 150هزار قطعه کارت برای دانشجویان سراسر کشور صادر شود که اگر در هر یک 20هزار تومان باشد، مجموع رقم اختصاص‌یافته 3میلیارد تومان خواهد شد که یک میلیارد از آنچه معاونت فرهنگی اعلام کرده، بیشتر است. البته دری هم 20هزار تومان را «سقف» اعتبار هر دانشجو اعلام کرده که اگر تعداد 150هزار کارت را قطعی فرض کنیم، میانگین اعتبار برای دانشجویان، کمتر از 14هزار تومان یا به‌طور دقیق‌تر 13هزارو 300 تومان خواهد بود.

اوضاع غرفه‌ها و شرایط نمایشگاه

از بحث‌های ریالی و اعتباری که بگذریم، نمایشگاه بین‌المللی امسال هم مثل 4 دوره گذشته در مصلای تهران برگزار خواهد شد؛ جایی که تقریبا همه معتقدند محل مناسبی برای برپایی این نمایشگاه نیست؛ به‌ویژه حالا که دیگر نه محمدحسین صفار هرندی وزیر است و نه محسن پرویز، رئیس نمایشگاه. صفار و پرویز در دوره مدیریت‌شان، دوره بیستم نمایشگاه را البته به دستور احمدی‌نژاد، از محل دائمی نمایشگاه‌ها به مصلا منتقل کردند و آنچنان بر حرف و تصمیم‌شان ایستادند که کار در آن دوره به جاهای باریک کشید و... بگذریم.

حالا دیگر قضیه کمی برعکس است. بهمن دری خود یکی از منتقدان اصلی محل برگزاری نمایشگاه است. او چند روز پیش گفت: ساخت‌وساز همیشگی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) همواره هزینه سربار به بدنه بودجه فرهنگ تحمیل می‌کند و معاونت امور فرهنگی که متولی امر فرهنگ است به جای اتکا به مقوله محتوا باید به‌دنبال اقدامات اجرایی باشد و قطعا این موضوع در برگزاری با کیفیت نمایشگاه تاثیرگذار است.

جالب اینکه در طول 4 سال گذشته، همواره درباره محل دائمی نمایشگاه کتاب، سخن‌ها گفته شده و حتی کلنگ‌ها هم به زمین خورده و عجیب آنکه هنوز، هیچ اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است، تا جایی که انگار دوباره به نقطه آغاز برگشته‌ایم. دری می‌گوید: طی سال گذشته کارهای کارشناسی متعددی برای انتخاب محل برگزاری نمایشگاه در معاونت امور فرهنگی صورت گرفته است و نهایتا به این نتیجه رسیده‌ایم که موقعیت فعلی اراضی عباس آباد و مجتمع امام خمینی(ره) واجد ویژگی مناسب برای احداث فضای نمایشگاهی است که این موضوع به اطلاع وزیر و ریاست‌جمهوری رسیده است.

دری هم مثل دیگران تاکید دارد محل فعلی یعنی مصلا اصلا مناسب نیست و کوچک است و... اما تنها گزینه موجود است. این تنها گزینه موجود البته طبیعی است که با انتقاد همیشگی ناشران مواجه باشد؛ به‌ویژه از نظر فضای غرفه‌ها و امکانات ارائه کتاب در نمایشگاهی که بیش از هر چیز، امکان مفیدی برای فروش کتاب است. مدیر انتشارات جنگل در همین باره می‌گوید: متأسفانه هنوز جایگاه غرفه‌های انتشاراتی‌ها در بیست‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشخص نشده است که این امر باعث گله‌مندی آنها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

مجتبی سجاد که با فارس گفت‌وگو کرده، ادامه می‌دهد: متراژی که هر ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشارات جنگل درنظر می‌گیرد بسیار کوچک است چرا که تعداد کتاب‌های این انتشارات بسیار بوده و نیازمند جای بیشتری نیز هستیم. بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 14 تا 24 اردیبهشت در مصلای تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 133041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز