پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

کامران محمدی: 1-در ایام برگزاری جشنواره فیلم، رسانه ملی، همواره برنامه‌های خوب و قابل توجهی تدارک می‌بیند.

حتی در روزهای دیگر سال نیز برنامه‌های سینمایی تلویزیون اثرگذار و پرمخاطب است.از جمله برنامه زنده هفت که در طول یکسال گذشته از شبکه 3 تلویزیون پخش شده و توانسته است به جایگاه خوبی برسد. این برنامه در ایام جشنواره فیلم روزانه بود و طبق روال همیشه، چیزی در حدود 3 ساعت بر آنتن یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های رسانه‌های ملی می‌رفت. این اقدامات می‌تواند در حوزه کتاب نیز انجام گیرد که بسیار نیازمندتر از سینما نیز هست.

امروز دومین روز از نمایشگاه بیست‌وچهارم کتاب تهران است و رسانه ملی برنامه یک ساعته «کتاب 4» را که تنها روزهای زوج از شبکه 4 پخش می‌شد، روزانه کرده است. کتاب 4 که چند ماهی است به‌عنوان تنها برنامه مرتبط با کتاب در تمام رسانه ملی متولد شده، قرار است در این 10 روز هر روز پخش شود و استودیویی در مصلای تهران برایش تدارک دیده شده.علاوه بر این، در طول روز نیز 3 بار و هر بار یک ربع یا نیم ساعت با دست‌اندرکاران نمایشگاه مصاحبه خبری انجام می‌دهد که اگرچه اقدام قابل توجهی است اما شاید بهتر باشد در حوزه کتاب نیز برنامه‌ای نظیر هفت در شبکه‌ای با گستردگی بیشتر برای عامه مردم ترتیب داده شود تا در مواردی نظیر نمایشگاه کتاب نیز بتواند اثرگذار و فراگیر عمل کند.

2-ماجرای محل برگزاری نمایشگاه کتاب دیگر واقعا به موضوعی طنزآمیز و عجیب و غریب تبدیل شده است. شهرداری تهران مدت قابل توجهی است که پروژه «شهر آفتاب» را در دست ساخت دارد و انتظار می‌رود در آخرین مراحل باشد.جایی که از مدت‌های پیش تقریبا همه آن را به‌عنوان محل دائمی برگزاری نمایشگاه کتاب و فعالیت‌های مرتبط با کتاب می‌شناسند. حالا درست در این شرایط، مدتی است که معاون فرهنگی وزیر ارشاد و حتی خود او، زمزمه‌های احداث محل دیگری را آغاز کرده‌اند که قرار است نمایشگاه به آن جا نقل مکان کند.

دیروز سیدمحمد حسینی در یک اظهارنظر بسیار عجیب گفت: «طبق دستور رئیس‌جمهور و براساس اینکه مصلای تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب با مشکلاتی مواجه است، قرار شد زمینی برای ایجاد نمایشگاه دائمی درنظر گرفته شود. ما مصمم هستیم که به محض مشخص شدن یک زمین برای این نمایشگاه، در عرض یکسال آن را بسازیم. البته تأکید داریم که حداقل 50 هکتار زمین برای این نمایشگاه درنظر گرفته شود و در محلی باشد که دسترسی‌های مناسبی به آن وجود داشته باشد و از جمله مترو از آن محل عبور کند. امیدوارم بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب را در محل جدید برپا کنیم.»

3-اما یک خبر جالب و عجیب دیگر اینکه نشریه روزانه نمایشگاه که قرار بود دیروز، همزمان با آغاز نمایشگاه توزیع شود، تعطیل شد. جالب اینکه شماره نخست این نشریه آماده چاپ و انتشار نیز شده است اما ظاهرا ناهماهنگی مدیران میانی و اختلاف دیدگاه اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه درباره محتوا و ساختار نشریه، آن را برای چهارمین سال متوالی تعطیل کرد. قرار بود نشریه روزانه نمایشگاه در 16 صفحه تمام رنگی به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی در ایام نمایشگاه منتشر شود که نشد. این هم تفاوت دیگر سینما و کتاب!

کد خبر 134246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز