گروه ادب و هنر - احمد افشار: نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید‌محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «بهمن دری» معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب، با یکساعت تاخیر در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

سید محمد حسینی

سید‌محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری گفت: با تجربیات سال‌های گذشته سعی کردیم برای برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد، این امر در حالتی است که ما با عدم‌توسعه کمی نمایشگاه مواجهیم، چرا که 120 هزار متر مربع به نمایشگاه کتاب تهران اختصاص یافته که گسترش آن در مصلا بیش از این امکان‌پذیر نیست از این جهت باید بر کیفیت کار اضافه شود.

سید‌محمد حسینی با اشاره به آمار گفت: امسال در مجموع 2 هزار و 338ناشر داخلی حضورشان نهایی شده که با 208هزار عنوان کتاب در بخش داخلی در نمایشگاه حضور دارند. در بخش ناشران داخلی، ناشران عمومی متعددی حضور دارند. به جز این بخش بخش ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی را شاهد خواهیم بود. همچنین در بخش بین‌الملل هرساله شاهد حضور ناشران فراوانی هستیم. در این بخش 196 هزار و 200 عنوان در معرض دید و فروش قرار خواهند گرفت؛ البته 1614 ناشر حضورشان قطعی شده که این تعداد از 67کشور حضور خواهند داشت که در بخش بین‌الملل 37 غرفه مستقل و 30غرفه به‌صورت مشترک درنظر گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه از کشورهای مختلف جهان حدود 500 میهمان در نمایشگاه حاضر خواهند بود گفت: با توجه به تحولات منطقه، کشورهایی چون مصر در نمایشگاه بیست و چهارم کتاب تهران حضور پر رنگ‌تری خواهند داشت، و امیدواریم برگزاری این رویداد فرهنگی که به‌صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، سبب گسترش روابط و تحکیم ما با کشورهای اسلامی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار نمایشگاه بیست و چهارم یعنی «ارتقای معرفت دینی و بصیرت فرهنگی در سال جهاد اقتصادی نیز گفت: شعار امسال با عنوان ارتقای معرفت دینی و بصیرت فرهنگی در سال جهاد اقتصادی درنظر گرفته شده که در این راستا برای ناشرانی که در این حیطه اقدامات گسترده‌ای انجام دادند حمایت‌هایی انجام خواهیم داد. وی گفت: اگر ناشران برای تجهیز و آماده‌سازی غرفه‌شان اقدام نکردند، ما آنها را از نمایشگاه خارج می‌کنیم و کسانی را که در لیست انتظار داریم، جایگزین خواهیم کرد؛ همچنین ضرورت دارد کسانی با عنوان همکار این ناشران در روزهای نمایشگاه حضور داشته باشند که با مقوله کتاب آشنا باشند و این نباشد که فقط یک فروشنده باشند.

وی همچنین ضمن اشاره به بخش‌های ویژه نمایشگاه گفت: امسال برای تمامی کتاب‌هایی که برگزیده و انتخاب شده‌اند برنامه‌های خاصی داریم؛ این کتاب‌ها شامل آثار برگزیده جشنواره کتاب سال، کتاب فصل، جلال آل احمد، پروین اعتصامی و همینطور آثاری برگزیده در حوزه‌های علمیه می‌شود که آثار اول تا رتبه سوم این جشنواره‌ها در یک جا متمرکز و در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: ناشرانی که در سال 89 کتاب‌هایی بیش از دو بار چاپ داشته باشند این آثار به‌صورت جداگانه در فضای خاص قرار خواهند گرفت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اختصاص یارانه‌ای به مبلغ 2 میلیارد تومان برای حدود 100هزار دانشجوی سراسر کشور جهت خرید کتاب در نمایشگاه امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد که صف‌های طولانی سال گذشته دانشجویان برای دریافت این بن کارت‌ها تجدید نشود.

در پایان صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی به همراه بهمن دری معاون فرهنگی وزیر و رئیس نمایشگاه کتاب، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه وی پیش‌تر گفته بود یکروزه مجوز نشر صادر می‌شود؛ اما شاهد معطل ماندن تعداد زیادی از آثار در ارشاد هستیم، گفت: ما همواره از رسانه‌ها می‌خواهیم در نقل اخبار دقت بیشتری را لحاظ کنند و مورد یا مواردی را که گفته می‌شود، تعمیم ندهند. در گذشته سؤالی درباره زمان مجوز پرسیده شده بود که گفتیم به سرعت این فعالیت‌ها انجام می‌شود و گفتیم مواردی هم بوده است که یکروزه مجوز نشر گرفته‌اند و اصلا نیاز به بررسی نداشته‌اند. اینگونه نیست که همه کتاب‌ها یکروزه مجوز بگیرند.

همچنین بهمن دری در توضیحی در این‌باره عنوان کرد: استنباط از صدور مجوز یکروزه نشر این گمان را در ذهن برخی ایجاد می‌کند که همه آثار اینگونه است؛ درحالی‌که یک دانشنامه 18جلدی را نمی‌شود یکروزه مجوز داد. اما 90 درصد از کتاب‌هایی که برای دریافت مجوز ارسال می‌شوند، یکی دوروزه مجوز می‌گیرند و هم‌اکنون ما طرح‌های بیشتری را داریم برای اینکه چرخه صدور مجوز تسریع شود و براساس این برنامه، سعی می‌کنیم به 50-60 درصد کتاب‌های مشروط به اصلاح در زمان خیلی کوتاهی مجوز بدهیم.

همچنین دری، رئیس نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سؤالی درباره جمع‌آوری کتاب‌هایی حین برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: ناشرانی که می‌خواهند در نمایشگاه کتاب شرکت کنند، ضرورت دارد ضوابط و مقررات نمایشگاه را رعایت کنند و یکی از آن ضوابط، عدم‌ارائه کتاب‌های قدیمی است. بدون تردید کتاب‌هایی که بیشتر از 3سال پیش چاپ شده است، براساس ضوابط و مقررات اجازه حضوردر نمایشگاه را ندارند و ضرورت دارد آثار جدید و تازه به نمایشگاه عرضه شود.

کد خبر 133518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز