همشهری آنلاین: مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد با حضور معاون بین الملل وزیر امور خارجه و جمعی از سفرای کشورهای مختلف عضو این جنبش و سازمان ملل متحد امروز دوشنبه افتتاح شد.

عدم تعهد

مهدی آخوند زاده معاون امور بین الملل و حقوقی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز به کار مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد در تهران که با حضور جمعی از سفرای این جنبش و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل در محل وزارت خارجه برگزار شد، تصریح کرد: زمانی که از حقوق بشر یاد می شود برخی اذهان در خصوص زندانی شدن افراد، محدودیت دسترسی به نیازهای حقوقی و قضایی و برخی دیگر از حقوق اولیه متبادر می شود.

وی افزود: البته حقوق بشر به اولین و اساسی ترین حقوق همچون حق حیات نیز گفته می شود اما بعد از حق حیات کیفیت زندگی اهمیت پیدا می کند.

آخوند زاده با اشاره به کشتارهای صورت گرفته در مناطق مختلف جهان، خاطر نشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم برخی که نگران جنگ و حقوق انسانها بودند جمع شدند و اعلامیه حقوق بشر را اعلام و تصویب کردند.

وی با اشاره به اینکه ایران قربانی رهیافت های خاص حقوق بشر بوده است، عنوان کرد: ایران همواره تلاش کرد این نکته را در جهان مطرح کند که حقوق بشر ما یملک کسی نیست بلکه یک پدیده جهانی و در حال تحول است.

معاون وزیر خارجه با اشاره به تمدن 2500 ساله ایران و تاریخ تعامل دیرینه ایران با جهان بیان داشت: ایران کشوری پیش رو برای ارتقاء ارزش های انسانی بوده است.

آخوندزاده همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد، افزود: یکی از مصوبات این اجلاس ایجاد مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد بود که این مرکز امروز آغاز به کار می کند.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم همه کشورها و فرهنگ ها باید به طور جمعی برای فعالیت پایدار و ماندگار این مرکز برای ارتقاء حقوق بشر در جهان فعالیت کنند و این مرکز محلی برای نزدیک کردن با ادیان و فرهنگ های مختلف است که هدف آن پیگیری صلح و عدالت در جهان است.

معاون وزیر خارجه خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها از جمله ایران به خاطر مسائل سیاسی قربانی حقوق بشر بوده اند و امروز مسائل سیاسی بر حقوق بشر سایه افکنده و امیدواریم با حضور همه اندیشمندان و خیرخواهان خلاء های موجود در بحث حقوق بشر پر شود.

آخوند زاده با بیان اینکه رهیافت سیاه و سفید در حقوق بشر نیابد وجود داشته باشد گفت: همه امروزه می بینیم در دنیا در حوزه حقوق بشر چه اتفاقاتی می افتد باید اصولی که می تواند به ارتقاء حقوق بشر در جهان کمک کند از طریق این مرکز تدوین و به شورای حقوق بشر ارائه شود.

در این نشست کامران هاشمی رئیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی وزارت خارجه نیز درباره برنامه های این مرکز سخنانی مطرح و تاکید کرد: آیات قرآن، متون ادبی همچون اشعار سعدی و اسناد کهن همچون منشور کوروش کبیر 3 نمونه از اسناد فرهنگی ایران در حوزه حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این اجلاس که با موضوع حقوق بشر برگزار شده بود سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت نکرده بودند.

در طی تحولات اخیر منطقه اعتراضات و انتقادات فراوانی نسبت به نقض حقوق بشر در برخی کشورهای منطقه از جمله بحرین و عربستان و ... صورت گرفته است.

 

کد خبر 133991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز