همشهری آنلاین: وزارت‌خانه‌های خارجه آمریکا و انگلیس در اقدامی مداخله جویانه در امور کشورهای دیگر، گزارشی پیرامون حقوق بشر در بیش از 90 کشور جهان منتشر کردند.

دراین گزارش‌ها که حاوی هزاران صفحه مطلب است به موضوع ایران نیز اشاره شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، گزارش وزارت خارجه امریکا زمانی منتشر می‌شود که تنها یک هفته از انتشار گزارش سالانه وزارت خارجه بریتانیا پیرامون وضعیت حقوق بشر در شماری از کشورهای جهان از جمله ایران در سال 2010 گذشته است.

این گزارش سالانه که پیرامون وضعیت حقوق بشر در جهان است روز جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) منتشر شده است.

در این گزارش نقض حقوق بشر در کشورهایی مانند بحرین و لیبی  که اکنون با ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی مواجه هستند، جدی تلقی شده است.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در جهان، جمهوری اسلامی در کنار حکومت‌های عراق، چین، برمه، ساحل عاج، زیمبابوه، اوکراین، روسیه و بلاروس به "نقض جدی حقوق شهروندان" متهم شده است.

درباره این گزارش چند پرسش جدی مطرح است:
آیا موضوع حقوق بشر در کشورهایی نظیر بریتانیا و آمریکا نیز در این دو گزارش مورد توجه و بررسی قرار می گیرند یا خیر؟

دیگر این که این کشورها بر اساس کدام وظیفه جهانی و از سوی کدام سازمان جهانی اقدام به ارائه این گزارش‌ها درخصوص کشورهای دیگر می‌کنند ؟ و پرسش سوم هم این است که از نظر قوانین بین المللی این نوع گزارش‌های یکجانبه می‌تواند دارای آثار حقوقی برای کشورهای دیگر باشد؟ و آیا سازمان ملل چنین وظایفی را برای برخی از کشورهای عضو شورای امنیت خود تعریف کرده است؟

کد خبر 131798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز