گروه حوادث: به‌دنبال وقوع آتش‌سوزی مرگبار در ساختمان نیمه‌کاره‌ای در مشهد که منجر به مرگ 6 کارگر شد، بی‌احتیاطی در هنگام جوشکاری و انبار کردن غیراصولی مواد اشتعال‌زا، یکی از دلایل اولیه این فاجعه اعلام شد.

آتش سوزی

بعدازظهر شنبه گذشته، زمانی که حدود 100 کارگر در یک ساختمان نیمه‌کاره 62 واحدی در مشهد مشغول کار بودند، آتش‌سوزی وحشتناکی رخ داد که به سرعت گسترش یافت و حادثه دردناکی را رقم زد.
آتش‌سوزی از قسمت زیرزمین ساختمان و درست زمانی شروع شد که کارگران قصد داشتند رفته‌رفته برای صرف ناهار، کار را تعطیل کنند. از آنجا که در سقف‌ تمامی طبقات ساختمان، از ماده آکاستیو استفاده شده و این ماده نیز ماده‌ای اشتعال‌زا به‌شمار می‌رود، آتش‌سوزی خیلی زود گسترش یافت و در چشم‌برهم‌زدنی، دود و آتش‌ تمامی ساختمان را در برگرفت.

به‌دنبال این حادثه، کارگرانی که روی داربست فلزی بیرون از ساختمان مشغول کار بودند، با مشاهده شعله‌های آتش با عجله خود را به پایین پرتاب ‌کردند و آنهایی که در طبقات بالایی بودند از پنجره آویزان شده و با فریاد از مردم کمک می‌خواستند. در این بین کارگرانی نیز بودند که در راهروها و طبقات اول ساختمان، گرفتار دود و آتش شده بودند. رضایی، مسئول روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد در گفت‌وگو با همشهری می‌‌گوید: مردم با مشاهده آتش، ماجرا را به آتش‌‌نشانی اطلاع دادند و آتش‌نشانان ایستگاه 23، نخستین تیمی بود که در محل حادثه حضور یافت. وی‌ ادامه می‌دهد: شدت آتش‌سوزی به حدی بود که از ایستگاه‌های دیگر نیز درخواست کمک شد و به این ترتیب آتش‌نشانان 7 ایستگاه آتش‌نشانی مشهد، راهی محل حادثه شدند.

جدال با آتش

با حضور آتش‌نشانان در محل، تلاش برای نجات آنهایی که در داخل ساختمان گرفتار شده بودند، آغاز شد. ماموران با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داشتند، عملیات نجات کارگران از طبقات فوقانی ساختمان را آغاز کردند.همزمان تیم‌های دیگر آتش‌نشانی به مقابله با شعله‌های آتش پرداختند و 20 دقیقه بعد موفق شدند شعله‌های آتش را مهار کنند.درحالی‌که بررسی‌های اولیه نشان می‌داد بر اثر این آتش‌سوزی 7 نفر از کارگران مجروح شده‌اند، امدادگران اورژانس آنها را به بیمارستان انتقال دادند و آتش‌نشانان برای پیدا کردن اجساد جان‌‌باختگان قدم به داخل ساختمان گذاشتند.آنها دقایقی بعد، جسد 6 کارگر را که در این حادثه جان باخته بودند پیدا کرده و بعد از انتقال آنها به خارج از ساختمان، در اختیار پزشکی قانونی قرار دادند.

علت چه بود؟

گرچه هنوز تحقیقات برای مشخص شدن علت دقیق آتش‌سوزی مرگبار ادامه دارد اما گزارش اولیه کارشناسان آتش‌نشانی نشان می‌دهد جوشکاری و عدم‌رعایت اصول ایمنی در قرار‌دادن مواد اشتعال‌زا در طبقه همکف ساختمان، باعث این حادثه شده است. در این گزارش آمده است: طبق گفته شاهدان، در طبقه همکف ساختمان حجم زیادی مواد دی‌پانل و آکاستیو برای استفاده در سقف‌ها وجود داشت، به‌طوری که هنگام جوشکاری در قسمت نصب آسانسور، جرقه‌های جوشکاری و برشکاری روی این مواد اشتعال‌زا افتاده و سبب آتش‌سوزی شده است. حریق از طریق پله‌ها و قسمت آسانسور به سرعت به طبقات دیگر سرایت کرده و باعث شده دود وسیعی در ساختمان پراکنده شود.

به گفته کارشناسان، گاز متصاعد شده از آتش گرفتن مواد دی‌پانل و آکاستیو، سمی به نام سیانید هیدروژن تولید می‌کند که این گاز با یک بار دم و بازدم، منجر به فلج شدن ماهیچه‌های بدن و خفگی می‌شود. به همین دلیل در همان دقایق اولیه حادثه، افرادی که قصد داشتند از طریق پله‌ها از ساختمان خارج شوند، با توجه به دود گرفتگی زیاد، دچار مسمومیت شدید و خفگی شده و در آتش‌ سوخته‌اند.
در ادامه این گزارش آمده، افتادن جرقه‌های جوشکاری و برشکاری روی دی‌‌پانل‌هایی که غیراصولی در طبقات پایین ساختمان انبار شده بود، باعث ایجاد حریق اولیه شده و از طرفی با توجه به اینکه بلوک‌های در حال ساخت با یکدیگر ساخته شده و از هم تفکیک نشده بودند، امکان سرایت آتش‌ به سایر قسمت‌ها فراهم شده بود.

همچنین در اطراف مجتمع ساختمانی در حال ساخت، دیواری از فنس کشیده‌شده بود که چون تنها یک در ورودی در آنجا وجود داشت، این مسئله عبور خودروهای آتش‌نشانی و مانور نیروهای آتش‌نشانی و امدادی را با مشکل روبه‌رو کرده و باعث شدت حادثه شده بود. براساس این گزارش، هم‌اکنون تحقیقات بیشتر درخصوص آتش‌سوزی مرگبار مشهد از سوی کارشناسان ادامه دارد و این در حالی است که پزشکان تلاش گسترده‌ای را برای درمان مجروحانی که در این حادثه دچار سوختگی شدید شده‌اند، آغاز کرده‌اند.

کد خبر 133914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز