همشهری آنلاین: نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان روز یکشنبه در بیانیه ای ضمن اظهار نگرانی از افزایش خشونت‌ها در این کشور اعلام کرد که حملات نیروهای خارجی موجب کشتار غیرنظامیان می‌شود و باید از آنها جلوگیری به عمل آید.

ابراز نگرانی سازمان ملل از افزایش خشونت ها در افغانستان

به گزارش ایرنا، 'استفان دی میستورا' (Staffan de Mistura) در واکنش به اعلامیه تازه طالبان مبنی بر تشدید خشونت ها از هفته آینده در مناطق مختلف افغانستان، گفت: طرف های درگیر جنگ در افغانستان باید مراقب حفظ جان شهروندان غیرنظامی باشند.

وی بابیان اینکه حملات شبانه باعث ایجاد رعب و وحشت میان روستاییان می شود،از نیروهای خارجی خواست در جریان اینگونه حملات، به سنت های افغان ها توجه کنند و غیرنظامیان را مورد حمله قرار ندهند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل همچنین حملات هوایی نیروهای خارجی را یکی از عوامل افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان معرفی کرد و از این نیروها خواست تاکتیک ها و قوانین حملات هوایی را با جدیت رعایت کنند و فقط دشمنان خود را هدف قرار دهند.

وی افزود: 'من از همه گروههای درگیر می خواهم نهایت سعی خود در حفظ جان غیرنظامیان را به کار گیرند'.

سال گذشته میلادی حدود سه هزار غیرنظامی افغان در نتیجه جنگ افغانستان کشته شدند که 25درصد در مقایسه با سال قبل از آن نشان می دهد.

طی سه سال گذشته 9هزار غیرنظامی افغان قربانی جنگ شده اند و جان باخته اند.

دی میستورا گفت: سازمان ملل از طالبان می خواهد کارمندان غیرنظامی دولت، نمایندگان مجلس، اعضای شورای عالی صلح و کارمندان شرکت های داخلی و خارجی را که برای طرح های عمرانی در افغانستان فعالیت می کنند هدف حملات خود قرار ندهند.

طالبان قبلا هشدار داده بودند مقام های دولتی، بزرگان قومی، نمایندگان مجلس و نیز آنانی که در تامین صلح کار می کنند را در تیررس خود قرار می دهند.

نماینده بان کی مون همچنین از همه گروههای درگیر جنگ خواست از حمله به مکان های عمومی از جمله نهادهای دولتی، بازارها و پارک ها اجتناب کنند زیرا قربانیان در این اماکن همه غیرنظامیان هستند.

وی اظهارداشت: طالبان با بمبگذاری بر سر راه خودروها نمی تواند خودروهای نظامی را از وسایط غیرنظامی تشخیص دهد لذا در این میان غیرنظامیان نیز کشته می شوند.

دی میستورا در ادامه خطاب به نیروهای طرفدار دولت افغانستان، گفت: این نیروها باید بیش از همه متوجه غیرنظامیان به ویژه در جریان عملیات های فصل بهار باشند.

وی در پایان با بیان اینکه افغان ها بهای سنگینی برای جنگ در کشور خود پرداخته اند، بار دیگر از طالبان خواست برنامه قبلی خود که حفظ جان غیرنظامیان در آن گنجانده بودند را از سر گیرند.

طی ماههای گذشته بر شدت حملات طالبان افزوده شده است.

تشدید حملات طالبان و قدرت نمایی این گروه درحالیست که آمریکا و انگلیس در تلاش برای تحقق صلح و مذاکره با سران طالبان هستند.

کد خبر 133892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز