همشهری آنلاین: مقام‌های محلی در افغانستان اعلام کردند که درحمله هوایی ناتو حداقل 14 غیر نظامی کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند.

کشته شدن 14 غیرنظامی افغان در حمله هوایی ناتو به استان هلمند

به گزارش ایسنا، یک فرماندار استانی در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دنبال حمله به پایگاه هوایی در منطقه‌ نوزاد در استان هلمند تفگداران آمریکایی خواستار حمایت هوایی شدند.

در این بیانیه‌ آمده است: طی این حمله هوایی ناتو دو خانه نیز مورد هدف قرار گرفت که براثر آن 14 غیر نظامی کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند. در میان کشته شدگان 5 دختر، 7 پسر و دو زن وجود داشته است.

تیم جیمز، یک سخنگوی نیروهای ایساف به خبرگزاری فرانسه گفت: در جریان گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان طی یک حمله ناتو قرار گرفته‌ایم. ما تیمی را برای ارزیابی این موضوع به محل حادثه اعزام کرده‌ایم.

یک بزرگ محلی در منطقه نوزاد به خبرگزاری فرانسه گفت که وی 12 تن از بستگان خود را طی این حادثه از دست داده است.10 تن دیگر از جمله چند کودک زخمی شدند.

تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی در افغانستان پیشتر باعث بروز تنش‌های جدی میان ناتو و دولت افغانستان شده بود.

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان بارها از نیروهای خارجی در این کشور خواسته تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان انجام دهد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که براثر حمله ناتو در جنوب افغانستان 12 کودک و دو زن کشته شدند. این یکی از مرگبارترین حوادث طی حملات نیروهای خارجی در ماه‌های اخیر در افغانستان محسوب می‌شود.

کرزای دستور داده است که وزارت دفاع افغانستان کنترل تمامی حملات شبانه در این کشور را برعهده بگیرد و نیروهای افغانستان باید مسئولیت عملیات‌های حساس را برعهده داشته باشند. افغان‌ها معتقدند که اغلب حملات شبانه باعث بروز تلفات غیر نظامیان می‌شود.

این حمله در حالی انجام شد که قرار است روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان از ژوئیه آغاز شود و تا پایان سال 2014 تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج خواهند شد.

در ماه فوریه چهار روز عملیات مشترک توسط نیروهای افغان و خارجی باعث کشته شدن 64 غیر نظامی در استان کونار شد.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد‌، روز یکشنبه، فرماندار ولایت نورستان افغانستان گفت که در حملات نیروهای ناتو در تاریخ 25 مه (4 خرداد) در شمال شرق این کشور20 مامور پلیس‌، 18 غیر نظامی و حدود 30 عضو طالبان کشته شدند.

در تاریخ 25 مه نبردهای شدیدی میان نیروهای افغان و ناتو که با هلی کوپتر پشتیبانی می‌شدند و همین طور شبه نظامیان طالبان که قصد تصرف ناحیه‌ای در استان نورستان را داشتند رخ داد.

جمال الدین بدر‌، فرماندار نورستان گفت:‌ ماموران پلیس به اشتباه توسط نیروهای خودی کشته شدند.

وی افزود:‌ نیروهای طالبان لباس‌های شخصی به تن داشتند و در جریان درگیری‌ها به منازل مسکونی پناه بردند.

سخنگوی ناتو در افغانستان گفت که این سازمان گروهی را برای بررسی موضوع کشته شدن غیرنظامیان و نیروهای پلیس فرستاده است.

وی افزود: اطلاعات اولیه که ما در اختیار داریم حاکی از این نیست که غیر نظامیان در جریان این حمله کشته شده‌اند.

کد خبر 136385

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز