یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین : عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات بودجه تحقیقات در سال جاری گفت: در لایحه بودجه سال 90، یک ردیف جدید بودجه به نام تامین سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی با مبلغ ده هزار میلیارد ریال اختصاص داده شد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح آخرین وضعیت بودجه بخش فناوری و پژوهش در بودجه 90 پرداخت و افزود: حجم اعتبارات بخش فناوری و پژوهش در بودجه 90 هر چند افزایش چشمگیری داشته، اما اگر این رقم را نسبت به بودجه عمومی بسنجیم، شاهد کاهش آن خواهیم بود.

وی به رقم افزایش و کاهش اعتبارات فناوری و پژوهش در دو سال گذشته و سال جاری اشاره کرد و گفت: حجم اعتبارات درسال گذشته با 46/1 درصد افزایش روبرو بود. در حالی که این عدد در سال جاری به 35/1 درصد نسبت به بودجه عمومی رسید و می‌توان کاهش را در آن دید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رقم اعتبارات پژوهش و فناوری را نسبت به تولید اعتبارات ناخالص داخلی همراه با رشد دانست و تاکید کرد: این رقم در سال 89 حدود 52 دهم درصد بود که در سال جاری به 57 دهم درصد افزایش یافت.

وی از اختصاص یک ردیف جدید بودجه در حوزه پژوهش و فناوری سال 90 خبر داد و گفت: در لایحه بودجه سال 90، یک ردیف جدید بودجه به نام تامین سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی با مبلغ ده هزار میلیارد ریال برای شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شد.

سلیمی با ارزیابی مثبت خود از ردیف های بودجه حوزه پژوهش و فناوری، اضافه کرد: حجم اعتبارات مطلق اعتبارات برنامه پنجم توسعه در سال 90 حدود 78/26 درصد افزایش و رقم آن به دو هزار و 387 میلیارد تومان رسید که گام بلندی از نظر افزایش حجمی برای کشور به شمار می آید.

وی با اعلام اینکه بودجه بخش پژوهش و فناوری دارای 62 ردیف بودجه است ادامه داد: اعتبار تحقیق و توسعه عمومی نیز حدود 56 دهم درصد افزایش یافت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه، دولت موظف شده است نسبت کل بودجه تحقیقات به تولید ناخالص ملی به 3 درصد افزایش یابد.

کد خبر 133864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز