همشهری آنلاین: دولت عربستان با اعلام اصلاح قانون مطبوعات و نشر ، از روز جمعه محدودیت‌های فعالیت رسانه‌ها در این کشور را تشدید کرد.

 عربستان محدودیت های رسانه ها را تشدید کرد

به گزارش ایرنا، رسانه‌های رسمی عربستان اعلام کردند محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها از روز جمعه اعمال شده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه از جده گزارش داد: دولت عربستان تهدید کرد رسانه هایی که ثبات کشور را در معرض خطر قرار دهند یا به روحانیون اهانت کنند با مجازات هایی همچون جریمه مالی و تعطیلی رو به رو خواهند شد.

خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرد انتشار مطالبی مغایر با احکام شریعت اسلامی که مشوق ایجاد اختلال در امنیت کشور یا نظم عمومی یا در خدمت به منافع خارجی و مغایر با منافع ملی باشد در هر رسانه ای در عربستان ممنوع است.

نظام حاکم بر عربستان به مخالفان اجازه فعالیت نمی دهد.

ضوابط جدید محدودیت فعالیت رسانه ها به شکل اصلاحات قانون مطبوعات و نشر، روز جمعه اعلام شد.

در بخشی از اصلاحات قانون مطبوعات و نشر آمده است: ایجاد تفرقه بین مردم، ارتکاب جرم و آنچه به مصالح عمومی در کشور آسیب وارد می کند ممنوع است.

به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی در مناطق مختلف عربستان، اکثر شهروندان این کشور به فراخوان پایگاه فیس بوک برای برگزاری تظاهرات در روز 11 مارس پاسخ مثبت ندادند اما اقلیت شیعه چند راه پیمایی اعتراض آمیز را در منطقه نفت خیز شرقی کشور برگزار کردند.

بر اساس گزارش سازمان 'دیده بان حقوق بشر'  نیروهای امنیتی عربستان، هفته گذشته دو تن از وبلاگ نویس های شیعه را در منطقه شرقی بازداشت کردند. از ماه فوریه گذشته تا کنون 140 تن از اتباع عربستانی بازداشت شده اند.

اصلاحات همچنین هر گونه توهین یا خدشه به احترام و شهرت و شخصیت مفتی عربستان یا اعضای هیئت علمای کشور یا رجال دولت و کارمندان یا اشخاص حقوقی یا حقیقی در مطبوعات را ممنوع کرده است.

اصلاحات قانون مطبوعات و نشر همچنین مجازات های هر یک از تخلف های یاد شده را جریمه ای به ملبغ 500 هزار ریال عربستان (معادل 133 هزار دلار آمریکا) و نیز تعطیلی نشریه یا رسانه متخلف به همراه محروم شدن نویسنده از کار در سایر رسانه ها را اعلام کرد.

کد خبر 133793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز