گروه بین‌الملل: تیراندازی نیروهای امنیتی عربستان به سوی مردم معترض در شرق این کشور، خشم شدید مردم و فعالان سیاسی این کشور را به‌دنبال داشت.

اعتراض مردم عربستان

این در حالی است که جمعه 20 اسفند  که روز خشم مردم عربستان نام‌گذاری شده بود، خیابان‌های بسیاری از شهرها از جمله ریاض شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی عربستان بود. پنجشنبه شب نیروهای امنیتی عربستان اقدام به تیراندازی به سوی تظاهرات آرام مردم در شهر قطیف کردند که این مسئله مجروح‌شدن شدید حداقل 3نفر را به‌دنبال داشت. با وجود اینکه مقام‌های دولتی عربستان برگزاری هرنوع تظاهرات و راهپیمایی را ممنوع اعلام کرده‌اند، صدها نفر از معترضان عمدتا شیعه این کشور در شهر قطیف با برگزاری یک تجمع خواستار آزادی زندانیانی شدند که بدون هیچ اتهامی سال‌هاست در زندان به‌سر می‌برند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که تظاهرات مردم این شهر رو به پایان بود نیروهای امنیتی و پلیس اقدام به تیراندازی به‌سوی مردم و ضرب و شتم آنها با باتوم کردند. همچنین برخی از شاهدان عینی از استفاده نیروهای امنیتی از نارنجک‌های شوک‌‌‌دهنده خبر داده‌اند. پایگاه اینترنتی راصد هم از استفاده نیروهای امنیتی از بمب‌های صوتی خبر داده که این مسئله ترس مردم را به‌دنبال داشته است.
این پایگاه اعلام کرده است که حداقل 12نفر در تظاهرات شهر قطیف زخمی و ده‌ها نفر دیگر بازداشت شده‌اند. دستگیری ماه گذشته شیخ توفیق العامر، روحانی شیعه، که خواهان یک نظام مشروطه سلطنتی شده است اعتراضات زیادی در این کشور به‌دنبال داشت. هر چند وی هفته گذشته آزاد شد اما مردم شهر قطیف خواستار آزادی 9زندانی شیعه شده‌اند که 14سال است بدون هیچ اتهامی در حبس به‌سر می‌برند.

سخنگوی وزارت کشور عربستان روز گذشته تیراندازی به سوی معترضان را رد و اعلام کرد که ماموران پلیس اقدام به تیراندازی به‌صورت هوایی کرده‌اند. وی مدعی شد که تیراندازی در ابتدا از سوی معترضان شروع شده است و تحقیقاتی درباره زخمی شدن معترضان در جریان است.این در حالی است که مخالفان حکومت عربستان با استفاده از سایت‌های اینترنتی خواستار حضور گسترده مردم در تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور از جمله ریاض، جده، مدینه منوره، مکه مکرمه، دمام، الجوف، تبوک، جازان، ابها، نجران، حفرالباطن، الخرج، الباحه، طائف، حائل و بریده برای «انقلاب حنین» شده‌اند.
نگرانی رژیم عربستان از گسترش تظاهرات مردمی پس از تیراندازی شهر قطیف باعث شد که روز گذشته نیروهای امنیتی این کشور در مراکز مهم شهرهای مختلف از جمله پایتخت مستقر شوند.

این در حالی است که مقام‌های بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان هفته گذشته اعلام کردند که هیچ نوع تظاهراتی را تحمل نخواهند کرد. وزارت کشور عربستان به‌دنبال تظاهرات هفته گذشته در شرق این کشور در بیانیه‌ای تاکید کرد که به نیروهای پلیس مجوز داده شده تا علیه افرادی که قانون را نقض می‌کنند، از ابزارهای لازم استفاده کند. در این بیانیه ادعا شده است که راهپیمایی و تحصن، مغایر با شریعت اسلامی و ارزش‌ها و سنت‌های این کشور است. عربستان به‌عنوان یکی از متحدان دیرینه آمریکا کنترل بیش از یک پنجم منابع نفت ‌خام دنیا را در اختیار دارد و کشورهای غربی نگران هستند که بروز ناآرامی در این کشور به بالارفتن شدید قیمت نفت منجر می‌شود. عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی برای کاهش نارضایتی مردم از یک طرح ۳۷ میلیارد دلاری خبر داده و گفته است حقوق کارمندان دولت را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد اما این مسئله فایده‌ای برای حکومت این کشور نداشته است.

بن رودز، مشاور ارشد سیاست خارجی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به گزارش‌ها درباره تیراندازی به مردم در عربستان اعلام کرد: ما بدون شک این شرایط ویژه در عربستان را به دقت زیرنظر خواهیم داشت. بسیاری از فعالان سیاسی عربستان خواستار واکنش جهانی نسبت به سیاست سرکوب رژیم عربستان شده‌ و فتوای برخی مقام‌های مذهبی این کشور درباره حرام بودن تظاهرات را بی‌ارزش دانسته‌اند. گفته می‌شود با نگرانی مقام‌های عربستان به‌ویژه پس از ناآرامی‌ها در کشورهای عربی دیگر، همه مرخصی‌های نیروهای امنیتی عربستان سعودی لغو شده است.

کد خبر 130198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز