شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس انجمن قلب و عروق ایران با اظهار نگرانی از شیوع بیماریهای قلبی و عروقی در کشور، گفت: در ایران درصد بالاتری از شیوع مرگ و میرهای ناشی از بیمارهای قلب و عروق که در دنیا دیده می‌شود وجود دارد که این می‌تواند نگران کننده باشد.

به گزارش مهر، فریدون نوحی در نشست خبری هفدهمین کنگره انجمن قلب و عروق ایران که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، افزود: این کنگره از 20 تا 23 اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که متأسفانه 33 تا 38 درصد مرگ‌ها در کشور به علت بیماری‌های قلب و عروق اتفاق می‌افتد که این موضوع یک اشکال جدی است لذا باید پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی را از زمان جنینی فرد آغاز کرد.

 وی گفت: اینترنت و تلویزیون متأسفانه بلای عظیمی برای گسترش بیماری‌های قلبی و عروق به علت ایجاد عدم تحرک هستند.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 99 درصد درمان‌های رایج در دنیا در زمینه قلب و عروق در داخل کشور انجام می‌شود و نیازی به اعزام بیمار وجود ندارد و تعداد کمی از بیماری‌ها هستند که در خارج از کشور هم هست ولی امکان آن در داخل کشور وجود ندارد.

 وی افزود: در بین کشورهای منطقه در زمینه تشخیصی و درمان بیماری‌های قلب و عروق رتبه اول را داریم و از طرف دیگر فاصله چندانی با کشورهای پیشرفته دنیا نداریم.

 نوحی با اشاره به شیوع بیماری‌های عروق کرونر در کشور تصریح کرد: در این زمینه آمارهای دقیقی نداریم اما مشاهدات نشان می‌دهد این بیماری در جامعه در حال رشد است و گسترش آن به سنین پایین‌تر جامعه رو به افزایش است.

 وی یادآور شد: کنترل عوامل خطر، تعمیر شکل و شیوه زندگی و پرداختن بیشتر به فعالیت‌های فیزیکی و ورزش، کنترل دیابت، چربی و فشار خون و عدم مصرف سیگار می‌تواند این میزان را کاهش دهد.

 رئیس انجمن قلب و عروق ایران خاطرنشان کرد: برای ابتلا به بیماریهای عروق کرونر یک روند اطلاع وجود دارد که متأسفانه در این زمینه روند ابتلای ایرانیان به بیماری‌های عروق کرونر مانند کشورهای پیشرفته است.

 نوحی اضافه کرد: برای اینکه بیماریهای عروق کرونر زودتر از سن معمول یعنی در مردها بالای 45 سال و در زنان بالای 50 سال اتفاق بیفتد، عوامل تغذیه‌ای و عوامل محیطی نقش مهمی دارند.

 وی گفت: پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونر نیازمند زمینه‌های ژنتیکی در خانواده درجه اول و دوم و کنترل چربی به صورت خانوادگی است. لذا اینکه گفته می‌شود سن ابتلا به عروق کرونر در کشور پایین آمده است صحیح نیست.

 رئیس انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز بیماری‌های قلب و عروق ایران گفت: در این سند توجه به امر سلامت دیده شده است تا بتوانیم متوسط عمر افراد را به طور کمی و کیفی افزایش دهیم چرا که بیماری‌های قلب و عروق بالاترین علت مرگ و میر در کشور هستند و مهمترین راهکار آن آموزش به افراد جامعه از سنین پایین است.

 وی با اشاره به نقش تغذیه در ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق تصریح کرد: روغن‌هایی که مصرف می‌شود و غذاهای آماده نقش مهمی در گسترش بیماری‌های قلب و عروق دارند و باید در نظر داشت که خوشمزگی غذا را 3 عامل نمک زیاد، روغن زیاد و شیرینی زیاد ایجاد می‌کند که هر 3 آنها برای سلامت قلب مضر هستند.

 نوحی یادآور شد: مسائلی مانند آلودگی هوا نیز در ابتلا به این بیماری‌ها اثر دارد، همچنین مسائل عصبی و استرس که در آن فرد به طور مداوم تحت استرس باشد احتمال ابتلای او را به بیماری‌های قلبی افزایش می‌دهد وگرنه در بقیه زمینه‌ها، مسائل عصبی به تنهایی نمی‌توانند موجب گسترش بیماری‌های عروق کرونر شوند مگر اینکه فرد بیماری‌ زمینه‌ای و ژنتیکی و قلبی داشته باشد.

 ‌رئیس انجمن قلب و عروق ایران ادامه داد: روغن جدای از عوامل دیگر تغذیه‌ای نقش بسیار مهمی در گسترش بیماری‌های قلب و عروق دارد که به عنوان اصل اول باید گفت، مصرف روغن مایع سالم‌تر از مصرف روغن جامد است به عنوان مثال باید گفت روغن پالم (روغن خرما) که روغن مایع است برای سلامتی قلب خطرناک است و در کشورهای دیگر برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

 وی با بیان اینکه هر روغن مایعی روغن خوبی محسوب نمی‌شود، گفت: ما نمی‌دانیم روغن‌هایی که در شیرینی‌ها استفاده می‌شود یا در برخی رستوران‌ها برای طبخ غذا استفاده می‌شوند چه روغن‌هایی هستند یا اینکه یکبار مصرف می‌شوند یا بیشتر.

 نوحی تصریح کرد: به مسئولان نظارتی پیشنهاد می‌کنیم که در ارزیابی روغن‌ها دقیق باشند و روغن‌ها را به گونه‌ای ارزیابی کنند که برچسبی که روی روغن‌ها خورده می‌شود به طور واقعی با محتویات روغن تطابق داشته باشد.

 وی اضافه کرد: به طور کلی روغن زیتون بهترین روغن استب به شرطی که محتویات آن همان باشد که روی برچسب خورده است و وزارت بهداشت در این زمینه نظارت کافی داشته باشد.

کد خبر 133791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز