همشهری آنلاین: داوود تک‌فلاح، با بیان اینکه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در حال تدوین سرفصل‌های آموزشی پیش‌دبستانی هستند،گفت: به دلیل تدوین سرفصل‌های آموزشی از سوی آموزش و پرورش و بهزیستی فعلاً دست از کار کشیده‌ایم و از انتشار منابع آموزش قرآن پیش‌دبستانی منصرف شده‌ایم.

قرآن

«داوود تک‌فلاح» معاون پژوهش و آموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران‌(ایکنا)، با بیان اینکه سازمان دارالقرآن‌الکریم چندین سال است که وارد حوزه آموزش قرآن (پیش‌دبستانی) شده است، اظهار کرد: با آغاز فعالیت سازمان دارالقرآن‌الکریم در حوزه پیش‌دبستانی چهار طرح با عنوان «آموزش پیش‌دبستانی (1)، (2)، (3) و (4) تدوین شد که طی سال‌های گذشته سه طرح از این چهار طرح که به مباحث مختلف آموزشی برای کودکان پیش‌دبستانی می‌پرداختند مورد استفاده قرار گرفت و اجرا شد.

معاون پژوهش و آموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم با یادآوری اینکه سازمان دارالقرآن‌الکریم در سال 85 به عنوان دبیرخانه نهضت قرآن‌آموزی معرفی شد، عنوان کرد: پس از انتخاب این سازمان به عنوان دبیرخانه نهضت قر‌آن‌آموزی در کشور، بودجه‌ای به صورت محدود تحت عنوان «تشویق قرآن‌آموزی» به سازمان دارالقرآن‌الکریم داده شد که با این بودجه بیش از 100 هزار نفر را نمی‌توانستیم تحت پوشش قرار دهیم.

وی در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه دبیرخانه نهضت قرآن‌آموزی کشور نیاز داشت تا برای انجام کارهای مدیریتی خود از مشارکت سایر سازمان‌ها بهره بگیرد، افزود: در این میان از مشارکت بیش از 12 سازمان عضو دبیرخانه نهضت قرآن‌آموزی کمک گرفته و با اعتبارات استانی محدود و اندک توانستیم بیش از 6 میلیون نفر را تحت پوشش آموزش‌های قرآنی قرار دهیم.

تک‌فلاح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم در حوزه آموزش قرآن پیش‌دبستانی عنوان کرد: هرچند که تألیف کتاب‌های پیش‌نویس برای پیش‌دبستانی را آغاز کرده‌ایم اما به دلیل تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کل کشور در جهت آموزش پیش‌دبستانی منعقد شده ما نیز بلاتکلیف مانده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه میان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی یادآور شد: طبق این تفاهم‌نامه آموزش کودکان بالای چهار سال تا شش سال به عهده وزارت آموزش و پرورش . سه تا چهار سال نیز تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند که و بنا به مصوبه وزارت آموزش و پرورش کودکان چهار تا شش سال بایستی آموزش‌های خود را در مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش ببینند.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش مصوبات و سرفصل‌هایی برای آموزش پیش‌دبستانی پیش‌بینی کرده است، عنوان کرد: سازمان بهزیستی کل کشور نیز سرفصل‌های دروس مهدکودک‌ها را آماده کرده و بنا دارد که کودکان سه تا چهار سال را براساس این سرفصل‌ها آموزش دهد.

معاون پژوهش و آموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم، با بیان اینکه اصول کلی برای آموزش قرآن در مهدهای کودک از سوی سازمان بهزیستی مشخص و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است و وزارت آموزش و پرورش نیز سرفصل‌های خود را تعیین کرده است، گفت: در حال حاضر در حوزه آموزش پیش‌دبستانی مدعی زیاد شده و ما دست نگه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر که مدعی آموزش پیش‌دبستانی زیاد شده و آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی هر یک سرفصل‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اند ما در سازمان دارالقرآن‌الکریم صبر می‌کنیم تا سرفصل‌های این دو نهاد مشخص شود تا کتاب‌های خود را براساس این سرفصل‌ها تدوین کنیم.

معاون پژوهش و اموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم، یادآور شد: در صورتی که این دو نهاد در حوزه آموزش پیش‌دبستانی کتاب‌هایی را برای آموزش قرآن تألیف کنند ما نیز برای آموزش قرآن به کودکان پیش‌دبستانی از این کتاب‌ها بهره می‌گیریم و در غیر این صورت از سرفصل‌های آنان برای تألیف کتاب‌ها و آموزش استفاده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر از انتشار کتاب‌های حوزه پیش‌دبستانی برای سال جدید منصرف شده‌ایم، افزود: اگر در این حوزه کتابی به چاپ برسانیم دچار سه‌گانگی خواهیم شد زیرا در حال حاضر هم وزارت آموزش و پرورش و هم سازمان بهزیستی این کار را انجام می‌دهند. 

کد خبر 132908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز