همشهری آنلاین: سفیران کشورهای اسلامی در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم در آمریکا، با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و بر ضرورت پیشگیری از تکرار چنین فجایعی تاکید کردند.

سازمان ملل

در این دیدار که محمد خزائی، سفیر کشورمان نزد سازمان ملل متحد، سراج الدین اوسلو سفیر تاجیکستان، عبدالله حسین هارون سفیر پاکستان، ماجد عبدالعزیز سفیر مصر، محمد لولکجی سفیر مراکش، ریاض منصور سفیر فلسطین و وافق گوکچین نماینده سازمان کنفرانس اسلامی نزد سازمان ملل متحد حضور داشتند،هیئت سازمان کنفرانس اسلامی، مراتب اعتراض شدید یک و نیم میلیارد مسلمان جهان را به توهین آشکار آمریکائیها به این کتاب آسمانی، به بان کی مون ابلاغ کرد.

حوادث مزار شریف افغانستان نیز که به کشته شدن تعدادی از نیروهای سازمان ملل منجر شد، در این دیدار محکوم و تاکید شد: آنچه در مزار شریف رخ داد، نتیجه و بازتابی از اقدام تحریک آمیز و زشت این کشیش آمریکائی بود.

تاکید بر صلح طلبی آموزه‌های اسلام، لزوم دعوت همگان به بردباری و وظیفه سازمان ملل در تقویت گفتگوی میان پیروان ادیان الهی، از دیگر محورهای این دیدار بود.

در این دیدار همچنین نماینده تاجیکستان به نمایندگی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی متن بیانیه این سازمان در محکومیت قرآن سوزی را قرائت کرد و گفت: باید قبل از اقدام تحریک آمیز این کشیش، از آن جلوگیری می‌شد.

در ادامه این دیدار که بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها صورت گرفت، بان کی مون، قرآن سوزی تری جونز کشیش آمریکائی را تحریک آمیز دانست و بار دیگر آن را قویا محکوم کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: اینک دوران ارتباطات قوی است و عملی در گوشه‌ای از دنیا، بسرعت در بخش‌های دیگر احساس می‌شود و به آن واکنش نشان داده می‌شود.

وی در ادامه به توصیه‌اش به سامپا یا مسئول اسپانیائی اتحاد تمدن‌ها برای محکوم کردن عمل این کشیش آمریکایی اشاره کرد و افزود: بدنبال آن خود نیز اطلاعیه‌ای داده و محتوای پیام سامپایا را قویا تایید می‌کند.

وی به نقش اتحاد تمدن‌ها برای کمک به بردباری جهانی اشاره و تاکید کرد باید بین سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل همکاری نزدیک وجود داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از ابراز همدردی سفیران کشورهای مسلمان با حادثه کشته شدن تعدادی از نیروهای سازمان ملل متحد در مزار شریف افغانستان تشکر کرد

کد خبر 131632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز