همشهری آنلاین: رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت، احکام صادره برای بازیکنان پرسپولیس و استیل‌آذین شامل فصل آینده نیز خواهد شد.

در پی صدور رای کمیته انضباطی درباره بازی تیم های فوتبال پیروزی و استیل آذین نظرات مختلفی درباره این احکام مطرح شد و برخی آن احکام را سنگین و برخی، متوسط و بعضی، سبک می دانند. مجتبی شریفی در مصاحبه با سایت فدراسیون فوتبال در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

  • انتقادهایی از این احکام مطرح شده که بهتر است شما در این باره پاسخ دهید. این که در آیین نامه جریمه سی میلیون تومانی وجود ندارد اما، کمیته انضباطی برای ماتیوس آلونسو و سوشا مکانی این جریمه را در نظر گرفته است.

 - در آیین نامه انضباطی مواد گوناگونی برای اشخاص حقیقی وجود دارد که حداکثر تا سی میلیون تومان هم در آن به عنوان جریمه در نظر گرفته شده است اما، بهتر است دوستان آیین نامه را به خوبی مطالعه کنند.

  • حکم ماتیوس آلونسو و سوشا مکانی این طور اعلام شده که هر کدام 2 ماه محروم شده اند اما، در حکم علیرضا نورمحمدی نکته‌ای وجود دارد این که او به اندازه ماتیوس و سوشا 2 ماه محروم شده در حالی که در بازی درگیر نشده بود.

 - رسیدگی به پرونده ماتیوس و سوشا ادامه دارد. ضمن این که سوشا مکانی، رحمان احمدی و ماتیوس آلونسو و علیرضا نورمحمدی به کمیته انضباطی احضار شدند و تصمیم های بعدی هم در این باره گرفته می‌شود. این درست است که نورمحمدی 2 ماه محروم شده اما مبلغ جریمه‌اش پانزده میلیون تومان است نه سی میلیون. پس جریمه‌اش با اینها یکی نیست. ضمن اینکه اگر حقی هم از نورمحمدی ضایع شده باشد با بررسی مجدد در این باره تصمیم گیری انجام خواهد شد.

  •  اشپیتیم آرفی هم مثل سوشا مکانی نمی‌توانست از طرف کمیته انضباطی به عنوان یکی از دلایل درگیری در نظر گرفته شود. در صحنه خوشحالی گل او به نشانه تمسخر مکانی کمرش را گرفت و ادای او را درآورد. این جزو مصداق‌های تحریک نیست؟

 -این اتفاق در شادی گل او افتاد. اما دلیل نمی‌شود که اگر کسی تحریک کرد این چنین به او حمله شود و جواب این تحریک با زد و خورد داده شود. اصرار به ادامه درگیری باعث شد تا شرایط بازی متشنجش شود و وقایع بعدی اتفاق بیافتد و بازیکنان مرتکب خطاهای شدید شوند که نمونه‌اش خطای ماتیوس روی اشپیتیم بود.

  • احکام صادره مربوط به درگیری‌های داخل زمین بازی و در حین بازی است یا اینکه شامل درگیریهای بیرون از زمین مثل درگیری در راهروهای رختکن و تونل ورزشگاه هم شده است؟

  -شامل درگیریهای داخل زمین و بخشی از درگیری‌های خارج از زمین است که به این درگیری‌ها هم رسیدگی می‌شود. باز هم می‌گویم بخشی از تخلف داخل مستطیل سبز بوده و بخشی از آن خارج از مستطیل سبز که باز هم رسیدگی به این تخلفات ادامه دارد، اگر اینطور نبود که برخی را دوباره احضار نمی‌کردند.

  • درباره ماهیت احکام سوالاتی وجود دارد. اول به این سوال پاسخ دهید که بازیکنان و محرومان در کمیته استیناف به چه چیزی می‌توانند اعتراض کنند؟

  محرومیت‌ها قابل اعتراض نیست و تنها بحث پرداخت جریمه‌هاست که می‌توان به آن اعتراض کرد.

  •  بحث بعدی درباره محرومیت مدت زمانی است، این دو ماه دقیقا یعنی چه؟ یعنی اردیبهشت و خرداد، یا نه یعنی ماهی که در آن مسابقه فوتبال رسمی برگزار شود . یا اینکه از 4 بازی در لیگ برتر این فصل و 4 بازی در لیگ فصل آینده محروم خواهند بود؟

 -2 ماه یعنی 2 ماه مفید. یعنی اگر در ماه آینده 4 بازی لیگ برگزار شود و بازیهای جام حذفی هم باشد. بازیکنانی که 2 ماه محروم شده‌اند نمی‌توانند بازی کنند. بگذارید دقیقتر بگویم ، فرض کنید در ماه آینده قرار است 10 بازی لیگ برتر و جام حذفی برگزار شود و ماه بعد بازیها تعطیل است. بازیکنان محروم شده در ماهی که قرار 10 بازی انجام شوند محرومند. در ماه بعد که هیچ بازی برگزار نمی‌شود دلیلی ندارد که حکم اجرا شود. اما به محض اینکه لیگ برتر فصل جدید شروع شد و یا جام حذفی همزمان با لیگ برتر شروع شد در بازیهای رسمی ماه دوم این بازیکنان محروم هستند. حالا می‌خواهد 8 بازی باشد می‌خواهد 18 بازی باشد. اما برای اینکه سوال شما را جواب بدهم شامل لیگ برتر فصل بعد هم خواهد شد.

  •  در تاریخ فوتبال ایران شاید 20 یا 30 باری از این نوع درگیری‌ها اتفاق افتاده باشد. برخی اعتقاد دارند که احکام صادره به اندازه کافی سنگین و بازدارنده نیست. به عنوان مثال در داربی سال 73 یا 79 چنین درگیرهایی پیش آمد اما محرومیت‌های یک و حتی 2 و 3 ساله در نظر گرفته شده بود. برخی انتظار داشتند که احکام سنگین‌تر باشد.

 -من این 2 بازی که شما می‌گویید را دیده‌ام و درگیریها آنها به مراتب شدیدتر و تحریک کننده‌تر بود، ضمن اینکه به گفته خود شما داربی بوده است. ثانیا ملاک رای گذشته نیست. ثالثا آیندگان هم نباید رای ما را ملاک قرار دهند. ما نباید نسبت به گذشته و آیندگان نسبت به ما ملاک‌ها را بسنجند. این اختلاف نظر درباره احکام نشان می‌دهد که وحدت نظر وجود ندارد و امیدواریم که این اتفاق باعث شود تا همه به وحدت نظر برسند.

  • در یک برنامه تلویزیونی کارشناس داوری احکام کمیته انضباطی را آبکی نامید.

 - به نظر من آقای محمد فنایی همانطور که گفتید کارشناس داوری است و در امور انضباطی مسلما صلاحیت اظهارنظر را ندارد. از ایشان تعجب می‌کنم و گلایه دارم. مسلما کسی می‌تواند در این باره اظهارنظر کند که مسلط به قوانین انضباطی و حقوقی باشد.

  •  آیا به نظر شما داور بازی نمی‌توانست با دادن اخطارها و اخراج کردن چند بازیکن در صحنه درگیری اول مانع از اتفاق افتادن درگیری دوم شود؟

 -همانطور که گفته ام دوست ندارم در زمینه داوری صحبت کنم، چرا که در این زمینه تخصصی ندارم.

  •  سوال بعدی درباره مسئله رعایت بازی جوانمردانه است. در یک برنامه تلویزیونی کارشناس حقوقی فوتبال عقیده داشت چون همه قوانین و آئین نامه‌های فوتبال از طرف فیفا ابلاغ می‌شود لذا بازی جوانمردانه جزو اصول است پس همانطور که قوانین و آئین نامه‌ها لازم الاجرا هستند، بازی جوانمردانه هم لازم الاجراست؟

 -بازی جوانمردانه رعایت انصاف در مقابل تیم حریف است. در واقع فیر پلی انصاف در برابر انصاف است. این درست که بازی جوانمردانه هم توسط فیفا توصیه شده است اما تاکید نشده که حتما فیر پلی رعایت شود. البته من دراین باره می‌خواهم بگویم زمانی که بازیکنی مصدوم می‌شود داور در آن صحنه تشخیص می‌دهد که او مصدوم شده یا نه و بازی را متوقف می‌کند.بارها از این نوع صحنه‌ها دیده‌ایم که وقتی داور تشخیص داده، با اینکه بازی در جریان بوده، اما سوت زده و بازی متوقف شده است. دو طرف هم بازی جوانمردانه را رعایت نکرده‌اند. اما اگر سوت نزد و بازی را متوقف نکرد الزامی نیست بازی جوانمردانه رعایت شود. ما نمی‌توانیم در این باره حکم دهیم که چرا رعایت شده یا نشده. واقعیت دارد یا ندارد، مصدم شده یا تمارض کرده، همانطور که کمیته انضباطی در بازی استقلال -سایپا که امید شریفی نسب که بازی جوانمردانه را رعایت نکرد و استقلالی‌ها اعتراض کردند و جنجال شد ما گفتیم کار سایپا اخلاقی نبود اما تنبیه و محکومیتی ندارد. صحنه دیگری که یادم است، شرایط دیگری اتفاق افتاد. در داربی استقلالی‌ها بازی جوانمردانه را رعایت نکرده‌اند و توپ ناشی از بازی کردن استقلال در حالی که بازیکن روی زمین افتاده بود، برگشت و به محسن خلیلی رسید و گل تساوی پیروزی به ثمر رسید.

  • علی دایی و صادق درودگر به کمیته انضباطی احضار شده‌اند؟

  -نه.احضار نشده‌اند. برای ادای پاره ای از توضیحات دعوت شده‌اند.

  • گزارشاتی که به دست شما رسید، فحاشی نسبت به دایی یا دایی نسبت به برخی از بازیکنان در آن نبود؟ با اینکه در تصاویر تلویزیونی عصبانیت دایی و برخی از بازیکنان استیل آذین مانند مهدوی کیا و اکبر پور دیده می‌شد؟

 -در گزارش نامی از فحاشی برده نشده بود. در آن لحظه همه عصبانی بودند ولی من مفسر عصبانیت و تصاویر تلویزیونی نیستم.

کد خبر 132829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز