همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آخرین تحولات در رابطه تهران با مصر، بحرین، اتحادیه اروپا، انگلیس و گروه 1+5 به خبرنگاران توضیح داد.

 به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست که در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت مهندسان ایرانی ربوده شده در افغانستان، گفت: پس از انتشار خبر ربوده شدن تعدادی از مهندسان ایرانی در افغانستان بلافاصله موضوع از طریق مرکز و سفارت افغانستان در تهران و سفارت کشورمان در کابل پی‌گیری شد و تماس‌های مختلفی با مقامات سیاسی و نیروهای مرزبانی افغانستان گرفته شد و حاصل این پی‌گیری‌ها اطلاع یافتن از سلامتی این افراد و تاکید بر مسئولیت بالای دولت افغانستان در زمینه‌ حفظ جان اتباع ایرانی و پی‌گیری افغانستان برای آزادی هرچه سریع‌تر آن‌ها بود.

 او افزود: این گروه از مهندسان ایرانی که در پروژه‌ی عمرانی در افغانستان مشغول هستند به همراه تعدادی از اتباع افغان ربوده شده‌اند و پی‌گیری‌ها برای آزادی هرچه سریع‌تر آن‌ها در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد و اقدامات در حال انجام است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان هم‌چنین درباره‌ سفر خزایی به مصر و انتشار اخباری مبنی بر ساخت سفارت‌خانه‌ها و تعیین سفیر از سوی دو کشور گفت: استقبال از برقراری رابطه از سوی مقامات مصری و ایرانی اعلام شده است.

 مهمان‌پرست ادامه داد: ما این توسعه‌ روابط را به نفع دو ملت و منطقه می‌دانیم و در اولین فرصتی که زمینه‌ توسعه‌ی روابط به صورت رسمی به وجود بیاید آن را دنبال خواهیم کرد.

 سفر خزایی به مصر در چارچوب روابط دوجانبه نبود

 وی توضیح داد: سفر خزایی به مصر در قالب نشست تخصصی بود که از سوی سازمان ملل برگزار شده بود و در آن چارچوبی برای روابط دوجانبه تعریف نشده بود. اخباری هم که در مورد تعیین سفیر مطرح می‌شود مقداری بر اساس حدس و گمان و عجولانه است. هرچند که ما آمادگی داریم به محض این‌که زمینه به وجود بیاید گام‌های جدی و عملی برداریم.

دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه‌ کشورمان درباره اظهارات وزیر خارجه‌ بحرین مبنی بر این‌که تا زمانی که ایران تهدیدی برای کشورهای عربی خلیج فارس است نیروهای عربستان و امارات خاک بحرین را ترک نخواهند کرد، گفت: موج بیداری در بین ملت‌های منطقه ایجاد شده و این موج به دنبال خود تغییراتی را در هر کشوری ایجاد خواهد کرد.

 مهمان‌پرست افزود: راه حل مواجهه با این موج مردمی، برآورده کردن مطالبات مردم و تحقق خواسته‌های آن‌هاست. رویکرد سرکوب و خشونت و به‌کارگیری نیروهای نظامی توسط مقامات یک کشور و یا دخالت کشورهای دیگر در این زمینه رویکردی اشتباه و انحرافی است. آن‌چه که می‌تواند به اقتدار دولت‌ها کمک کند همراه شدن با خواسته‌های مردم و تحقق آن‌هاست.

 او ادامه داد: این‌که اتهاماتی به سایر کشورها وارد شود تا در بحرانی که با آن روبه‌رو هستند بخواهند چاره‌جویی کنند رویکرد درستی نیست و راه حل مساله نخواهد بود. هرچه شدت سرکوب مردم و توجه نکردن به خواسته‌های آن‌ها افزایش یابد سرعت تغییرات و کیفیت تغییر در آن کشورها افزایش خواهد یافت. بارها اعلام کرده‌ایم به هیچ وجه دخالت در امور کشورها در دستور کار سیاست خارجی کشورمان نیست و جزء اصول سیاست خارجی کشور ما احترام به حاکمیت کشورها و برقراری روابط بر اساس احترام متقابل خواهد بود.

  اظهارات مقام‌های بحرینی نوعی فرار به جلو است

 وی تاکید کرد: به هیچ وجه ادعاهایی که در رابطه با ایران مطرح شده است را درست نمی‌دانیم و آن را نوعی فرار به جلو تلقی می‌کنیم. برای این‌که در مواجهه با خواسته‌های مردمی، برخی از دوستان سعی می‌کنند صورت مساله را تغییر دهند.

 این دیپلمات وزارت خارجه با بیان این که کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و با درایت مراقب فتنه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی در منطقه باشند، خاطرنشان کرد: هدف نهایی آن‌ها ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی و دور کردن آن‌ها از یکدیگر است. به هر میزان کشورهای منطقه مقتدرتر باشند و از حمایت مردمی بالاتری برخوردار باشند و رویکرد همکاری و همگرایی را دنبال کنند برای رشد و توسعه‌ی منطقه موثرتر خواهد بود و امنیت و ثبات را تقویت می‌کند و این چیزی نیست که خوشایند رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشد. بنابراین فتنه‌های مختلفی را در دستور کار گذاشته‌اند. انتظار ما این است که مقامات کشورهای منطقه هوشیار باشند و با درایت با این فتنه‌ها برخورد کنند. البته مردم در کشورهای منطقه‌ ما هوشیار هستند و متوجه همه‌ فتنه‌ها خواهند بود.

 وظیفه‌ داریم از هر تعرضی به سفارت‌خانه‌ها جلوگیری کنیم

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد ادعای معاون وزیر خارجه‌ عربستان مبنی بر این‌که دیپلمات‌های‌شان در ایران امنیت ندارند، گفت: امنیت سفارتخانه‌ها جزو اصول اساسی هر کشوری است که نسبت به حفظ جان دیپلمات‌ها و امنیت سفارت‌خانه‌ها اقدام کند. ما نیز به نوبه‌ی خود این کار را انجام می‌دهیم. البته مردم کشور ما نسبت به اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد حساس هستند و با دقت و ظرافت این مسائل را پی‌گیری می‌کنند و احساسات خود را بیان می‌کنند.

 مهمان‌پرست ادامه داد: البته این بیان احساسات مردم نباید لطمه‌ای به کار سفارت‌خانه‌ها وارد کند و وظیفه‌ی ما این است که از هرگونه تعرضی نسبت به سفارت‌خانه‌ها جلوگیری کنیم و این کار را انجام می‌دهیم و معتقدیم جزو اصولی است که هر کشوری باید آن را دنبال کند.

 خبرنگار دیگری به اظهارات نتانیاهو در مورد این‌که ایران تلاش می‌کند بر امواج خیزش‌های جاری سوار شود و از آن سوءاستفاده کند و انقلاب ایران را به کشورهای منطقه صادر کند اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: اظهارات مقامات صهیونیستی به خاطر عصبانیت آن‌ها از حرکت‌های مردمی در منطقه و احساس خطر و نگرانی است که با آن روبه‌رو هستند. آن‌ها فکر می‌کنند اگر مردم در منطقه در تعیین سرنوشت خود دخالت و مشارکت بیش‌تری داشته باشند و دولت‌های منطقه با حمایت مردمی خود اقتدار بالاتری به دست آورند، منافع رژیم صهیونیستی به شدت تهدید خواهد شد. بنابراین اظهارات آن‌ها از سر نگرانی و برای ایجاد فتنه و متهم کردن کشور ما و برخی کشورهای دیگر به خاطر وضعیتی است که با آن روبه‌رو هستند.

 وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات ضدایرانی مقامات عربستانی گفت: اگر برخی از مقامات کشورهای منطقه‌ ما در همین مسیر صحبت می‌کنند نشان می‌دهد که اسیر این فتنه و ترفند صهیونیستی شده‌اند. باید با درایت و هوشیاری نسبت به آن‌چه که از سوی رژیم صهیونیستی و حامیان آن برخورد کنند و بیش‌تر منافع کشورشان و خواسته‌های ملت‌شان را در دستور کار قرار دهند.

 او در مورد اقدامات ایران درباره تحولات منطقه و حمایت از مردمی که در این کشورها مورد ظلم واقع شده‌اند، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی در بیان خواسته‌های ملت‌های منطقه و دفاع از آن‌ها تحرک جدی داشته است و به مقامات کشورها نسبت به برآورده کردن خواسته‌های مشروع ملت‌شان توصیه‌هایی داشته است.

 مهمان‌پرست ادامه داد: وزیر امور خارجه در تماس‌های تلفنی و مکاتبه‌ای با شخصیت‌های سیاسی و بین‌المللی خواستار توجه مردم دنیا و سازمان‌های بین‌المللی و مقامات کشورها و تاکید بر مسوولیت آن‌ها در قبال این اتفاقات شده‌اند و خواسته‌اند که استانداردهای دوگانه در رویکردهای کشورهای غربی کنار گذاشته شود و با اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد گزینشی برخورد نکنند.

 دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه افزود: صالحی تماس‌های متعددی با سفیران کشورهای مختلف داشته است که برخی از اعضای شورای امنیت نیز در میان آن‌ها هستند و به آن‌ها مسئولیت تاریخی‌شان تذکر داده شده و از آن‌ها خواسته شده با ادامه‌ی سکوت خود در این جنایات شراکت نداشته باشند. معتقدیم وظیفه‌ انسانی همه‌ی افراد و به‌ویژه مقامات کشورها این است که از هر راه ممکن برای جلوگیری از سرکوب مردم و کشتاری که صورت می‌گیرد اقدام کنند و برای همه‌ حرف‌هایی که ادعای آن را می‌کردند و بحث‌هایی که همواره در زمینه‌ دموکراسی داشته‌اند شاهد اقدامات جدی و به دور از استانداردهای دوگانه باشیم.

  هرگاه 1+5 آمادگی داشت ما آماده‌ ادامه دادن مذاکرات هستیم

 خبرنگاری به اظهارات وزیر امور خارجه اشاره کرد که گفته بود اشتون نامه‌ای به جلیلی نوشته است و قرار است جلیلی نیز پاسخی برای این نامه تهیه کند، محتوای این مکاتبات چیست؟ که مهمان‌پرست گفت: در چارچوبی که در اجلاس ژنو 3 طراحی شد و بحث‌ها اجلاس استانبول، ما هم‌چنان آمادگی داریم قدم‌های بعدی را برداریم. هرگاه این آمادگی در طرف مقابل باشد ما آماده‌ دنبال کردن این موضوع هستیم. حتما مواردی که در دستور کار می‌تواند قرار گیرد شامل موضوعاتی است که در رابطه با آن قبلا تفاهم شده است و به هیچ وجه بحثی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات نخواهد بود.

 وی تاکید کرد: ما معتقدیم مسیر فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به صورت طبیعی طی می‌شود اما در مورد چارچوبی که با یکدیگر برای سایر موضوعات و مواردی که اشتراک نظر داریم تفاهم کردیم آمادگی ادامه‌ی مباحث را داریم.

 مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره انجام تغییرات و بازنگری در تشکیلات وزارت خارجه گفت: حدود 90 درصد آن‌چه که باید ساختار جدید وزارت خارجه را شکل دهد مشخص شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. این تغییر ساختار و بازنگری در ساختار تشکیلاتی برای تقویت توانایی‌های وزارت خارجه برای انجام اهداف و سیاست‌هایی که در شرایط حاضر باید با قدرت صورت گیرد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد برگزاری نشستی مطبوعاتی از سوی علی‌اکبر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه و پاسخگویی به خبرنگاران نیز گفت: این نشست در آینده‌ نزدیک برگزار خواهد شد. حجم تحولات در منطقه و بین‌الملل بالاست و فرصت برای رسیدن به کارهای رسانه‌ها بسیار محدود شده است و صالحی به شدت درگیر مباحث منطقه‌ای و پی‌گیری موضوعات مربوط به مسائل منطقه و بین‌الملل است ولی به ارتباط با رسانه‌ها توجه ویژه دارد.

 او در ادامه در مورد تمدید موافقت‌نامه‌ امنیتی عراق ـ آمریکا نیز گفت: مسائل داخل عراق توسط مقامات عراقی در حال پی‌گیری است. آن‌ها نسبت به استقلال کشورشان بسیار جدی هستند و مسیری را دنبال می‌کنند که خواسته‌ مردم کشورشان است و ما به عملکرد دوستان خود در عراق و درایتی که در تدبیر مسائل داخلی خود دارند احترام می‌گذاریم. امیدواریم با حضور مقتدرانه‌ کشورهای مختلف در منطقه و پی‌گیری مباحث مربوط به امنیت در داخل کشورها توسط مقامات همان کشور شاهد ادامه‌ حضور نیروهای خارجی نباشیم و هرچه سریع‌تر آن‌ها این منطقه را ترک کنند.

رفتار اتحادیه اروپا تقلید بی‌منطق از رفتار آمریکاست

 مهمان‌پرست در مورد اقدام اتحادیه‌ اروپا برای قرار دادن نام تعدادی از مقامات کشورشان در فهرست تحریم‌ها گفت: این‌ها اقدامات سیاسی است که بهانه‌ آن موضوعات حقوق بشری است. معتقدیم این رفتار نوعی تقلید بی‌منطق از رفتار مقامات آمریکایی است و به صورت سیاسی بدون توجه به مسائل واقعی حقوق بشری دنبال می‌شود. هدف آن فشار آوردن به ملت ما است و واکنش نشان ندادن جدی از سوی مقامات اروپایی نسبت به آن‌چه که در سرکوب مردم کشورهای منطقه صورت می‌گیرد، واقعی نبودن ادعای آن‌ها را در بحث حقوق بشر به اثبات می‌رساند. این‌گونه اقدامات نوعی فرافکنی و برخورد گزینشی و دوگانه است و هیچ‌گونه اعتباری از نظر ملت ما ندارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در ادامه در مورد اقدامات سفارت انگلیس در تهران در انتشار برخی عکس‌ها و مطالب در وب‌سایت این سفارت‌خانه گفت: حساسیت‌های لازم در این رابطه وجود دارد و متناسب با اقداماتی که این سفارت انجام می‌دهد برخورد مناسبی صورت می‌گیرد و تذکرات جدی به آن‌ها داده می‌شود.

 وی تاکید کرد: نتیجه‌ توجه نکردن به احساسات مردم ما و تداوم روش‌های مداخله‌آمیز در مسائل داخلی کشور ما حتما آن‌ها را در روابط خوب با کشور ما دچار مشکل خواهد کرد. راه‌حل توسعه‌ روابط، دخالت در امور داخلی کشورها نیست و باید کشورهای غربی آن را بدانند و مسیر اشتباه خود را تکرار نکنند و سعی کنند به مسائل داخلی خود بپردازند.

 نقض حقوق بشر در انگلستان به فراوانی قابل مشاهده است

 مهمان‌پرست ادامه داد: آن‌چه که به فراوانی قابل مشاهده است نقض جدی حقوق بشر در این کشورهای غربی به‌ویژه در انگلستان است که در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم خود پرونه‌ سیاهی دارند. آن‌ها بهتر است به مسائل داخلی خود توجه کنند و ادعای طرفداری از حقوق ملت‌ها را در منطقه‌ ما نداشته باشند که به هیچ وجه کسی از این رفتارها استقبال نخواهد کرد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد پی‌گیری سرنوشت نصرت‌الله تاجیک ـ سفیر پیشین ایران در اردن ـ نیز گفت: یکی از مواردی که در زمینه‌ نقض حقوق بشر توسط دولت انگلستان انجام شده است حصری است که برای تاجیک ایجاد کرده‌اند که کاملا بدون منطق و بدون استناد حقوقی این رویه‌ی غیر قابل قبول را دنبال می‌کنند. ما در پی‌گیری‌های خود از آن‌ها خواسته‌ایم دست از پی‌گیری سیاست‌های کورکورانه‌ی مقامات آمریکایی بردارند و نسبت به نقض حقوق بشر به‌ویژه در مورد تاجیک و آزادی هرچه سریع‌تر ایشان اقدام کنند.

 او در مورد سفر صالحی به امارات نیز برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک دو کشور گفت: تاریخی برای توافق میان دو کشور در دستور کار قرار دارد. به محض این‌که این تاریخ نهایی شود در چارچوب توسعه‌ همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور سفر صالحی انجام می‌شود.

 مهمان‌پرست در مورد اظهارات برخی مقامات عربستانی در مورد تهدید ایران به قطع رابطه نیز گفت: ما تاکید کرده‌ایم موضع اصولی کشور ما توسعه‌ همکاری با کشورهای منطقه و ایجاد وحدت در جهان اسلام است. هر تلاشی در جهت ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی و بر هم زدن وحدت جهان اسلام تنها منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در منطقه‌ ما تامین خواهد کرد. معتقدیم روش‌های اشتباه در برخورد با مطالبات مردمی می‌تواند تبعات سنگینی را برای کشور منطقه داشته باشد. بهتر است هرکدام از این کشورها با حفظ احترام حاکمیت ملی سایر کشورهای منطقه به انجام کارهایی که می‌تواند مطالبات مردمی را تحقق بخشد و میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه نزدیکی ایجاد کند تلاش کنند و از رویکردهای اشتباه که می‌تواند زخم‌های عمیق ایجاد کند و برای دولت‌های منطقه هیچ‌گونه زمینه‌ای برای اقتدار باقی نخواهد گذاشت پرهیز کنند.

 سازمان کنفرانس اسلامی سکوت نکند

 در ادامه خبرنگاری درباره واکنش سازمان کنفرانس اسلامی به جنایت‌ها در منطقه پرسید که مهمان‌پرست به تماس‌های صالحی با مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: حتما سازمان کنفرانس اسلامی نیز مانند برخی مجامع بین‌المللی دیگر می‌تواند اقدامات مفیدی را انجام دهد و انتظار از این سازمان این است که سکوت نکند و با تحرک قابل قبول خود وارد صحنه شود و مانع این رفتارهای غیر قابل توجیه درخصوص تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم منطقه و خواسته‌های مشروع آن‌ها شود.

مهمان‌پرست در ابتدای این نشست، ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، به مسلمانان جهان گفت: باید این ایام را به‌ویژه به کسانی تسلیت گفت که در این ایام در شرایط بسیار سخت به سوگواری مشغول هستند و به خاطر این سوگواری مورد هجوم غیرانسانی قرار می‌گیرند.

 او هم‌چنین روز ارتش را به مردم ایران تبریک گفت و تاکید کرد: از اقتدار نیروهای نظامی اظهار خوشحالی می‌کنیم. این اقتدار موجب ثبات و امنیت هرچه بیش‌تر منطقه خواهد بود.

کد خبر 132809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز