همشهری آنلاین: رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص آینده روابط ایران با مصر، بازگشت سفرای ایران و کویت به محل ماموریت خود و آخرین اظهارات باراک اوباما مواضع ایران را بیان داشت.

 به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر اوباما در مورد خاورمیانه گفت: سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مورد توجه کشورهای منطقه بوده است. شاید ریشه اصلی حرکت و اعتراض مردم در کشورهای مختلف به سیستم‌های وابسته‌ای که در این کشور حاکم بوده بر می‌گردد. در این کشورها معمولا سعی می‌شده منافع کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی را به منافع ملت‌ خود ترجیح دهند.

 وی ادامه داد: آقای اوباما در اظهاراتی که روز پنج‌شنبه داشته است در اولین جملات خود عبارتی را به کار برده است که به نظر ما چکیده اظهاراتش را می‌توان در این عبارت بررسی کرد.وی به فصل جدیدی از سیاست‌خارجی آمریکا در رابطه با منطقه اشاره می‌کند. آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که حرکت مردم و بیداری آنها در جهت اعتراض به سیاست‌های غلطی است که آمریکایی‌ها در طول سالیان گذشته در مورد حمایت از رژیم‌های وابسته داشته‌اند. تنها چیزی که برای آنها اهمیت نداشت حقوق مردم بود و در حال حاضر که مشاهده کرده‌اند مردم به خیابان‌ها آمده‌اند و می‌خواهند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند چهره جدید آمریکا را می‌ خواهند نشان دهند که همان سیاست‌های قبلی است که فقط ،‌فقط ظاهری جدید دارد.

 مهمان‌پرست ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا بتوانند حضور خود را همچنان با چهره‌ای جدید داشته باشند.

 سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: باید دید اهداف نهایی آمریکایی‌ها در منطقه چیست. اگر به اشتباهات گذشته اعتراف می‌کردند و در جهت اصلاح سیاست‌های غلط گذشته حرکت می‌کردند ممکن بود این تغییر در ذهن مردم باورکردنی باشد اما اگر سیاست‌های جدید آنها را نیز بررسی کنیم امر جدیدتری را نسبت به سیاست‌های سابق نمی‌توان یافت مهمترین وسیله‌ای که آمریکایی‌ها در حال حاضر نگران آن هستند بحث منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است. آنها احساس کرده‌اند با بیداری اسلامی و حرکت مردم به خصوص در مصر و کشورهای خاورمیانه منافع رژیم صهیونیستی تهدید شده است. آنها می‌خواهند به هر قیمتی این منافع را حفظ کنند بنابراین صحبت از طرح سازش و یا مباحثی می‌کنند که بتوانند مساله ریشه‌دار فلسطین را به شکلی به سرانجام برسانند.

 وی تاکید کرد: وقتی اهداف اصلی تغییر نمی‌کند فکر می‌کنیم فقط تغییر ظاهری و تغییر چهره جدید آمریکایی‌ها را شاهدیم و مردم متوجه ظاهری بودن اظهارات اخیر اوباما هستند.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح بازگشت مرزهای 1967 که از سوی آمریکا مطرح شده است می‌تواند تاثیری در تغییر وجهه آمریکا و دیدگاه‌های مردم داشته باشد، گفت: آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند با بزرگنمایی طوری عنوان کنند که اتفاق تاریخی‌ای در حال وقوع است و برای انتشار سخنان اوباما از شگردهای تبلیغاتی استفاده کردند و بسیار به این نکته می‌پرداختند که مثلا این مساله را به عنوان دستاورد بزرگ برای جهان اسلام یا مردم فلسطین جلوه دهند در حالی که هنوز صحبت‌های او تمام نشده بود که با مخالفت رژیم صهیونیستی روبرو شد و اعلام کرد که این مسائل را نخواهند پذیرفت. در حالتی این سخنان ادامه داشت که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی ادامه داشت و پروژه جدیدی را شروع کرده بودند ضمن اینکه حتی اگر به فرض محال این اتفاق بیفتد و به مرزهای 1967 برگردند تنها 20 درصد سرزمین فلسطین در اختیار مردم این کشور قرار می‌گیرد و این هیچ چیزی از خواسته‌های اصیل مردم کم نمی‌کند. مردم فلسطین به دنبال سرزمین خودشان هستند و می‌خواهند تجاوزگران این سرزمین را ترک کنند و مردم خودشان در تعیین سرنوشت کشورشان نقش داشته باشند.

 در خاورمیانه جدید مردم به دنبال استقلال واقعی خود هستند

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که این اظهارات با چه هدفی در این مقطع زمانی برگزار شد؟ گفت: ما در حال حاضر شاهد شکل جدیدی از خاورمیانه هستیم. در خاورمیانه جدید برخلاف آنچه که آمریکایی‌ها به دنبال ترسیم آن هستند مردم به دنبال استقلال واقعی خود هستند البته ممکن است این پروسه‌ای زمان‌بر باشد اما به هر حال این حرکت آغاز شده است. این مساله‌ای است که قطع وابستگی‌ها به کشورهای فرامنطقه‌ای و تهدید منافع رژیم صهیونیستی را در بر دارد.

 مهمان‌پرست ادامه داد: آمریکایی‌ها با توجه به این موارد به دنبال سیاست‌های جدید هستند و سیاست‌های گذشته دیگر جواب نمی‌دهد آنها در طول 50 سال از برخی رژیم‌های حاکم بر منطقه حمایت کردند و شاید انگیزه اصلی مردم از حرکت‌ها اعتراض به همین مداخلات است.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان اعلام کردند مساله بن‌لادن نیز خاتمه یافت، گفت: آنها می‌خواهند اعلام کنند آن موضوعات دیگر تمام شد و ما با شکل جدیدی روبرو هستیم و برنامه جدیدی نیز خواهیم داشت.

 وی گفت: صرف‌نظر از اینکه داستان بن‌لادن و القاعده به چه صورت بود و چه کسانی از آن حمایت کردند و چگونه تشکیل شد بهانه حضور آمریکایی‌ها در منطقه و لشکرکشی به افغانستان مبارزه با تروریسمی بود که بن‌لادن را مسئول آن معرفی می‌کردند.

 دنیا جدی بودن آمریکا را در مبارزه با تروریسم باور نمی‌کند

 مهمان‌پرست گفت: آنها اسلام را به عنوان دشمن جدی برای امنیت غرب مطرح و سعی کردند مسلمانان را تروریسم معرفی کنند و به این بهانه به افغانستان لشکرکشی کردند و حدود 110 هزار نفر از مردم بی‌گناه افغانستان در طول سال‌ها کشته شدند ریشه تروریسم نیز از بین نرفت امروز که ادعا می‌کنند توانسته‌اند رهبری این جریان را از بین ببرند دیگر نباید بهانه‌ای برای این موضوع داشته باشند هرچند مردم ما و دنیا جدی بودن مقامات آمریکایی و برخی از کشورهای دیگر را در مبارزه با تروریسم باور نمی‌کنند. مردم برایشان این سوال ایجاد می‌شود که اگر واقعا آمریکایی‌ها به دنبال مبارزه با تروریسم بودند چرا با جریانات تروریستی که مردم این منطقه را هدف قرار می‌داد همکاری می‌کردند برای چه عبدالمالک ریگی باید ارتباطش با مقامات نظامی و امنیتی آمریکایی‌ها کشف شود و رهبر یک جریان تروریستی که بیش از 400 نفر از مردم ما را در سیستان و بلوچستان هدف قرار داد، رهبر آزادگان بلوچ نامگذاری کردند. گروه‌های تروریستی مثل منافقین با پرونده‌ای که روشن است چگونه در کشورهای غربی از تسهیلات استفاده می‌کنند و اسامی‌شان از لیست گروه‌های تروریستی خارج می‌شود را مورد حمایت قرار می‌دهند.

 وی تاکید کرد: شعار مبارزه با تروریسم آمریکا برای مردم پذیرفتنی نیست. آنها از پدیده تروریسم به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند و هرجا که منافع‌شان ایجاب کنند این موضوع را طرح می‌کنند و هر جا که لازم بدانند و تاریخ مصرف‌ آن را گذشته بدانند سعی می‌کنند پرونده آن را خاتمه دهند. غرب با مدل جدیدی که در منطقه در حال رخ دادن است باید به مدل‌های جدید وارد شود آنها معتقدند لشگرکشی و بهانه کردن تروریسم مربوط به گذشته بود و دیگر جواب نمی‌دهد بنابراین از مطالبات مردمی حمایت می‌کنند.

 مهمان‌پرست با اشاره به استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با موضوعاتی مانند حقوق بشر و دفاع از حقوق مردم به رفتارهای دوگانه غرب در قبال بحرین و لیبی و کشتار مردم در این کشورها اشاره کرد و افزود: چگونه می‌شود که پنج هزار نفر از افراد بی‌گناه در غزه به دست رژیم صهیونیستی از بین می‌روند و گزارش‌گر سازمان ملل نیز آن را به عنوان جنایت جنگی تایید می‌کند آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی حتی حاضر به محکوم کردن این جنایت‌ها نمی‌شوند.

 طرفدار وحدت همه گروه‌های فلسطینی هستیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در برنامه گفت‌وگوی خبری در بخش خبری نگاه یک سخن می‌گفت در مورد موضع ایران در خصوص توافق فتح و حماس، خاطرنشان کرد: ما از این توافق استقبال کردیم. ما طرفدار وحدت همه گروه‌های فلسطینی هستیم. معتقدیم تفرقه میان گروه‌های فلسطینی و کشورهای اسلامی تنها منافع دشمنان جهان اسلام را تامین می‌کند بنابراین اگر مردم فلسطین بخواهند به خواسته‌های خود برسند در درجه اول باید با هم باشند و در درجه دوم نسبت به مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. تاریخ نشان می‌دهد هرجا در مقابل اظهارت و خواسته‌های رژیم صهیونیستی کوتاه آمدند یا حداقل مطالبات‌شان را درخواست کردند به هیچ چیز نرسیدند و هرجا از حقوق خود دفاع کردند توانستند محکم تر بایستند و به حقوق خود برسند.

 وی گفت: ما وحدت جدید گروه‌های فلسطینی و توافقی که اخیرا میان حماس و فتح رخ داد را به فال نیک می‌گیریم البته اگر در سخنان آقای اوباما دقت کنید گروه حماس را باز هم متهم به تروریست بودن کردند این خود نکته بسیار جالبی است. آنها از یک سو می‌گویند باید طرح سازش به نتیجه برسد و فلسطینی‌ها‌ با رژیم صهیونیستی کنار بیایند و آن را به رسمیت بشناسند و آنها را دعوت به مذاکره می‌کنند در همان حال گروه حماس را متهم به تروریست بودن می‌کنند.

 آمریکا شناخت درستی از مردم منطقه ندارند

 مهمان‌پرست در مورد کناره‌گیری جرج میچل نیز گفت:‌ اظهاراتی که در درون آمریکا عنوان می‌شود این است که آمریکایی‌ها سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که نشان دهنده بی‌اطلاعی آنها از وضعیت منطقه است. آمریکا شناخت درستی از مردم منطقه ندارند شاید یکی از دلایل برکناری یا تعویض مهره‌هایشان در منطقه این است که نتوانستند اطلاعات و تحلیل‌های دقیقی به دست آورند.

 وی همچنین در مورد توافق‌های امنیتی آمریکا با افغانستان و عراق نیز گفت: امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه قابل تامین است و رویکرد ارتقای سطح روابط دو جانبه و همکاری‌های چندجانبه را از ابتدا توصیه کرده‌ایم.

 مردم و دولت عراق بیشتر از ما نگران حضور منافقین در عراق هستند

  وی همچنین در مورد تلاش آمریکا برای استمرار حضور منافقین در عراق گفت: ما به هیچ وجه از حضور آنها راضی نیستیم و نقطه‌نظرات کشورمان را نیز مقامات عراق می‌دانند اما بیش از آنکه ما نگران حضور منافقین در عراق باشیم مردم و دولت عراق نگران آن هستند زیرا آنها خسارت‌های زیادی در این رابطه دیده‌اند. احساس می‌کنند امنیت داخلی آنها به خطر افتاده و به دنبال خارج کردن این نیروها از کشورشان هستند. معتقدیم باید آنها مسترد شوند. البته کسانی که ممکن است مرتکب اقدامات جنایتکارانه‌ای نشده باشند می‌توانند به آغوش کشور برگردند کسانی که جرم‌های سنگین دارند حتما باید به جرایم‌شان رسیدگی شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه به کویت با اشاره به تلاش غرب برای ایجاد ایران‌هراسی در منطقه، گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه تا حدودی اسیر این فتنه‌ها شده‌اند. معتقدیم هرچقدر اختلاف بین کشورهای منطقه دامن زده شود منافع کل منطقه به خطر می‌افتد و دشمنان اصلی این منطقه خوشحال خواهند شد. بنابراین رایزنی‌هایی میان ایران و کشورهای منطقه را در دستور کار گذاشتیم وقتی از نزدیک و با صراحت همه موضوعات مطرح می‌شود فتنه بزرگ خنثی می‌شود.

 وی گفت: معتقدیم ما باید با یکدیگر باشیم تا همکاری‌ها را گسترش دهیم و منطقه قدرتمند داشته باشیم البته اگر کشورها می‌خواهند قدرتمند باشند باید فاصله‌شان را با مردم کم کنند و مطالبات مردم را بشنوند. البته قرار شده سفرای دو کشور به محل ماموریت خود برگردند و در همین هفته این کار انجام می‌شود.

 به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم

 مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از این‌که ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای دیگر می‌کنند چیست ؟ تاکید کرد: ما به هیچ وجه نفعی از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر نمی‌بریم و به هیچ وجه این موضوع جزو اصول سیاست‌ خارجی ما نیست. معتقدیم که نباید در امور داخلی کشورها دخالت کرد و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم. اما مسائلی که می‌تواند کمک کند که این کشورها مقتدر باشند و حمایت مردمی را داشته باشند را دوستانه اعلام می‌کنیم.

 احترام به نظر اکثریت مردم یک جامعه برای ما اهمیت دارد

 وی گفت: ایران را متهم به دخالت در امور شیعه و سنی می‌کنند در حالی که ما چندین سال از مردم فلسطین حمایت کردیم آنها که شیعه نبودند برای ما احترام به نظرات اکثریت مردم یک جامعه اهمیت دارد.

 مهمان‌پرست همچنین در مورد تحولات اخیر در بحرین، گفت: راه‌حل‌هایی که برخی از همسایگان در مورد این مسائل ارائه کرده‌اند نتوانسته‌ خواسته‌های مردم را در بحرین برآورده کند به ویژه اینکه اقدام بسیار اشتباه صورت گرفت و به بهانه‌ اینکه کشورها تعهداتی نسبت به هم دارند از نیروهای نظامی کشورهای دیگر برای سرکوب مردم استفاده کردند. وقتی در درون یک کشور مردم خواسته‌هایی دارند توجیهی برای حضور نیروهای نظامی کشورهای همسایه وجود ندارد باید درخواست‌های مردم را شنید.

 در جریان اظهار تمایل برای انجام ملاقات میان مقامات کشورمان و عربستان هستم

 وی در مورد اخباری درباره سفر وزیر خارجه عربستان به ایران نیز گفت: من خبری در مورد اینکه چنین درخواستی به این شکل مطرح شده باشد دریافت نکردم اما اظهار تمایل برای انجام ملاقات میان مقامات کشورمان و عربستان را در جریان هستم. کشورهای منطقه پس از رایزنی‌هایی که صورت گرفت بین مقامات دیپلماتیک کشورمان و حوزه خلیج فارس به این نتیجه رسیدند که باید این دیدارها صورت گیرد و مطالبی که وجود دارد شفاف مطرح شود ما نیز نقطه نظراتمان را به صورت صریح و شفاف به‌ آنها اعلام می‌کنیم.

 با آگاه کردن کشورهای منطقه از فتنه‌ها می‌توانیم به اقتدار منطقه کمک کنیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات وزیر امور خارجه بحرین در خصوص رویکرد مثبت به روابط دو جانبه ایران و بحرین گفت: اظهاراتی که پادشاه بحرین انجام داد و خواستار گفت‌وگو با مقامات کشورمان شد و استقبالی که به صورت اصولی ما از این درخواست انجام دادیم با صحبت‌های وزیر خارجه بحرین دنبال شد. ما معتقدیم اگر بتوانیم در ملاقات‌های رسمی مطالب را صادقانه و با صراحت به اطلاع مقامات کشورهای منطقه برسانیم و آنها را متوجه فتنه‌هایی کنیم که از بیرون به منطقه ما تحمیل می‌شود می‌توانیم به اقتدار منطقه کمک کنیم.

 وی تاکید کرد: راه‌حل مساله بحرین سرکوب و اعمال خشونت نیست.

 روابط ایران و مصر آینده بسیار خوبی خواهد داشت

 وی در مورد روابط ایران و مصر نیز به تاریخچه روابط دو کشور و تحولات اخیر در مصر اشاره کرد و گفت: اقدامات مختلفی در حال انجام است. تماس‌های تلفنی برقرار می‌شود ممکن است در حاشیه نشست‌های مختلف گفت‌وگوهایی انجام شود این اقدامات می‌تواند بخشی از مسیر را در بر بگیرد. باید در زمان مناسب و در شرایطی که در درون مصر نیز آمادگی وجود داشته باشد این روابط برقرار شود.

 وی گفت: مسیر روابط ایران و مصر به سمت مطلوبی در حال هدایت است و آینده بسیار خوبی خواهد داشت.

 وی در مورد آخرین اخبار از سرنوشت امام موسی صدر گفت: ما همه امکانات خود را بسیج کردیم تا از وضعیت این شخصیت تاثیرگزار و ارزنده‌ای که به ایرانی بودنش افتخار می‌کنیم و وی را متعلق به جهان اسلام می دانیم، مطلع شویم.

 البته فرصت کمی پس از تحولات اخیر منطقه بود و اجازه نداد به شکلی که مایل بودیم بتوانیم همه امکانات را برای به دست آوردن اخبار دقیق نسبت به وی دنبال کنیم اما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. ما نیز اخبار متفاوتی را دریافت می کنیم. امیدواریم اخبار خوبی را بشنویم و از زنده بودن وی اطمینان حاصل کنیم.

 گفت‌وگو باید چارچوبی مورد توافق طرفین داشته باشد

 مهمان پرست در مورد انجام گفت‌وگو با 1+5 نیز گفت : ما همواره از گفت‌وگوها استقبال کردیم. گفت‌وگو باید چارچوبی مورد توافق طرفین داشته باشد. در اجلاس ژنو 3 طرفین به این نتیجه رسیدند که گفت‌وگوها را با رویکرد همکاری و نه تقابل ادامه دهند و برای اینکه دستور کار مشخص شود موضوعات مورد تفاهم طرفین به صورت موضوعات مشترک در دستور کار قرار گیرد.

 طرف مقابل ما در موضوع تبادل سوخت جدی نبود

 وی در مورد فرمول تبادل سوخت گفت: این حرکتی بود که می‌توانست به همکاری میان کشورها در مورد فن‌آوری صلح آمیز هسته‌یی کمک کند. احساس می‌کنیم طرف مقابل ما جدی نبود و حقوق ملت ما را به عنوان عضو متعهد آژانس برآورده نکرد. البته ما چون احساس می‌کردیم بخواهند مردم ما را در این زمینه تحت فشار قرار دهند فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود را انجام دادیم که در حال دنبال شدن است. امیدواریم که خود بتوانیم حقوق خود را دنبال کنیم.

 تغییر رویه آمریکا در منطقه جالب‌ترین شایعه‌ای است که تا کنون شنیده‌ام

مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به پرسش گوینده این شبکه در مورد این‌که جالب‌ترین شایعه‌ای که شنیده‌اید چه بود؟ گفت: تغییر رویه آمریکا در منطقه جالب‌ترین شایعه‌ای است که تا کنون شنیده‌ام.

کد خبر 135703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز